Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
ceder
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 14 sep 2015, 11:45

Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av ceder » mån 21 sep 2015, 20:10

Tjenare,

Är det någon som monterat black jack på annat än 42mm hylsa. Mitt hylsrör är 38mm och jag vet inte längre om det är möjligt att montera black jack eller om jag får leta reda på någon annan tätning?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av Lasse L » mån 21 sep 2015, 21:00

Nedanstående "saxat" från http://www.marinmagasinet.se/erbjudande ... black-jack

Gummipackbox "Black Jack"
Artikelnummer: 463225
Gummipackbox (Black jack) Ersätter de äldre packboxsystemen med dubbla tätningsringar m.m. Levereras med gummipackbox, rostfri klämma, skruvförband, en tub med slikonfett samt installationsinstruktion.

Den kan användas i temperaturområdet -10 till +80 grader och ger minimal friktion mot axel. Installationen ger en helt tät genomföring och kommer att hålla båten fri från vatten.

Det är lätt att installera och pålitlig att använda. Monteras runt hylsröret.

Minimalt underhållsarbete – smörjning var 200:e timme eller en gång om året.

Tillgänglig för axelsystem 25, 30, 35, 40 och 45 mm.

ceder
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 14 sep 2015, 11:45

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av ceder » mån 21 sep 2015, 21:08

Den är väl 44.5mm invändigt vilket borde bli väldigt svårt att dra tätt runt ett 38mm rör utan någon form av extra hylsa eller är det något jag missat?
Min axel är 25mm

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av sangris » tis 22 sep 2015, 17:54

Hmmm... Det står ju att de finns för 25 mm axelsystem, så den modellen borde väl passa? Du kan ju inte ha en axeltätning för någon annan axeldiameter på 25 mm axel...

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av BoJ » ons 23 sep 2015, 10:13

Det är väl inte den änden på tätningen som sitter runt axeln han har problem med utan den andra som sitter runt hylsan som inte är rätt dimension.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av Anders S » ons 23 sep 2015, 13:20

Skulle det vara så att hylsan (stävröret) är 38 mm utvändigt och tätningen är 44 mm invändigt löser man detta med en bussning. Bussningen kan vara en bit slang (avgaskvalitet, t ex) som är 38 mm invändigt och 44 mm utvändigt. Bussningen (slangbiten) behöver vara ca 10 cm eller så, så att den stora specialklämman får god plats.

Exempel på slang: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=7226 , rätteligen till det facila priset av 37 kr.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av sangris » ons 23 sep 2015, 15:07

Finns det olika slags axelsystem då? Enl länken som Lasse L länkat till så står det bara om axeldiametern. Inget om vilken diameter hylsan har. Om det är så att det förekommer hylsor med olika ytterdiametrar för samma axeldimension, så borde det rimligtvis finnas tätningar med olika kombinationer axel/hylsa.
Jag utgår ifrån att på ett axelsystem med 25 mm axel är det en hylsa på 38 mm. Det är ju så TS anger att han har.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av Anders S » ons 23 sep 2015, 18:55

sangris skrev:Finns det olika slags axelsystem då? Enl länken som Lasse L länkat till så står det bara om axeldiametern. Inget om vilken diameter hylsan har. Om det är så att det förekommer hylsor med olika ytterdiametrar för samma axeldimension, så borde det rimligtvis finnas tätningar med olika kombinationer axel/hylsa.
Jag utgår ifrån att på ett axelsystem med 25 mm axel är det en hylsa på 38 mm. Det är ju så TS anger att han har.
Ja, det kan nog finnas litet olika dimensioner på stävröret. Dels kan det handla om tum-mått eller millimetermått, dels kan rörets grovlek variera, Innerdiametern är rätt given (där sitter oftast ett lager eller två av standarddimension), men hur tjockt gods röret har kan variera. Men lösningen jag beskrev fungerar bra.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av sangris » ons 23 sep 2015, 20:59

Anders S skrev:Ja, det kan nog finnas litet olika dimensioner på stävröret.
Jag håller med dig Ander S att det säkert kan finnas, men om jag skulle köpt en Black Jack, så skulle jag köpt en som passar min axel, 25 mm precis som TS. Det framgår ju inte vilken dimension hylsan ska vara. Därav drog jag slutsatsen att det är ett slags standardmått på hylsan. Som jag skrev tidigare så borde det finnas Black Jack med olika kombinationer av mått på axel och hylsa om så vore fallet.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av T » ons 23 sep 2015, 21:26

sangris skrev:
Anders S skrev:Ja, det kan nog finnas litet olika dimensioner på stävröret.
Jag håller med dig Ander S att det säkert kan finnas, men om jag skulle köpt en Black Jack, så skulle jag köpt en som passar min axel, 25 mm precis som TS. Det framgår ju inte vilken dimension hylsan ska vara. Därav drog jag slutsatsen att det är ett slags standardmått på hylsan. Som jag skrev tidigare så borde det finnas Black Jack med olika kombinationer av mått på axel och hylsa om så vore fallet.
Jag tycker det framgår ganska tydligt vilken dimension hylsan ska ha.
Om man på sidan som Lasse L länkade till också klickar på 'Mått gummipackbox 25 mm'. Prova så får du se... http://www.marinmagasinet.se/shop/7383/ ... box_25.pdf

:o
/T

ceder
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 14 sep 2015, 11:45

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av ceder » fre 25 sep 2015, 07:47

T skrev:
sangris skrev:
Anders S skrev:Ja, det kan nog finnas litet olika dimensioner på stävröret.
Jag håller med dig Ander S att det säkert kan finnas, men om jag skulle köpt en Black Jack, så skulle jag köpt en som passar min axel, 25 mm precis som TS. Det framgår ju inte vilken dimension hylsan ska vara. Därav drog jag slutsatsen att det är ett slags standardmått på hylsan. Som jag skrev tidigare så borde det finnas Black Jack med olika kombinationer av mått på axel och hylsa om så vore fallet.
Jag tycker det framgår ganska tydligt vilken dimension hylsan ska ha.
Om man på sidan som Lasse L länkade till också klickar på 'Mått gummipackbox 25 mm'. Prova så får du se... http://www.marinmagasinet.se/shop/7383/ ... box_25.pdf

:o
/T

Jag håller helt med, dock varierar uppgifterna om innerdiameter på hylssidan en del beroende på vilken återförsäljare man besöker, men de ligger i storleksordningen 41-44mm, där troligen bara en av dessa uppgifter är korrekt. Dock finns det ingen som anger så lite som 38mm.

Frågan är om man skall behålla den oljesmorda tätningen istället eller kika på något annat alternativ. Det verkar nu som att jag på intet sätt är ensam om att dra slutsatsen att black jack för 25mm axel och 38mm hylsrör inte existerar utan att man själv får lösa hylsa antingen i mässing eller slang för att få den att passa.

ceder
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 14 sep 2015, 11:45

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av ceder » fre 25 sep 2015, 08:09

Är det någon som har erfarenhet av RM-propelleraxeltätning, den går att få för 25mm axel och 39mm hylsa. Den ser ut att vara väldigt lik pentas, men enklare att lufta och smörja. Vid en första anblick verkar det vara en prisvärd tätning, men jag känner inte till den sedan innan.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av Gaidin » fre 25 sep 2015, 08:44

Jag satte en RM på min förra båt, fungerar som en BlackJack men man kan lufta den automatiskt via en slang. Funktionen är den samma, jag hade aldrig problem med läckage under de tre säsongerna jag hade kvar båten.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av Lasse L » fre 25 sep 2015, 14:27

proppRM.jpg
Jag har 2 st RM på samma axel. :-)
Felköp så jag har en "över".
Montera den "överflödiga" framför den tätande.
När den tätande är utsliten så är det bara att ta bort den och montera den andra som redan finns på axeln.
Har bara kört en säsong, inga problem.

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Black jack propelleraxaltätning på 38mm hylsa

Inlägg av SYBY » fre 25 sep 2015, 17:16

ceder skrev:eller kika på något annat alternativ.
Jag har också 25 mm axel. I mitt fall var stävrörel för grovt (48 mm om jag minns rätt). Därför gick Black Jack bort. Valde i stället PSS, som är dyrare, men har fungerat utan problem i 10 år nu. En fördel är att PSS inte sliter spår på axeln, vilket BJ och liknande tydligen kan göra på några års sikt.

Skriv svar