VP D1-30 kylvattenläckage

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
sterio
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 07 apr 2004, 18:41

VP D1-30 kylvattenläckage

Inlägg av sterio » tor 10 sep 2015, 21:32

Såg att det läckt kylvatten från motorn VP D1-30 från 2009. Vet inte om det kommer från slangen (slangklämman gick att spänna åt lite) eller spricka/skada i godset på motorn strax ovanför? Vad tror ni?
Bifogad bild

Tack
Bilagor
image.jpg

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: VP D1-30 kylvattenläckage

Inlägg av Peter_K » fre 11 sep 2015, 10:44

Enklast måste ju vara att dra åt skangklämman, torka rent, köra.
Har läckaget försvunnit - problemet löst.
Annars, sök vidare.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: VP D1-30 kylvattenläckage

Inlägg av Anders S » fre 11 sep 2015, 14:06

sterio skrev:Såg att det läckt kylvatten från motorn VP D1-30 från 2009. Vet inte om det kommer från slangen (slangklämman gick att spänna åt lite) eller spricka/skada i godset på motorn strax ovanför? Vad tror ni?
Bifogad bild

Tack
Om det nu inte försvinner när du dragit slangklämman (håller tummarna) så kan det handla om läckage från cirkulationspumpen, som jag tror sitter i änden på slangen (den drivs av remmen). Om man klickar på bilden öppnas den i nytt fönster, och då ser den mera "rättvänd" ut.

I dessa cirkulationspumpar (alla mariniserade standardmotorer har en för den inre kylkretsen) finns packningar som inte håller för evigt, även om de håller mycket länge.

Botemedel i så fall, verifiera problemet innan du bränner pengar; en ny (dyr) pump.
Anders S

sterio
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 07 apr 2004, 18:41

Re: VP D1-30 kylvattenläckage

Inlägg av sterio » fre 11 sep 2015, 15:03

Har kylvätskan en koagulerande effekt?
Det ser ut som läckaget slutat av sig själv och när jag kört motorn 10-20 min läcker inget?
Man blir ju orolig att det börjar läcka igen..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: VP D1-30 kylvattenläckage

Inlägg av Anders S » fre 11 sep 2015, 15:53

sterio skrev:Har kylvätskan en koagulerande effekt?
Det ser ut som läckaget slutat av sig själv och när jag kört motorn 10-20 min läcker inget?
Man blir ju orolig att det börjar läcka igen..
Hade du inte dragit slangklämman? Slutar läckaget efter den åtgärden kan det vara så enkelt.
Att det skall handla om en spricka i motorblocket får vi inte hoppas.
Anders S

sterio
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 07 apr 2004, 18:41

Re: VP D1-30 kylvattenläckage

Inlägg av sterio » lör 12 sep 2015, 06:29

Har kört motorn 10-20 min innan jag rört slangklämman och det har inte läckt. Kanske läckaget uppstår först under hårdare belastning?
Kanske har cirkulationspumpen läckt men repat sig själv? Skumt är det.
Jag tror inte orsaken är slangklämman eftersom den satt bra, men gick att dra åt ett halvt varv om man tog i ordentligt.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: VP D1-30 kylvattenläckage

Inlägg av oceansailor » lör 12 sep 2015, 08:34

Torka rent. Gå sedan ut och kör motorn varm några minuter. Sedan ökar Du till 80 % av maxvarvtalet. Kör på det i 15-20 minuter. Då avslöjas de flesta läckage.

Kan ju vara så enkelt att kylvätskenivån varit på maxgräns. När den expanderat så läcker det över och vispar runt med remmen.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: VP D1-30 kylvattenläckage

Inlägg av stangen » lör 12 sep 2015, 19:47

Har för mig att vatten med glykol i sig blir mer viskös. Därtill, när du kör motorn så den uppnår arbetstemperatur blir kylvätskan varm och expanderar -alltså ökar trycket. Gissningsvis är det då ett eventuellt läckage visar sig.
Summa summarum: du bör nog köra längre tid, med växeln i så motorn får jobba, och ganska högt varvtal. Antingen om du kan köra där du ligger förtöjd eller om du kastar loss och kör en repa.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: VP D1-30 kylvattenläckage

Inlägg av consensus » mån 19 okt 2015, 21:11

Det ser ut som det rinner från cirkulationspumpen. Tror det är keramiska tätningar på dess axel. När det börjar läcka så är det bara att byta pump skulle jag tro, men de skall hålla mycket länge. Och det är inget katastrofalt fel som väntar runt hörnet så länge du har koll på kylvattennivån. Trist med glykolvatten i motorrummet bara.

Om det är sjövatten så börja felsöka ännu högre upp. Det vanligaste läckaget kommer från vakumventilen som ofta sitter monterad ovanför motorn mot lämpligt skott eller dyl.

Skriv svar