hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Sventa
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 24 aug 2015, 19:56

hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Inlägg av Sventa » ons 07 okt 2015, 20:04

tacksam för hjälp med att få reda på vad det är som sitter innan skotskenan det är den silvriga detaljen som syns. är det för ventilation eller kan det ha suttit i värmare i den innan så detta är ett avgasrör? klicka på bilden för större
Bilagor
anna iphone 150904 469 (2).JPG

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Inlägg av andres » ons 07 okt 2015, 20:17

Tycker det ser ut som locket till skorstenen på en Wallas fotogendriven värmare.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Sventa
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 24 aug 2015, 19:56

Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Inlägg av Sventa » ons 07 okt 2015, 20:18

tack för svar jag jag hoppas att det hade varit det har en sådan värmare på gång suttit i en båt i knappt en säsong en wallas 1300 bör väl räcka för lite mysvärme iallafall.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Inlägg av Peter_K » tor 08 okt 2015, 13:05

Hade en 1300 (tror jag det var...) i min Misil, och den räckte väl till.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Inlägg av AndersGustafsson » tor 08 okt 2015, 16:01

Japp, det är en Wallasskorsten. Tappa inte bort locket och skruven!
/Anders G

Sventa
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 24 aug 2015, 19:56

Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Inlägg av Sventa » tor 08 okt 2015, 19:22

då blir det att köpa denna värmaren och sätta in den under vinter eller vår. ska detta locket bort när den används eller? rökrören man hittar på deras sida har ju inget lock alls.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Inlägg av AndersGustafsson » fre 09 okt 2015, 08:05

Jo, man tar av locket då man kör brännaren. Läs instruktionsboken noga då du monterar brännaren (hurdan var det? 1300?). Skorstenen har två koncentriska rör. Inluften till lågan tas genom det yttre och avgaserna far ut genom det inre. Det måste vara absolut tätt och brännaren måste sitta stadigt så den inte skakar loss. Att bara hänga den i skorstenen räcker inte. Fäst mot skottet oxå.

För att täta kan man använda sådant gunk som man tätar skorstenar med, eller läckande avgasrör på bilar.
/Anders G

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Inlägg av AndersGustafsson » fre 09 okt 2015, 08:05

Jo, man tar av locket då man kör brännaren. Läs instruktionsboken noga då du monterar brännaren (hurdan var det? 1300?). Skorstenen har två koncentriska rör. Inluften till lågan tas genom det yttre och avgaserna far ut genom det inre. Det måste vara absolut tätt och brännaren måste sitta stadigt så den inte skakar loss. Att bara hänga den i skorstenen räcker inte. Fäst mot skottet oxå.

För att täta kan man använda sådant gunk som man tätar skorstenar med, eller läckande avgasrör på bilar.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Inlägg av Anders S » fre 09 okt 2015, 08:22

Till det som är sagt: Inte alla Wallas är Wallas, några heter Thermo och Termic också...

Det här har betydelse för hur skorstenen (som också är luftintag) passar till värmaren. Alla slangar (i rostfritt eller åtminstone metall) är inte av samma dimension, och det måste de vara, i båda ändar, annars får man inte tätt. Alltså, mät rörstumparna med skjutmått och sedan (om de stämmer) finns rökgasslang till exempel här:

http://www.hjertmans.se/produkter/vatte ... ng-aisi316

Notera att man inte lätt kan skilja på 43, 45 och kanske inte heller 50 mm utan vidare - man måste mäta. Allt är inte förlorat om det skiljer, man kan göra en bussning av en liten rörstump, men då måste det bli tätt.

På min egen båt hade jag en äldre skorsten, som jag inte ville byta (dum var jag). Trots en adaptersats och egen svets blev det pyssligt att passa ihop en äldre Thermic till en (ny) dieselwallas, för det skiljer mycket mellan slangarna.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Inlägg av Fredrik » fre 09 okt 2015, 08:30

Är det inte en väldigt tokig placering av en skorsten? Det känns som att den där kan komma att vara nästan konstant under vatten på en hård kryss i havssjö. Eftersom den sitter framför ett veck i plasten kommer den att stå i vatten långa perioder. Jag känner inte till hur skorstenen och locket ser ut men jag inbillar mig att det kommer att sippra ner ganska mycket vatten i värmaren via skorstenen vilket kommer att ställa till med fukt- och rostproblem.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Inlägg av AndersGustafsson » fre 09 okt 2015, 12:05

Jag känner inte till hur skorstenen och locket ser ut men jag inbillar mig att det kommer att sippra ner ganska mycket vatten i värmaren via skorstenen vilket kommer att ställa till med fukt- och rostproblem.
Det beror på hur långt under vatten det hela är. Hatten skruvas fast med en skruv och har en gummiring i botten, så det är hyfsat tätt. Men visst, jag skulle nog satt den mera midskepps, om man kan.

Bild
/Anders G

Sventa
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 24 aug 2015, 19:56

Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Inlägg av Sventa » fre 09 okt 2015, 17:48

ja det va en 1300. ska mäta och se vilken storlek den har. bakom skorstenen sitter avrinning så där blir inte vatten stående. jag har aldrig fått in något den vägen då jag har spolat av båten.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: hjälp med att identifiera detalj på min båt.

Inlägg av AndersGustafsson » fre 09 okt 2015, 18:56

Bild

Handbok & reservdelar från Wallas
/Anders G

Skriv svar