Bristande läsförståelse hos seglare?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Bristande läsförståelse hos seglare?

Inlägg av HansH » mån 19 okt 2015, 14:49

Det står mycket tydligt i både Grefabs villkor och i den information som de skickar ut i samband med vinterupptagningen att man INTE får förtöja presenning/vintertäckning i stöttor eller bockar samt att master som förvaras i mastskjulen måste "kläs av" (dvs demontera spridare och vant mm) samt att masten skall märkas upp med utskickad mastdekal.
Tror tom att de flesta lågstadieelever skulle kunna förstå och tolka innebörden av dessa uppmaningar.
Blir uppriktigt besviken (och arg) när jag upptäcker att nån med våld tryckt in en trämast i samma fack där min mast ligger och därigenom orsakat ett par rejäla repor och jack i eloxeringen på min mast :evil:
Att ägaren till trämasten dessutom hoppat över avklädningen är ju bara grädde på moset - vant och spridare ligger virat runt masten...
Avsaknad av mastdekal pekar antingen på att man vill försvåra spårbarheten eller att man inte respekterar avtal och regler.
Om masten hade varit märkt så hade ägaren blivit kontaktad av mitt försäkringsbolag!
Och så var det grejen med att inte förankra presenningen i stöttor/bockar. Vid nästan varje storm så är det några båtar som välter pga att ägarna knutit fast presenningen i stöttorna - hur dumma är folk egentligen...?
Närmaste båtgrannen hade gjort just detta - vill inte att hans båt välter in i min eller någon annans båt för den delen.
Försäkringen borde inte gälla, det är ju som att be om att båten skall välta.
Tyvärr är Grefabs personal inte speciellt aktiva på att se till att det här efterlevs. Varken när det gäller förankring av presenningar eller att mastförvaringen sköts.
Uppmaning till alla, oavsett om ni har trä eller alu-mast. Om ni har vassa beslag - se då till att vaddera dem och bruka INTE våld för att få plats med er mast. Oftast finns det ett annat fack som är ledigt. Om det är högt upp - säg till, vi hjälper gärna till o lyfter.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Bristande läsförståelse hos seglare?

Inlägg av sangris » mån 19 okt 2015, 15:17

Kan man inte helt enkelt bara bära ut en sådan mast igen som inte uppfyller reglerna?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bristande läsförståelse hos seglare?

Inlägg av HansH » mån 19 okt 2015, 15:22

sangris skrev:Kan man inte helt enkelt bara bära ut en sådan mast igen som inte uppfyller reglerna?
Jo, men det får Grefab i så fall göra.
Finns säkert nån bestämmelse runt "Egenmäktigt förfarande" som hindrar mig från att göra det. Det är Grefabs regler, så de borde vara den som avlägsnar masten.
Jag har för övrigt ringt Grefab o bett dem åtgärda de uppenbara regelbrotten :twisted:

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Bristande läsförståelse hos seglare?

Inlägg av sangris » mån 19 okt 2015, 17:17

Jo, jag vet.... Men en mörk natt och några goda vänner...hehehe
Jag har själv båt i Grefabhamn och vet hur mkt regler och förbud det finns. Vad svarade Grefab när du påtalade detta för dem då?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bristande läsförståelse hos seglare?

Inlägg av HansH » mån 19 okt 2015, 19:00

sangris skrev:Jo, jag vet.... Men en mörk natt och några goda vänner...hehehe
Jag har själv båt i Grefabhamn och vet hur mkt regler och förbud det finns. Vad svarade Grefab när du påtalade detta för dem då?
De skulle föra vidare informationen till berörd hamnpersonal så att de kontrollerar surrningen av presenningarna (kuling på g senare i veckan).
Och påpeka att mastskjulen skulle kontrolleras och även tömmas på omärkta master.
Men "seeing is believing"...

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bristande läsförståelse hos seglare?

Inlägg av Anders » mån 19 okt 2015, 20:05

Trist!! Jag hade själv blivit mycket arg
Egentligen ska det ju inte behövas regler kring mastförvaringen, det borde räcka med sunt förnuft. Men antagligen kommer avsaknad av sunt förnuft och bristande läsförmåga ofta ihop...

Skriv svar