Elpanel

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
ceder
Guldmedlem

Elpanel

Inlägg av ceder » tis 29 sep 2015, 20:15

Jag antar att många ägare av 70-80-tals båtar, likväl som jag, insett att de små elpanelerna som sitter ofta är otillräckliga och ofta har tidigare ägare hängt på det ena efter det andra på någon av de stackars brytare som finns.

Nu till frågan, jag behöver ytterligare 8-12 brytare (jag har nu 5) och jag ogillar de flesta av de paneler som finns att köpa, antingen till följd av deras pris, utseende eller kvalitet. Jag är i dagsläget inne på att sätta en blue sea systems säkringsbox som också fungerar som kopplingsplint från vilken jag sedan drar matning till brytare i en panel för de kretsar som behöver brytare. Jag tycker att det verkar lättare att anpassa säkring till förbrukare än om man haft en panel med automatsäkringar där de ofta levereras med en viss uppsättning säkringar som kanske inte nödvändigtvis matchar behovet. Det är även praktiskt att kunna samla säkringarna oavsett om kretsen behöver brytare eller ej.

Hur har ni resonerat, har ni köpt automatsäkringspaneler, byggt egna eller säkrat av brytarpaneler?

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Elpanel

Inlägg av Peter_K » ons 30 sep 2015, 05:47

Jag har gjort både ock.
Har en Biltema-panel med åtta grupper för allt som skall styras inne i båten (belysning, uttag, kyl, värmare osv), och den har grupper kvar. Sedan har jag satt vattensäkra brytare i sittbrunnen för sådant jag vill styra där såsom lanternor, navigationsinstrument osv. Dessa är säkrade med flatstiftsäkringar som sitter inne i båten.

Är nöjd med detta. På förra båten var man tvungen att ta sig in för att slå på lanternor, och med barn med pilliga små fingrar som gillar knappar vill jag inte att de slår av plottern inifrån ruffen helt plötsligt.
Alla borde ha skägg

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » ons 30 sep 2015, 06:04

Peter_K skrev:Jag har gjort både ock.
Har en Biltema-panel med åtta grupper för allt som skall styras inne i båten (belysning, uttag, kyl, värmare osv), och den har grupper kvar. Sedan har jag satt vattensäkra brytare i sittbrunnen för sådant jag vill styra där såsom lanternor, navigationsinstrument osv. Dessa är säkrade med flatstiftsäkringar som sitter inne i båten.

Är nöjd med detta. På förra båten var man tvungen att ta sig in för att slå på lanternor, och med barn med pilliga små fingrar som gillar knappar vill jag inte att de slår av plottern inifrån ruffen helt plötsligt.
Intressant upplägg! Hur verkar kvaliteten på biltemas paneler? Jag tycker mig ha läst att den är halvbra och ärjar lätt. Klarar den verkligen såpass höga strömmar som till värmaren? Min värmare drar i storleksordningen 23A vid uppstart.

Blue sea's säkringsboxar är hur som helst väldigt eleganta och medger en total förbrukning per box på 100A och 35A per förbrukare:
st_blade.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 30 sep 2015, 06:43

ceder skrev:Jag antar att många ägare av 70-80-tals båtar, likväl som jag, insett att de små elpanelerna som sitter ofta är otillräckliga och ofta har tidigare ägare hängt på det ena efter det andra på någon av de stackars brytare som finns.

Nu till frågan, jag behöver ytterligare 8-12 brytare (jag har nu 5) och jag ogillar de flesta av de paneler som finns att köpa, antingen till följd av deras pris, utseende eller kvalitet. Jag är i dagsläget inne på att sätta en blue sea systems säkringsbox som också fungerar som kopplingsplint från vilken jag sedan drar matning till brytare i en panel för de kretsar som behöver brytare. Jag tycker att det verkar lättare att anpassa säkring till förbrukare än om man haft en panel med automatsäkringar där de ofta levereras med en viss uppsättning säkringar som kanske inte nödvändigtvis matchar behovet. Det är även praktiskt att kunna samla säkringarna oavsett om kretsen behöver brytare eller ej.

Hur har ni resonerat, har ni köpt automatsäkringspaneler, byggt egna eller säkrat av brytarpaneler?
Saker att tänka på: Säkringen dimensioneras för att skydda kabeln, inte förbrukaren. Känsliga förbrukare (elektronik) har ofta en egen säkring. Den skall man alltid värdera och är den "liten" kan det vara bättre att låta den vara separerad (i serie) med panelens säkring.

Min egen lösning: För permanenta förbrukare används automatsäkringar av standardmodell (dvärgbrytare med säkring, "220V"-modellen). Förbrukare grupperas "lagom" - belysning är delat på två säkringar så hela båten inte blir mörk om någon kabel lossnar och kortsluter (allt rör sig, alltid, i alla båtar).

En rejäl huvudsäkring nära batterierna, enheter med specifika avsäkringskrav (typ, navigator, instrument etc) har egen säkring på kabeln (här får man ha något system i galenskapen, så man vet var säkringarna sitter så de kan bytas vid behov).

Brytarpanelen (SUFA) har med åren fått nya brytare (de gamla har, som man säger, tagit slut). Jag hade alltså byggt en egen panel med den gamla som grund. Problemet är sällan komponenterna (köpebrytare från ELFA eller t o m Kjell&Co har lika bra kvalitet som de som följer med köpe-panelerna) utan att man vill att det skall se prydligt ut, och det är inte alltid så enkelt att borra 2x10 hål i raka linjer i en aluminiumplåt...

Vi har tjötat om detta tidigare, och andra har hjälpt till. Signaturen Seawolf har alltid något elektriskt att bidra med: http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=7226
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 30 sep 2015, 06:57

Använder elcentral med dvärgbrytare inomhus, i motorbåten.
Biltemas panel i segelbåten, skyddat läge.
elpanel.jpg
Före
ELcentral.jpg
Efter

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » ons 30 sep 2015, 17:48

Jag har byggt en liten panel själv, som tillägg till den existerande.
Den fungerar bra, men jag tyckte det var ganska bökigt (är i och för sig inte van vid sådant jobb).
Framsidan blev OK, problemet var att hitta vettiga komponenter/material för kabelanslutningar m m på baksidan.
panel framsida.jpg
panel baksida.jpg

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 30 sep 2015, 20:30

Öhum, 23A?!! Rejäl värmare må jag säga. Hur säger tillverkaren att den skall säkras?
Biltemas paneler finns som max 10A.
Alla borde ha skägg

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » ons 30 sep 2015, 20:42

Peter_K skrev:Öhum, 23A?!! Rejäl värmare må jag säga. Hur säger tillverkaren att den skall säkras?
Biltemas paneler finns som max 10A.
Nja det är inget upphetsande, det är en eberspächer d1l, som vid uppstart (glödstift) enligt spec drar 260W +- 10% vilket ger 24A som mest. Den skall säkras separat direkt till batteriet innan huvudbrytaren.

Även wallas skall dra mycket, vad har du för värmare som drar såpass lite i uppstart?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 02 okt 2015, 01:15

En Toyoset 2700N - tänk en Wallas, fast byggd i Japan. På 2,7 kW.
Alla borde ha skägg

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » fre 02 okt 2015, 07:57

Peter_K skrev:En Toyoset 2700N - tänk en Wallas, fast byggd i Japan. På 2,7 kW.
Ja det är klart 78W är klart mindre än eberspächerns 260W. Undrar just vad som motiverar den skillnaden?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 02 okt 2015, 09:26

Wallastypen som går på fotogen har i princip en veke, och startströmmen behöver bara värna en bit av den så lågan tänds.
Eberspäcker m.fl. dieselvärmare arbetar med att förgasa diesel, vilket kräver större startenergi innan det kommer igång. Tänk gammaldags blåslampa, där man eldade igång dem med en dos sprit i en kopp.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 08 okt 2015, 06:10

Jag byggde en egen, skall se om jag kan hitta bild.
/Anders G

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 08 okt 2015, 18:08

Jag funderar lite till...
Jag använder bara Biltema-panelen till sådant som jag vill ha brytare på. Kyl, belysning, kanske manuell manöver till en länspump. Övrigt kan man ju som sagt säkra med flatstiftsäkringar, varför inte värmaren också som ju har separat manöverpanel? Lägger man sedan allt sammans över en fet huvudbrytare så har du ett enkelt och billigt system som borde vara rätt idiotsäkert.
Alla borde ha skägg

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » fre 09 okt 2015, 08:50

Peter_K skrev:Jag funderar lite till...
Jag använder bara Biltema-panelen till sådant som jag vill ha brytare på. Kyl, belysning, kanske manuell manöver till en länspump. Övrigt kan man ju som sagt säkra med flatstiftsäkringar, varför inte värmaren också som ju har separat manöverpanel? Lägger man sedan allt sammans över en fet huvudbrytare så har du ett enkelt och billigt system som borde vara rätt idiotsäkert.
Exakt så har jag tänkt mig, där är ju dessutom blue sea systems eleganta säkringsbox suverän, man drar helt enkelt vidare det man vill till brytare och låter resten vara avsäkrat på samma plats, dessutom med tillgång till jordplint.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 09 okt 2015, 15:57

Alltså, Blue Seas prylar är jättebra.
Men framför allt är de jättedyra.
Tycker du att pengar, det kan man inte spendera tillräckligt snabbt - kör med Blue Sea-prylarna. Jag valde istället plintar och panel mm från Biltema och sparade många tusenlappar som jag kunde köpa annat för.
Alla borde ha skägg

Skriv svar