VP D1-30 kylvattenläckage
VP D1-30 kylvattenläckage
Såg att det läckt kylvatten från motorn VP D1-30 från 2009. Vet inte om det kommer från slangen (slangklämman gick att spänna åt lite) eller spricka/skada i godset på motorn strax ovanför? Vad tror ni?
Bifogad bild
Tack
Bifogad bild
Tack
Re: VP D1-30 kylvattenläckage
Enklast måste ju vara att dra åt skangklämman, torka rent, köra.
Har läckaget försvunnit - problemet löst.
Annars, sök vidare.
Har läckaget försvunnit - problemet löst.
Annars, sök vidare.
Alla borde ha skägg
Re: VP D1-30 kylvattenläckage
Om det nu inte försvinner när du dragit slangklämman (håller tummarna) så kan det handla om läckage från cirkulationspumpen, som jag tror sitter i änden på slangen (den drivs av remmen). Om man klickar på bilden öppnas den i nytt fönster, och då ser den mera "rättvänd" ut.sterio skrev:Såg att det läckt kylvatten från motorn VP D1-30 från 2009. Vet inte om det kommer från slangen (slangklämman gick att spänna åt lite) eller spricka/skada i godset på motorn strax ovanför? Vad tror ni?
Bifogad bild
Tack
I dessa cirkulationspumpar (alla mariniserade standardmotorer har en för den inre kylkretsen) finns packningar som inte håller för evigt, även om de håller mycket länge.
Botemedel i så fall, verifiera problemet innan du bränner pengar; en ny (dyr) pump.
Anders S
Re: VP D1-30 kylvattenläckage
Har kylvätskan en koagulerande effekt?
Det ser ut som läckaget slutat av sig själv och när jag kört motorn 10-20 min läcker inget?
Man blir ju orolig att det börjar läcka igen..
Det ser ut som läckaget slutat av sig själv och när jag kört motorn 10-20 min läcker inget?
Man blir ju orolig att det börjar läcka igen..
Re: VP D1-30 kylvattenläckage
Hade du inte dragit slangklämman? Slutar läckaget efter den åtgärden kan det vara så enkelt.sterio skrev:Har kylvätskan en koagulerande effekt?
Det ser ut som läckaget slutat av sig själv och när jag kört motorn 10-20 min läcker inget?
Man blir ju orolig att det börjar läcka igen..
Att det skall handla om en spricka i motorblocket får vi inte hoppas.
Anders S
Re: VP D1-30 kylvattenläckage
Har kört motorn 10-20 min innan jag rört slangklämman och det har inte läckt. Kanske läckaget uppstår först under hårdare belastning?
Kanske har cirkulationspumpen läckt men repat sig själv? Skumt är det.
Jag tror inte orsaken är slangklämman eftersom den satt bra, men gick att dra åt ett halvt varv om man tog i ordentligt.
Kanske har cirkulationspumpen läckt men repat sig själv? Skumt är det.
Jag tror inte orsaken är slangklämman eftersom den satt bra, men gick att dra åt ett halvt varv om man tog i ordentligt.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: VP D1-30 kylvattenläckage
Torka rent. Gå sedan ut och kör motorn varm några minuter. Sedan ökar Du till 80 % av maxvarvtalet. Kör på det i 15-20 minuter. Då avslöjas de flesta läckage.
Kan ju vara så enkelt att kylvätskenivån varit på maxgräns. När den expanderat så läcker det över och vispar runt med remmen.
Kan ju vara så enkelt att kylvätskenivån varit på maxgräns. När den expanderat så läcker det över och vispar runt med remmen.
Re: VP D1-30 kylvattenläckage
Har för mig att vatten med glykol i sig blir mer viskös. Därtill, när du kör motorn så den uppnår arbetstemperatur blir kylvätskan varm och expanderar -alltså ökar trycket. Gissningsvis är det då ett eventuellt läckage visar sig.
Summa summarum: du bör nog köra längre tid, med växeln i så motorn får jobba, och ganska högt varvtal. Antingen om du kan köra där du ligger förtöjd eller om du kastar loss och kör en repa.
Summa summarum: du bör nog köra längre tid, med växeln i så motorn får jobba, och ganska högt varvtal. Antingen om du kan köra där du ligger förtöjd eller om du kastar loss och kör en repa.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: VP D1-30 kylvattenläckage
Det ser ut som det rinner från cirkulationspumpen. Tror det är keramiska tätningar på dess axel. När det börjar läcka så är det bara att byta pump skulle jag tro, men de skall hålla mycket länge. Och det är inget katastrofalt fel som väntar runt hörnet så länge du har koll på kylvattennivån. Trist med glykolvatten i motorrummet bara.
Om det är sjövatten så börja felsöka ännu högre upp. Det vanligaste läckaget kommer från vakumventilen som ofta sitter monterad ovanför motorn mot lämpligt skott eller dyl.
Om det är sjövatten så börja felsöka ännu högre upp. Det vanligaste läckaget kommer från vakumventilen som ofta sitter monterad ovanför motorn mot lämpligt skott eller dyl.