Bångstyrig TUR 80

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bångstyrig TUR 80

Inlägg av HansH » tis 02 feb 2016, 08:27

stangen skrev: Steg 2 är att släppa ner seglet i lä på skotvagnen så vinden släpps ur seglet - segla på lattorna.
Att släppa ner seglet i lä mha vagnen ger lätt massa fladder i seglet. Iofs har man ett gammalt utblåst segel kanske det inte gör så mycket...
Ursäkta uttrycket, men den "gamla skolan" specade mycket riktigt att man skall göra så för att minska trycket i storen.
Man stänger även spalten mellan försegel och stor vilket inte är vad man vill uppnå.
En annan metod som dessutom är mer skonsamt för seglet är att istället köra upp skotvagnen mot lovart och skota lösare - då twistar toppen av storen ut och spiller bort vind medan man har drag i nedre delen av seglet. Dvs man uppnår både mindre tryck OCH mindre fladder samt att spalten mellan seglen inte stängs. Förslagsvis fixar man så att även focken twistar för att harmonisera seglen - bak med skotpunkten och släpp lite på skotet (de flesta reagerar med att skota hårdare när vinden ökar...).
Det här sättet är extra effektivt på båtar som inte kan fixa twist genom att böja masten (både gamla masthead och 9/10 dels riggar som de flesta moderna båtar har).

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bångstyrig TUR 80

Inlägg av Peter_K » tis 02 feb 2016, 08:58

Fladder i storen för du släpper ut den..?
Då har du släppt för långt, HansH.
Den är inte bara av/på som gäller. ;-)
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bångstyrig TUR 80

Inlägg av HansH » tis 02 feb 2016, 09:19

Peter_K skrev:Fladder i storen för du släpper ut den..?
Då har du släppt för långt, HansH.
Den är inte bara av/på som gäller. ;-)
Såpass koll har jag :)
Kappseglar ganska mycket sedan 25 år, så segeltrim är en av få saker som jag känner mig "ganska" hemma på.
Storsegel och försegel skall harmoniera i form och skotning. Om man släpper ut ett hårt skotat storsegel mha skotvagnen så minskar du trycket men tappar dessutom vindens strömning över förseglet då det har en helt annan vinkel mot vinden är vad storseglet har. I så fall måste även förseglet släppas ut på samma sätt (och skotning), och för det krävs att seglet är halsat på en fock-bom. Att bara släppa genuaskotet gör att seglet twistar men skotpunkten är samma. Att bara släppa ner skotvagnen ger dessutom backvind från förseglet in i storseglet.
Om man dessutom har en rak storskotskena så blir skotningen av storen ännu hårdare ju längre ut mot skenans ändläge vagnen kommer - skenan måste vara uppböjd eller böjd i en radie om skotningen skall behållas.
En av våra duktigaste havskappseglare Bengt Falkenberg (Albatross Segel) håller väldigt bra och instruktiva föredrag i bla hårdvindssegling där han belyser just detta. Om någon klubb i ert närområde kör något av hans föredrag så kan jag starkt rekommendera ett deltagande (även för rena cruisingseglare!)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Bångstyrig TUR 80

Inlägg av stangen » tor 04 feb 2016, 08:14

Peter_K skrev:Fladder i storen för du släpper ut den..?
Då har du släppt för långt, HansH.
Den är inte bara av/på som gäller. ;-)
+1
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bångstyrig TUR 80

Inlägg av HansH » tor 04 feb 2016, 12:53

stangen skrev:
Peter_K skrev:Fladder i storen för du släpper ut den..?
Då har du släppt för långt, HansH.
Den är inte bara av/på som gäller. ;-)
+1
Om man släpper ut tillräckligt mycket för att storen inte skall dra (och göra båten lovgirig), så lär det fladdra - inte minst pga att focken/genuan då kommer att ge backvind in i storseglet. Båda seglen skall ha samma vinkel mot vinden, dvs att ensidigt släppa ner storseglet i lä är inte optimalt.
Twista storen OCH förseglet.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bångstyrig TUR 80

Inlägg av Peter_K » tor 04 feb 2016, 13:36

HansH skrev:
stangen skrev:
Peter_K skrev:Fladder i storen för du släpper ut den..?
Då har du släppt för långt, HansH.
Den är inte bara av/på som gäller. ;-)
+1
Om man släpper ut tillräckligt mycket för att storen inte skall dra (och göra båten lovgirig), så lär det fladdra - inte minst pga att focken/genuan då kommer att ge backvind in i storseglet. Båda seglen skall ha samma vinkel mot vinden, dvs att ensidigt släppa ner storseglet i lä är inte optimalt.
Twista storen OCH förseglet.
Nu skall vi nog reda i det här.
För det första - det vi vet om frågeställaren är att hen är nybörjare. Det finns alltså stora möjligheter att storen är på tok för hårt skotad. Att då släppa ner den, behöver inte betyda fladder.
För det andra - man kan utan problem släppa ner storen så man får lite inslag i seglet precis vid masten. Inte så det fladdrar, men så man tappar trycket. Otroligt effektivt sätt att få ur trycket ur seglet.
För det tredje - som du inte har kickat bommen kommer storen att lyfta bommen när du släpper storskotet, toppen faller ut i lä och du twistar seglet. Om det inte är lättvind, vill säga - men då är det inte tung på rodret heller.

Alltså - bara för att trådskaparen skall släppa på storen betyder INTE att hen skall fladdra den - då har hen släppt för mycket. Vilket var det jag skrev. Det är alltså inte av/på, man får ha finkänsla i trimmet.

Båtar riggade lika trådskaparens båt (låg mastheadrigg med stor genua) seglas på förseglet som regel, sedan balanserar man båten med storseglet. I grova, väldigt förenklade drag.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Bångstyrig TUR 80

Inlägg av stangen » fre 05 feb 2016, 06:09

Peter_K skrev:
HansH skrev:
stangen skrev:
+1
Om man släpper ut tillräckligt mycket för att storen inte skall dra (och göra båten lovgirig), så lär det fladdra - inte minst pga att focken/genuan då kommer att ge backvind in i storseglet. Båda seglen skall ha samma vinkel mot vinden, dvs att ensidigt släppa ner storseglet i lä är inte optimalt.
Twista storen OCH förseglet.
Nu skall vi nog reda i det här.
För det första - det vi vet om frågeställaren är att hen är nybörjare. Det finns alltså stora möjligheter att storen är på tok för hårt skotad. Att då släppa ner den, behöver inte betyda fladder.
För det andra - man kan utan problem släppa ner storen så man får lite inslag i seglet precis vid masten. Inte så det fladdrar, men så man tappar trycket. Otroligt effektivt sätt att få ur trycket ur seglet.
För det tredje - som du inte har kickat bommen kommer storen att lyfta bommen när du släpper storskotet, toppen faller ut i lä och du twistar seglet. Om det inte är lättvind, vill säga - men då är det inte tung på rodret heller.

Alltså - bara för att trådskaparen skall släppa på storen betyder INTE att hen skall fladdra den - då har hen släppt för mycket. Vilket var det jag skrev. Det är alltså inte av/på, man får ha finkänsla i trimmet.

Båtar riggade lika trådskaparens båt (låg mastheadrigg med stor genua) seglas på förseglet som regel, sedan balanserar man båten med storseglet. I grova, väldigt förenklade drag.
+1
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bångstyrig TUR 80

Inlägg av HansH » fre 05 feb 2016, 11:00

Håller delvis med.
Men om du släpper ner storskotvagnen i lä på en genuabåt så stänger du spalten, vilket inte är fördelaktigt. Speciellt inte om man har en stor genua 1.
Jag har själv en sk genuabåt även om den har 9/10 rigg.
Testa nån gång att istället dra upp vagnen i lovart, skota lösare för att få twist (ingen kick!) och twista även förseglet.
Mindre krängning, mindre fladder och mer fart.
Segling som alla andra sporter/fritidssysselsättningar utvecklas med åren, inte bara när det gäller utrustning och material utan även seglingstekniskt.
Tror att de flesta kappseglare och segelmakare anammat det sättet att segla.
Jag har själv kört på "det gamla" sättet tidigare då jag kappseglade mycket Express på 90-talet. Men har "bytt skola" och kör numera helt enligt bla Bengt Falkenbergs råd med mycket twist.
Beroende på rigg kan man uppnå twist på olika sätt. Med en lång kaltopp (7/8 rigg) kan man twista storen genom att ta hem rejält i häckstaget.
Men på masthead, 9/10-dels rigg och liknande som inte har en lång böjbar kaltopp får man twista på ovan beskrivna sätt.
Självklart minskar trycket i storen om man släpper ner vagnen men man förstör samtidigt vindens strömning över förseglet.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bångstyrig TUR 80

Inlägg av Peter_K » fre 05 feb 2016, 17:31

Jo, ska man uppnå optimal fart är twist bra i många samanhang. Även min båt har 9/10-delsrigg och relativt stor genua, så jag vet vad du talar om. Jag jobbar också mycket med vagnen, men kör ibland även med lite inslag i framkanten på storen - har märkt att det kan vara mycket effektivt. Att twista är framför allt effektivt på våren när det är mycket skiktningar i vindlagren.

Men. Det var inte något av det jag skrev om. Jag skrev, börjar det fladdra har du släppt för långt - inget annat.
Alla borde ha skägg

lonelybird
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 03 apr 2006, 13:37

Re: Bångstyrig TUR 80

Inlägg av lonelybird » sön 28 feb 2016, 17:35

Tur 80 är ju en båt med löjligt litet roder. Det i kombination med gammla segel resulterar lätt till svårigheter att hitta trimmet och få båten att hålla kurs.
För länge sedan (vid pass 1980) var jag ute med en vän ca 1 vecka med en Tur 80. Båten hade bra segel och jag kommer ihåg henne som rätt välstyrd under moderat vind men omöjlig i byarna.
Vännen lät förstora rodret och påstod att hon blev en annan båt på kuppen. Jag seglade inte henne efter modifikationen men han var nöjd och höll henne i många år.
Hon har ju ett balangserat skedroder, som om du förstorar det lätt kan balangseras mera med mindre tryck på rorkulten som resultat. En kunnig båtbyggare kan fixa det för en rimlig kostnad.
LonelyBird

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Bångstyrig TUR 80

Inlägg av Sailbear » tor 10 mar 2016, 14:43

Jag är allt som oftast i samma sits som dig, dvs satsa eller köpa nytt.. Och jag kan inte påstå att jag vet säkert ännu.
Men en sak som är säker är att även med en annan båt så kommer det kostnader.. Det är så det är att äga båt.
Gräset är alltid grönare..
Och visst i vissa fall är det nog så, jag kommer lägga ner oproportionerligt mycket pengar på min båt. Jag hade garanterat kunnat köpa en mycket fin båt för den totala kostnaden. Men då kommer det också vara en större båt, när/om den behöver den nya segel kostar det mer än denna båten kostade mig från början ex.
Men det finns ett stort värde i att själv ha konstruerat ett nytt roder och fixat nya segel och allt annat. Och det är att du blir en stjärna på just Din båt och att den blir precis som du vill ha den..
Betänk också att du är ganska ny på segling, många moment kommer med tiden bli mer naturliga och enklare att hantera.
Får du inga nya segel till sommaren, så tror jag att även du kan ordna lite kaffe med att reva och låsa rodret, kanske ett hackbräde istället för autopilot till en början?
Om jag var dig hade jag också spanat blocket efter bättre begagnade segel, brukar dyka upp en del till Vega (borde passa Tur80)
Jag ser på min båt likt en veteranbil, det är något man förvaltar, förbättrar och njuter av när det funkar.
Självklart är det enklare att äga en ny bil/båt eller en som är tipptopp, men det är ju inte lika kul :)

Lycka till

Skriv svar