Önskar info om hamnen på Hävringe

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Skriv svar
Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Önskar info om hamnen på Hävringe

Inlägg av Tomas E » mån 07 sep 2015, 10:38

Nån som har legat där?

Naturiska Förlagets Landsort-Skanör skriver:

"Vid hårda nord- och nordväst-, samt syd- och sydostvindar svallar det dock in i hamnen."

Borde väl även gälla sydvästvindar?

Hur hårt kan det blåsa från sydväst-sydost för att man ska kunna ligga där bekvämt och säkert?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Önskar info om hamnen på Hävringe

Inlägg av T » mån 07 sep 2015, 12:15

Tomas E skrev:Nån som har legat där?

Naturiska Förlagets Landsort-Skanör skriver:

"Vid hårda nord- och nordväst-, samt syd- och sydostvindar svallar det dock in i hamnen."

Borde väl även gälla sydvästvindar?

Hur hårt kan det blåsa från sydväst-sydost för att man ska kunna ligga där bekvämt och säkert?
Jag har legat där men det är 35 år sen, jag minns att det rörde sig lite men jag minns inte dom exakta väderförhållandena. Trevligt var det då i alla fall.
Blåser det SV ligger ju en ö i vägen för eventuella vågor, blåser det från SO behövs nog inte mer än ca 7 - 8 m/s förrän det blir jobbigt, hela havet ligger ju på då.

:o
/T

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Önskar info om hamnen på Hävringe

Inlägg av Mackey » sön 24 jan 2016, 17:26

Vi lunchade och badade på Hävringe för ett par år sedan, trevligt ställe.

Vi låg här http://kartor.eniro.se/m/DVqr3
Tror det är den hamn Landsort-Skanör talar om.

Det kan nog bli ganska skvalpigt vid SO-vind, men är man väl inne i hamnen ligger man nog säkert. Jag skulle inte välja att gå in i den hamnen i hårt väder eftersom den är trång, då skulle jag gå in mot Oxelösund och lägga mig vid någon ö där istället.
Min gissning är att om det blåst mer än 10 m/s under något dygn från mellan O till SV så är det nog svårt att ta sig in.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar