Plotterplacering, båt med rorkult

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av stangen » sön 06 mar 2016, 22:15

Placerade min på skottet. Ville inte ha ett hinder i ner/uppgång även om det såklart finns poänger med det arrangemanget. Ovanpå luckgaraget hade blivit för långt fram utom syn och räckhåll.
Sitter sällan och starrbligar på plottern (även om den är väl så fin) så folk i vägen känns inte som ett problem. OM det nu till äventyrs sitter folk i vägen kan man be dem luta sig tillbaka en sväng helt kort så man får sin titt. Tamparna från avlastarna går ner i ruffen och skymmer inte.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 06 mar 2016, 22:39

Kjelle skrev:I avvaktan på att hitta på något bättre så har jag gjort en ca 5 cm hög bit som passar i spåren för ruffluckan. PÅ den har jag satt hållaren/bygeln. Den hindrar inte passagen särskilt mycket (man får kliva över den), den syns OK då ingen sitter i vägen och den sitter under sprayhooden. När jag ska programmera så lyfter jag bara in den till navplatsen.
Jag använder iPad för min navigering och har gjort en liknande lösning med en träskiva att sätta i lucköppningen. Ett problem jag har är att vinkeln resulterade i reflexer och speglingar så det är nästan omöjligt att se skärmen. Kanske "riktiga" plottrar inte har så spegelblank skärm så det ger så,stora reflexer.... Det blir mest att jag har iPaden lös intill mig. Lätt att nå och hantera. Har ett vattensäkert skydd med gummihörn som gör att den ligger hyfsat stilla där jag lägger den ich den tål en regnskur eller havsvattenstänk. Vid tilläggning eller frånläggning så är den lätt att stuva undan i ett fack i sittbrunnen.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 07 mar 2016, 18:08

I vår båt sitter plottern (en lite mindre modell) på rorkulten. Skulle aldrig i livet komma på att placera den nån annanstans :)

Jesper-Visby
Rookie

Inlägg av Jesper-Visby » tis 08 mar 2016, 23:02

På min Storfidra hade jag plottern placerad på ruffluckans handtag vilket gjorde att jag kunde dra den mot mig under segling. Tyckte dock att det var lite bökigt med kablaget särskilt när någon skulle passera ut eller in i ruffen. Nu har jag den istället flushmonterad i babords skott, kompassen sitter i styrbords. Funkar utmärkt, dock är nu båda skotten upptagna av instrument och nyttjas sämre som ryggstöd.

Götaland
Trogen medlem

Inlägg av Götaland » tor 10 mar 2016, 14:59

Jag har min 6,5" plotter monterad på svängbar arm på insidan av skottet. Fördelen med denna lösning är att den är nära till hands för rorsman och den skymmer ingen sikt föröver som den hade gjort om den varit monterad på "luckgaraget". I hamn monterar jag loss hela armen med plotter och allt är ur vägen.

Nackdelen är att det inte går att stänga till ruffen under färd med de vanliga ruffluckorna då dessa skulle skymma plottern. Jag kör då med en plexiskiva istället för träluckorna. Detta är inte heller optimalt eftersom man måste lyfta på plexiskivan för att komma åt knapparna på plottern men för mig har arrangemanget funkat helt ok.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 10 mar 2016, 21:28

Såhär sitter alltså plottern i vår båt. Enkel att komma åt, enkel att plocka loss i hamn. Enkel att hantera med samma hand som håller i rodret så att tjockisen kan klänga sej fast i nåt med den andra när det piper i.
Bilagor
PICT0177.JPG

Segla
Silvermedlem

Inlägg av Segla » mån 28 mar 2016, 17:13

Jag har monterat den på en svängarm från sidofacket. Hade den monterad så även på förra båten och då fick den plats i facket. Det får den inte på nuvarande båt. Bra med svängarmen så att man kan vinkla den vid solljus.Skulle inte kunna ha den varken på skottet eller instrumenthyllan eftersom det blir för långt bort och folk och fall kommer i vägen. Besättningen brukar tro att de är genomskinliga.
Tar alltid loss den när jag lämnar båten i hemmahamnen. Brukar lämna den inne i båten, men tar hem den över vintern.

Skriv svar