Motorbyte, varför?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av marede » mån 22 feb 2016, 20:31

...så att det skulle rosta igenom på kort tid håller jag för väldigt osannolikt.
Det känns ju lite lugnande i sammanhanget. Man kanske skulle låta någon försöka få igång färskvattenkylen igen då och försöka hålla liv i motorn. Tips på kunnig mekaniker som man kan lita på i trakterna av Västervik mottages tacksamt! :D
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av Anders S » mån 22 feb 2016, 20:51

marede skrev:
Den motor som är avsedd att vara färskvattenkyld kommer INTE att må bra av att köras i råvatten (ens insjövatten), även om vattnet inte är lika korrosivt som salt havsvatten. Det finns en anledning att kylartillsatser innehåller korrosionsinhibitorer, buffringsmedel och frostskydd, och det är för att ge motorns kylsystem en långsiktigt bra miljö.
Ja, jag har väl anat att jag förmodligen inte fått det bästa rådet från mekanikern... :( Man lär så länge man lever. Jag ska villigt erkänna att jag själv inte är kunnig så för mig handlar det (än så länge) om att köpa in dessa reparations- och servicetjänster, och då vet man ju inte riktigt om de råd man får är bra, eller ännu värre, det arbete som eventuellt utförs och man betalar dyra slantar för utförs rätt och riktigt. Då känns det sådär i magen att lägga 4000:- på en kontroll, eller 9000:- på en reparation för att förhoppningsvis hålla liv i motorn nått eller några år till. För mig känns det i alla fall liiite lockande att då byta in en fungerande gammal motor i förtid till förmån för en något rabatterad ny motor. :) Inte för att allt gammalt ska bytas till nytt, jag brukar förespråka att vårda det gamla, men när jag inte själv kan blir det fort dyrt.

Alltså, hur ger man "bästa rådet" till den som tar ut det sista ur en motor som trots allt har många år på nacken och en oklar kvarstående livslängd?

Ur mekanikerns professionella synvinkel är ju rådet att "kör du de sista säsongerna på rent sjövatten" rimligt, för han skall motivera inte bara delar för ett antal tusenlappar, utan också arbetskostnad och väga in att du (fullt rimligt vid anlitande av en proffsmekaniker) skall ha någon sorts garanti på utfört arbete.

Jag tycker ju att jag kan det här (det är nog ganska sant) och skulle absolut försöka rädda en fullt duglig motor med en ny kylvattenlimpa och en renoverad råvattenpump, men då skulle jag ju bara räkna kostnaden i delar och se projektets skruvdelar som en kul övning. (Jag är mao inte riktigt klok...). Den som är i ditt läge kan verkligen fundera på vad en ny motor kostar och väga in ifall risken för en seglingssäsong/semester går att tolerera (motorn går GIVETVIS sönder vid midsommar och kan lagas först i slutet på augusti, givet att verkstaden drivs av Murphy) och då blir frågan om vad som är rätt inte lika självklar.

Men för att hålla fast vid min åsikt, så handlar det om att sköta sin motor och inte tveka att ge den vad den behöver. Men man skall förstås inte kosta på den en massa yttre tillbehör om inte en dieselmekaniker okejat motorn, provtryckt inre kylkretsen och kompressionsproven visar att motorn är tät och frisk.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av Anders S » mån 22 feb 2016, 20:56

ceder skrev:
marede skrev:
Den motor som är avsedd att vara färskvattenkyld kommer INTE att må bra av att köras i råvatten (ens insjövatten), även om vattnet inte är lika korrosivt som salt havsvatten. Det finns en anledning att kylartillsatser innehåller korrosionsinhibitorer, buffringsmedel och frostskydd, och det är för att ge motorns kylsystem en långsiktigt bra miljö.
Ja, jag har väl anat att jag förmodligen inte fått det bästa rådet från mekanikern... :( Man lär så länge man lever. Jag ska villigt erkänna att jag själv inte är kunnig så för mig handlar det (än så länge) om att köpa in dessa reparations- och servicetjänster, och då vet man ju inte riktigt om de råd man får är bra, eller ännu värre, det arbete som eventuellt utförs och man betalar dyra slantar för utförs rätt och riktigt. Då känns det sådär i magen att lägga 4000:- på en kontroll, eller 9000:- på en reparation för att förhoppningsvis hålla liv i motorn nått eller några år till. För mig känns det i alla fall liiite lockande att då byta in en fungerande gammal motor i förtid till förmån för en något rabatterad ny motor. :) Inte för att allt gammalt ska bytas till nytt, jag brukar förespråka att vårda det gamla, men när jag inte själv kan blir det fort dyrt.

Samtidigt är vattenmantlarna extremt väl tilltagna (eller snarare tvärtom, det kvarvarande godset väl tilltaget) i de flesta fall så att det skulle rosta igenom på kort tid håller jag för väldigt osannolikt. Det sitter säkert zinkanoder i motorn då den från början varit tänkt som sjövattenkyld och slutligen torde tillgången på syre vara begränsad i mantlarna. Men självklart sliter det hårdare än att köra med vettig kylvätska i ett slutet system.
Till detta kan man väl tillägga att om man kör det sista i "sjövattenläge" bör man byta till den kallare termostaten, för det blir onödigt mycket pannsten med en färskvattentermostat. Sjövattnet är (även det inte är lika salt som i Väster) ofta väl hårt och bildar beläggningar. Med en svalare termostat blir det inte lika illa.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av marede » mån 22 feb 2016, 21:18

Det var lite så jag menade. Den som är kunnig och kan skruva kanske inte byter sin gamla motor lika tidigt som den som får betala för skruvandet. Därav byts det nog ut en hel del äldre motorer i förtid, givetvis då till förmån för de som kan och vill skruva som får en och annan reservdel på hyllan nästa gång de behöver.
Jag tycker ju att jag kan det här (det är nog ganska sant) och skulle absolut försöka rädda en fullt duglig motor med en ny kylvattenlimpa och en renoverad råvattenpump, men då skulle jag ju bara räkna kostnaden i delar och se projektets skruvdelar som en kul övning. (Jag är mao inte riktigt klok...).
I mitt fall kan jag säga att jag gärna skulle vilja kunna skruva men inte kan, men hade jag kunnat så hade jag resonerat likadant. Så jag är väl inte heller helt klok i så fall. :)
Till detta kan man väl tillägga att om man kör det sista i "sjövattenläge" bör man byta till den kallare termostaten, för det blir onödigt mycket pannsten med en färskvattentermostat. Sjövattnet är (även det inte är lika salt som i Väster) ofta väl hårt och bildar beläggningar. Med en svalare termostat blir det inte lika illa.
Tack för bra tips. Jag ska väga byte av termostat mot en översyn av färskvattenkylen. Får magen bestämma får det bli det senare.
//Martin
Najad 34 HR -77

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av eriksbo1 » mån 22 feb 2016, 23:27

Det där med värmeväxlaren och dess själsliv ... Finns det nån metod att utan att demontera den få en uppfattning om dess skick? Finns det signaler man bör vara uppmärksam på? (Själv har jag åtm en impellervinge liggande nånstans inuti, möjligheten av stroke oroar). Iofs verkar det inte så svårt att ta isär värmeväxlaren, men som så ofta på segelbåtar, så är åtkomllgheten urusel.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av HansH » tis 23 feb 2016, 08:13

eriksbo1 skrev:Det där med värmeväxlaren och dess själsliv ... Finns det nån metod att utan att demontera den få en uppfattning om dess skick? Finns det signaler man bör vara uppmärksam på? (Själv har jag åtm en impellervinge liggande nånstans inuti, möjligheten av stroke oroar). Iofs verkar det inte så svårt att ta isär värmeväxlaren, men som så ofta på segelbåtar, så är åtkomligheten urusel.
Angående impellervingar på rymmen - vad har du för motor?
Åtminstone på Pentas lite nyare motorer (tror tex att 2000-serien började tillverkas mitten av 80-talet) så är det ganska enkelt att hitta de lite större bitarna då de fastnar i början av värmeväxlaren. Stor svart "gummituta" som sitter med slangklämmor som skall lossas.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av Anders S » tis 23 feb 2016, 08:28

eriksbo1 skrev:Det där med värmeväxlaren och dess själsliv ... Finns det nån metod att utan att demontera den få en uppfattning om dess skick? Finns det signaler man bör vara uppmärksam på? (Själv har jag åtm en impellervinge liggande nånstans inuti, möjligheten av stroke oroar). Iofs verkar det inte så svårt att ta isär värmeväxlaren, men som så ofta på segelbåtar, så är åtkomllgheten urusel.
Det finns två kritiska punkter: Den ena är den självklara, tubpaketet. Ofta kan (se Hans post) ta loss tubpaketet relativt enkelt. och då är det en fråga om korrosion och rensning. Att driva en dorn genom varje enskilt rör kan behövas, men då får man förstås ta det varligt (och samtidigt bestämt, inte så lätt...). Sedan är det själva avgassamlaren, som i de flesta fall är integrerad med värmeväxlaren som kan korrodera. På saltvattensidan är ju korrosionsrisken uppenbar och där är materialen vanligen anpassade för saken, men allt som går med kylvatten och i höga temperaturer kommer att korrodera med tiden. (Det är här färsk=osliten glykol är så viktigt, den förhindrar till största delen all intern korrosion i den inre kylkretsen).

På min förra motor byttes värmeväxlaren efter ungefär 20 år. Skälet var läckage pga korrosion. Något utbytes tubpaket fanns inte att få. Renovering var dyrare än en komplett utbytesdel.

Jag skulle tro att man med en provtryckning av respektive krets (inre kylkrets, som på en bil, tryckssätts via expansionskärlets lock, yttre kylkrets, tryckssätts via ledningen från vattenpumpen och med en pluggad ledning till avgaskröken (vatteninkastaren) ) - så kan man bilda sig en viss uppfattning. Att fiska ut en impellervinge kräver att man öppnar gaveln till värmeväxlaren, och fiskar ut den. Det bör du förstås göra.
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av eriksbo1 » tis 23 feb 2016, 11:11

Tack för tipsen, Hans H och Anders S. En mycket instruktiv bildserie om en värmeväxlares anatomi finns på www.pbase.com/mainecruising (mycket annat lärorikt finns där också!) Problemet är här, som i mycket annat, att jag själv hör till den stora kategori båtmekaniker som klarar av slang- , impeller- och filterbyten o a dyl "enkelt", men drar sig för grundligare ingrepp i den kära motorn, i mitt fall en VP 2002/ m-89. Säkert en klok policy iofs! Kallar man ett proffs till platsen, kan man höra taxametern ticka och se dollartecknen flimra i ögonen, tyvärr. Så man drar sig för mera omfattande operationer. Men jag ska försöka fiska fram impellervingen ...

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av HansH » tis 23 feb 2016, 11:45

eriksbo1 skrev:Tack för tipsen, Hans H och Anders S. En mycket instruktiv bildserie om en värmeväxlares anatomi finns på http://www.pbase.com/mainecruising (mycket annat lärorikt finns där också!) Problemet är här, som i mycket annat, att jag själv hör till den stora kategori båtmekaniker som klarar av slang- , impeller- och filterbyten o a dyl "enkelt", men drar sig för grundligare ingrepp i den kära motorn, i mitt fall en VP 2002/ m-89. Säkert en klok policy iofs! Kallar man ett proffs till platsen, kan man höra taxametern ticka och se dollartecknen flimra i ögonen, tyvärr. Så man drar sig för mera omfattande operationer. Men jag ska försöka fiska fram impellervingen ...
På en 2002a skall det vara enkelt. jag har gjort det på min 2020 samt på en D2a.
Skruva loss gaveln - det är en stor "gummituta" med slanganslutning. Blir lite slabbigt när vattnet rinner ur (lägg trasor under motorn) men annars är det en enkel manöver.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av marede » ons 24 feb 2016, 21:03

Anders S skev:
Den motor som är avsedd att vara färskvattenkyld kommer INTE att må bra av att köras i råvatten (ens insjövatten), även om vattnet inte är lika korrosivt som salt havsvatten. Det finns en anledning att kylartillsatser innehåller korrosionsinhibitorer, buffringsmedel och frostskydd, och det är för att ge motorns kylsystem en långsiktigt bra miljö.
Jag ska ju villigt erkänna att jag funderat både en och två gånger på detta sedan igår. Beslutet att låta den gå med råvattenkylning togs i tron att det inte spelade någon större roll i denna del av landet. Hade jag vetat då vad jag vet nu (inte bara från denna tråd utan sammanvägt under åren) hade jag gjort annorlunda.

Vad jag läst mig till bör man inte koppla in färskvattenkylning i en råvattenkyld motor utan att först gå igenom den och rensa kylkanalerna och topplocket. Om jag nu dumt nog kört motorn två säsonger med råvatten (totalt 67 timmar enligt loggboken), är det ännu dummare att koppla in färskvattenkylningen utan att rensa, eller kan man räkna med att den korta tiden (i förhållande till motorns 3147 timmar färskvattenkylda gång dessförinnan) är försumbar i sammanhanget?

Jag frågar därför att handlar det bara om att få igång färskvattenkylningen så tror jag det kan vara förhållandevis lätt/billigt att lokalisera felet och åtgärda det. Men att rensa kanaler, topplock och eventuella andra åtgärder löser jag inte ut på egen hand och då har jag en känsla av (skall dock kollas) att det börjar springa iväg. (Enligt den information jag har installerades färskvattenkylningen 2010 som en ersättning till den som satt original från -77. Jag tror denna har gått totalt kanske 150-200 timmar).
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av Anders S » ons 24 feb 2016, 22:03

>Om motorn går vackert och jämnt, startar lätt och allmänt verkar OK. så hade jag fixat till värmeväxlaren och återgått till slutet kylsystem.

En åtgärd man kan vidta är att köra pannrens (kylarrens) i systemet. Här: http://www.recykling.se/Descalon%20produktblad.pdf
Den frugale kan prova att rensa med maskindiskmedel.

Men det är sedan (såklart) viktigt att man gör helt rent även efteråt och sedan har 50% motorglykol i kylkretsen.
Anders S

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av stockankare » tor 25 feb 2016, 10:40

Och är man ännu mer sparsam gör man eget maskindiskmedel http://www.expressen.se/leva-och-bo/inr ... ditt-eget/ , basingrediensen är bikarbonat, nåt som verkar vara det senaste inom mirakel :D

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av marede » tor 03 mar 2016, 09:15

Kontaktade Martec som trodde det var ett av följande fel:
1. Cirkulationspumpen. Antingen defekt pump, jordfel, trasig säkring eller annat elförsörjningsfel.
2. Stopp i någon av kylvattenslangarna.
3. För låg vätskenivå som kan ha medfört en luftpropp i systemet. Detta kan eventuellt ha uppstått om det varit låg vätskenivå i samband med kraftig sjögång.

Jag har demonterat färskvattenkylningen och felsökt så långt jag kunnat i det här läget.
1. Pumpen ok. Ger kraftigt flöde, fyller uppskattningsvis en spann på nån minut max. Strömförsörjning ok. Jordning ok.
2. Inget stopp i någon slang. Har inte provtryckt värmeväxlaren eller på annat sätt kontrollerat flödet genom den, men den ser inte direkt igensatt ut vid gaveln, dock lite ärgad. Kylningen är från 2010 men har varit frånkopplad från 2014, så den har alltså gått fyra säsonger. Ser värmeväxlaren ut att vara i hyfsat normalt skick för sin ålder?
3. Återstår att montera ihop kylningen och driftsätta med rätt mängd kylvätska och se om felet uppstår igen. Det får bli efter sjösättning.

Jag bjuder på följande bilder:
anod.jpg
Anod. Ny våren 2014. Kylningen kopplades ur sommaren 2014 och anoden har suttit i sedan dess. Cirkulationspumpens elanslutning på plussidan har dock varit urkopplad hela tiden, och kylaren tom på kylvätska. Ny anod kommer monteras.
gavel värmeväxlare.jpg
Gavel värmeväxlare. Bilden är något missvisande. Blixten gör att det ärgade ser något värre ut på bild än i verkligheten. Slammet i den andra delen är lövtunt, tunnare än pappret i en psalmbok.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av marede » tor 10 mar 2016, 17:14

Eftersom jag helt fräckt kapade denna tråden så har jag nu skapat en ny här istället: http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... 10&t=10698
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av Lasse L » tor 10 mar 2016, 19:19

Fick läckage i värmeväxlaren på min Status Marin, samma motorblock (Peugeot) som MD21an.
Borrade ur rören och lödade in nya, 8 meter rör gick åt.
Försänkte rörhålen i hållarna, när rören var på plats dornade jag upp ändarna en aning, fick då "större" anläggningsyta.
Inget "svårt" jobb men pilligt, alla rören måste vara exakt lika långa.

Skriv svar