hjälp med att identifiera detalj på min båt.
hjälp med att identifiera detalj på min båt.
tacksam för hjälp med att få reda på vad det är som sitter innan skotskenan det är den silvriga detaljen som syns. är det för ventilation eller kan det ha suttit i värmare i den innan så detta är ett avgasrör? klicka på bilden för större
Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.
Tycker det ser ut som locket till skorstenen på en Wallas fotogendriven värmare.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
http://www.greatnorthern.se
Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.
tack för svar jag jag hoppas att det hade varit det har en sådan värmare på gång suttit i en båt i knappt en säsong en wallas 1300 bör väl räcka för lite mysvärme iallafall.
Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.
Hade en 1300 (tror jag det var...) i min Misil, och den räckte väl till.
Alla borde ha skägg
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.
Japp, det är en Wallasskorsten. Tappa inte bort locket och skruven!
/Anders G
Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.
då blir det att köpa denna värmaren och sätta in den under vinter eller vår. ska detta locket bort när den används eller? rökrören man hittar på deras sida har ju inget lock alls.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.
Jo, man tar av locket då man kör brännaren. Läs instruktionsboken noga då du monterar brännaren (hurdan var det? 1300?). Skorstenen har två koncentriska rör. Inluften till lågan tas genom det yttre och avgaserna far ut genom det inre. Det måste vara absolut tätt och brännaren måste sitta stadigt så den inte skakar loss. Att bara hänga den i skorstenen räcker inte. Fäst mot skottet oxå.
För att täta kan man använda sådant gunk som man tätar skorstenar med, eller läckande avgasrör på bilar.
För att täta kan man använda sådant gunk som man tätar skorstenar med, eller läckande avgasrör på bilar.
/Anders G
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.
Jo, man tar av locket då man kör brännaren. Läs instruktionsboken noga då du monterar brännaren (hurdan var det? 1300?). Skorstenen har två koncentriska rör. Inluften till lågan tas genom det yttre och avgaserna far ut genom det inre. Det måste vara absolut tätt och brännaren måste sitta stadigt så den inte skakar loss. Att bara hänga den i skorstenen räcker inte. Fäst mot skottet oxå.
För att täta kan man använda sådant gunk som man tätar skorstenar med, eller läckande avgasrör på bilar.
För att täta kan man använda sådant gunk som man tätar skorstenar med, eller läckande avgasrör på bilar.
/Anders G
Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.
Till det som är sagt: Inte alla Wallas är Wallas, några heter Thermo och Termic också...
Det här har betydelse för hur skorstenen (som också är luftintag) passar till värmaren. Alla slangar (i rostfritt eller åtminstone metall) är inte av samma dimension, och det måste de vara, i båda ändar, annars får man inte tätt. Alltså, mät rörstumparna med skjutmått och sedan (om de stämmer) finns rökgasslang till exempel här:
http://www.hjertmans.se/produkter/vatte ... ng-aisi316
Notera att man inte lätt kan skilja på 43, 45 och kanske inte heller 50 mm utan vidare - man måste mäta. Allt är inte förlorat om det skiljer, man kan göra en bussning av en liten rörstump, men då måste det bli tätt.
På min egen båt hade jag en äldre skorsten, som jag inte ville byta (dum var jag). Trots en adaptersats och egen svets blev det pyssligt att passa ihop en äldre Thermic till en (ny) dieselwallas, för det skiljer mycket mellan slangarna.
Det här har betydelse för hur skorstenen (som också är luftintag) passar till värmaren. Alla slangar (i rostfritt eller åtminstone metall) är inte av samma dimension, och det måste de vara, i båda ändar, annars får man inte tätt. Alltså, mät rörstumparna med skjutmått och sedan (om de stämmer) finns rökgasslang till exempel här:
http://www.hjertmans.se/produkter/vatte ... ng-aisi316
Notera att man inte lätt kan skilja på 43, 45 och kanske inte heller 50 mm utan vidare - man måste mäta. Allt är inte förlorat om det skiljer, man kan göra en bussning av en liten rörstump, men då måste det bli tätt.
På min egen båt hade jag en äldre skorsten, som jag inte ville byta (dum var jag). Trots en adaptersats och egen svets blev det pyssligt att passa ihop en äldre Thermic till en (ny) dieselwallas, för det skiljer mycket mellan slangarna.
Anders S
Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.
Är det inte en väldigt tokig placering av en skorsten? Det känns som att den där kan komma att vara nästan konstant under vatten på en hård kryss i havssjö. Eftersom den sitter framför ett veck i plasten kommer den att stå i vatten långa perioder. Jag känner inte till hur skorstenen och locket ser ut men jag inbillar mig att det kommer att sippra ner ganska mycket vatten i värmaren via skorstenen vilket kommer att ställa till med fukt- och rostproblem.
X-342 SWE 18 "Kexet"
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.
Det beror på hur långt under vatten det hela är. Hatten skruvas fast med en skruv och har en gummiring i botten, så det är hyfsat tätt. Men visst, jag skulle nog satt den mera midskepps, om man kan.Jag känner inte till hur skorstenen och locket ser ut men jag inbillar mig att det kommer att sippra ner ganska mycket vatten i värmaren via skorstenen vilket kommer att ställa till med fukt- och rostproblem.
/Anders G
Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.
ja det va en 1300. ska mäta och se vilken storlek den har. bakom skorstenen sitter avrinning så där blir inte vatten stående. jag har aldrig fått in något den vägen då jag har spolat av båten.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt: