tacksam för lite hjälp med slör/platt läns
Re: tacksam för lite hjälp med slör/platt läns
Har nu läst mina böcker men blir inte klok på hur jag ska få bort vågrätta strecken man ser på bilden.
Dra i en lina i cunningham-hålet (syns på bilden mot mastliket, ett par decimeter under strecket). Cunningham skall dra snett föröver, nedåt. Jag har löst det med två små byglar på masten på var sida, den ena är linan knopad i, den andra sitter det ett block i och allt är sedan nerdraget till sittbrunnen.
Sträck linan.
Sträck linan.
Alla borde ha skägg
Prova att släpp på uthalet också.
Alla borde ha skägg
tack för svar .ska testa detta men borde inte bomnedhalet ta detta?
Bomnedhal är väl samma som att sträcka fallet, men tvärt om? Fattar inte riktigt vad det skall göra som fallet inte gör..? Min uppfattning är att bomnedhal är onödigt hursom, något man höll på med på 70-talet. Finns inte på nyare båtar, tror de flesta tagit bort det.
Alla borde ha skägg
Okej nej det spänner väl bara upp det sista istället för att dra i fallet.. Inte vet jag första segelbåten så försöker att lära mig tips och trix hittade en bra film om rigg och trimning som har gått varm. Ska prova med en tamp i cunninghamn hålet så får jag se vad som händer.Peter_K skrev:Bomnedhal är väl samma som att sträcka fallet, men tvärt om? Fattar inte riktigt vad det skall göra som fallet inte gör..? Min uppfattning är att bomnedhal är onödigt hursom, något man höll på med på 70-talet. Finns inte på nyare båtar, tror de flesta tagit bort det.
Och vad jag förstår så spelar det ingen större roll om det finns löst segel ner vid bommen.
Hissa seglet lite till så blir det nog bättre. Skotet och kicken måste vara helt släppt när du hissar så att du kan få upp seglet så långt det behövs.
Får du till det bra så sätt lite tejp på fallet vid avlastaren när seglet är rätt hissat, så kan du enkelt spänna fallet exakt lika mycket varje gång.
På ett gammalt segel kommer det också att ge ganska mycket att koppla till en cunningham så att inte seglet skall vara så påsigt.
Får du till det bra så sätt lite tejp på fallet vid avlastaren när seglet är rätt hissat, så kan du enkelt spänna fallet exakt lika mycket varje gång.
På ett gammalt segel kommer det också att ge ganska mycket att koppla till en cunningham så att inte seglet skall vara så påsigt.
X-342 SWE 18 "Kexet"
där är nog felet släppte inte kicken när jag hissade det sist därför fick jag nog problemet.Seglet är mindre än ett år gammalt så det ska nog vara riktigt.
Med en rejäl förkylning och sängliggande fanns tid att dammsuga Youtube på segelklipp, fann detta som kanske kan ge lite ledning https://www.youtube.com/watch?v=kT4Ix5b7t0g sök annars på "så seglar du snabbare" finns säkert fler därute...
tack för tipset om filmen den har jag sett tre gånger och så har jag läst illustrerad segel och riggtrim med Ivar Dedekam som jag tyckte är väldigt tydlig och lärorik bok så nu ska det bara blir lite värme så båten kan hamna i vattnet så det blir lite praktik också.