tacksam för lite hjälp med slör/platt läns
tacksam för lite hjälp med slör/platt läns
va ute och testade min båt för första gången själva. hade lite allmänna problem med att fylla seglet riktigt utan det vill gärna fladdra lite vinden låg mer slör än platt läns. seglade med genua och storen. hur gör man för att det ska bli bra?
Re: tacksam för lite hjälp med slör/platt läns
Man spirar genuan åt lovart, och har storen åt lä.
Alla borde ha skägg
Tack för hjälpen men om man nu inte har så man jan spira är det då bättre att ta ner genuan?
Nej, skota den åt lovart utan att spira. Eller, ännu bättre - skaffa en spirbom.
Alla borde ha skägg
ja får nog bli en spirbom till våren. Då ska man ha skotpunkten långt föröver? Trodde ju att plattläns skulle vara lättast att segla i
mot masten på båten sitter det en vingmutter som man släpper på för att sänka ner bommen i framkant detta gjorde jag men borde man inte sänka den i bak också? där har jag ju en tunn lina som håller upp bommen borde inte detta göra att seglet spänner ut bättre?
ursäkta all dumma frågor men söker bara lite svar på mina frågor tror till och med att jag ska kunna lära mig detta. ja just det båten är h/r misil 2
ursäkta all dumma frågor men söker bara lite svar på mina frågor tror till och med att jag ska kunna lära mig detta. ja just det båten är h/r misil 2
Jag rekommenderar att du läser en bok i seglingsteori så kommer du att snabbt få svar på många av dina frågor. Jag och andra svarar gärna på frågor så långt som tiden räcker till. Men det finns några enkla grundläggande principer för hur seglen fungerar och hur de skall hanteras. När du förstår dem kan du antagligen lätt räkna ut svaren på några av dina frågor. Däremot kommer du aldrig att förstå hur det hänger ihop om du bara har fått svar på en massa detaljfrågor. En bok som många rekommenderar är Ivar Dedekam "Illustrerad segel- och riggtrim".Sventa skrev:mot masten på båten sitter det en vingmutter som man släpper på för att sänka ner bommen i framkant detta gjorde jag men borde man inte sänka den i bak också? där har jag ju en tunn lina som håller upp bommen borde inte detta göra att seglet spänner ut bättre?
Och när du förstått grundprinciperna så inser du också att du haft helt fel när du trodde att plattläns var det lättaste att segla i. Det är faktiskt tvärt om!
En annan variant är att hänga med någon som kan segla en dag. Finns du i Östergötland så hör av dig så kan vi sticka ut en sväng i min båt. Eller i din om den finns i närheten.
Den lina du nämner är antagligen en dirk. Det är något man använder för att hålla bommen uppe när seglet inte är hissat. När du seglar skall den linan inte vara spänd.
Jag lärde mig segla teoretiskt med hjälp av en bok som Curt Gelin skrivit. Hissa segel. ISBN 91-7274-085-x
Ja får nog bli lite mer teori på detta. Detta tvinga jag ju dom jag lär att kasta med flugspö man måste kunna teorin först så man vet allt om D loopen.
Den tunna linan, det är väl dirken? Den har man så gott som aldrig ansatt vid segling.
När jag spirar brukar jag flytta bak skotpunkten. Det är lättare att skota då.
När jag spirar brukar jag flytta bak skotpunkten. Det är lättare att skota då.
Alla borde ha skägg
Ja det är dirken men hittar ingenstans där den går ner vid masten verkar ut som om den är fast.men tanken är kanske att man ska hissa seglet och sen fästa upp dirken vid masten
Dirken kan vara fast och "helautomatisk" - det beror på hur storseglet är format. Men ibland kan man ha dirken "lagom" samtidigt som seglet, då det hissas, lyfter bommen en smula. Det finns båtar med justerbar dirk, fast dirk och till och med en stropp från akterstaget, där man krokar i en kort wirestump, bara för att hålla uppe bommen. På små båtar är det strängt taget inte nödvändigt att ha dirk alla gånger, litet beroende på vad som händer då man släpper på storseglet. Att lägga ner bommen i sittbrunnen fungerar, det också (på mindre båtar och där seglet löper fritt)
Två sätt att öka sin kunskap: Läsa böcker (du har fått tips redan), men också att promenera längs bryggorna och titta på hur olika båtar har löst olika små rigglösningar.
Två sätt att öka sin kunskap: Läsa böcker (du har fått tips redan), men också att promenera längs bryggorna och titta på hur olika båtar har löst olika små rigglösningar.
Anders S
Jag lärde mej med hjälp av denna.
Tack för boktipsen köpte Curts bok på bokbörsen.
Jag erfar att man måste väja distingt rak plattläns eller slör minst ca 15° snett i vinden, för att det skall bli bra. Mer mitt mellan plattläns och slör har i alla fall mina båtar haft svårt ha stabil vind i seglen. Om jag då vill gå 7° med vinden måste jag alltså växla mellan slör och läns.Sventa skrev:låg mer slör än platt läns.