Belysning i sittbrunnskapell

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem

Belysning i sittbrunnskapell

Inlägg av sangris » ons 14 okt 2015, 22:01

Någon som har bra tips eller idé om vad man kan använda som belysning i sittbrunnskapellet?
Visst är det mysigt med några levande ljus eller en fotogenlampa på bordet, men med åldern kommer också sämre syn och ibland behöver man lite bättre ljus.
Hur löser ni det, ni som har kapell?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Re: Belysning i sittbrunnskapell

Inlägg av Besqua » tor 15 okt 2015, 07:09

Såg någonstans att någon hade satt upp och sytt fast led lister i sitt sittbrunnstält, finns numer i lite mer mysigt ljussken, kanske kan vara ett spår.

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » fre 16 okt 2015, 18:37

sangris skrev:Någon som har bra tips eller idé om vad man kan använda som belysning i sittbrunnskapellet?
Visst är det mysigt med några levande ljus eller en fotogenlampa på bordet, men med åldern kommer också sämre syn och ibland behöver man lite bättre ljus.
Hur löser ni det, ni som har kapell?
Vårt kapell är från eliassons kapell och där medföljde led-lister som man skjuter in i insydda fickor i taket på kapellet, det blir väldigt bra ljus för läsning och dyl. men mysigt kan man knappast kalla det. Man borde ha en dimmer till listen egentligen.

kpthaddock_89
Silvermedlem

Inlägg av kpthaddock_89 » fre 23 okt 2015, 19:58

Finns dimmbara ledremsor (typ dubbelhäftande) som man trär i en genomskinlig plastslang som swdan kan fästas på rör eller sys fast... Finns modeller med dimmer och olika färger, röd framför allt då man har kvar mörkerseendet om man vill ha lite extra ljus i sprayhooden tex... Funkar kanon för mig, bara att koppla in då den gick på 12v och allt styrs med fjärrkontroll...

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » mån 26 okt 2015, 11:38

Varför inte en gasollampa? Värmer också en del, vilket sällan brukar vara fel i dessa farvatten. Den lyser förvänansvärt starkt om man vill.

Jag har en Primus Mimer Lantern som jag använder i min Camplet tältvagn (eftersom jag tragiskt nog är båtlös för stunden). Lyser bra!

http://www.outnorth.se/primus/mimer-lan ... cgod4CoGow

//N.N

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 26 okt 2015, 14:59

nilsnobbing skrev:Varför inte en gasollampa? Värmer också en del, vilket sällan brukar vara fel i dessa farvatten. Den lyser förvänansvärt starkt om man vill.

Jag har en Primus Mimer Lantern som jag använder i min Camplet tältvagn (eftersom jag tragiskt nog är båtlös för stunden). Lyser bra!

http://www.outnorth.se/primus/mimer-lan ... cgod4CoGow

//N.N
Helt oacceptabelt att vara båtlös. Nu har du lampan, leta genast reda på en passande båt! Camplet tältvagn får passera, det är väl en sorts sprayhood på hjul ?

Mer seriöst: Jag har en Optimus fotogenlampa. Denna har ett glödnät och drivs av trycksatt fotogen. Om den är så marin så det stör vet jag inte, men den lyser mycket bra (motsvarar säkert 300W på fullgas (bokstavligen). Den blir dock mycket het (likt en 300W-lampa, det också - vilket är både bra och dåligt) och därför köpte vi en mycket "gullig" diodlampa på Clas i Sjön. Den finns inte kvar, men ser ut så här: http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/ ... 3aa45e.jpg . Mycket nostalgiskt formspråk. Mycket sämre ljus.

Lampor med glödnät (oavsett driftsform) har en liten nackdel, och det är att man måste ha med sig extra nät och lära sig att flamma dessa korrekt, De är också ömtåliga - välter de går de sönder, om inte annat just glödnätet. Som ljus- och värmekälla är de dock mycket mäktiga.
Anders S

Skriv svar