Uppblåsbar flytväst

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Uppblåsbar flytväst

Inlägg av sangris » sön 23 aug 2015, 21:36

Premiärbadade i havet i lördags. Bättre sent än aldrig!
Samtidigt passade jag på att prova hur en uppblåsbar flytväst fungerar om man skulle ramla i plurret. Det har jag aldrig provat förut. Utlösarmekanismen var stämplad 05 2011, så den var utgången sen fyra år. Men västen fungerade alldeles utmärkt.

Jag undrar nu hur noga är ni andra att byta ut när datumet är passerat? Uppenbarligen fungerar det flera år efter utgång. Är det bara snålt tilltagen datum för att de ska få sälja flera?

Självklart ska man inte tulla på säkerheten, men man vet ju aldrig ändå om västen fungerar förrän man provat och då är det försent och den är förbrukad...

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Uppblåsbar flytväst

Inlägg av AndersGustafsson » mån 24 aug 2015, 06:34

Vi kör med konventionella västar. De funkar alltid :)
/Anders G

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Uppblåsbar flytväst

Inlägg av Gaidin » mån 24 aug 2015, 11:55

Om utlösaren blir för gammal löser den ut för tidigt, inte för sent. Det beror på att fukt samlas i mekanismen och till slut blir det mättat så att en utlösning kan komma vid kraftigt regn eller överbrytande sjö.

Det är ju iofs ett säkerhetsproblem i sig, det är nog inte en behaglig upplevelse att stå fastsurrad vid masten och flytvästen helt plötsligt blåser upp sig...

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Uppblåsbar flytväst

Inlägg av Kalle Kula » tis 25 aug 2015, 21:52

Gaidin skrev:Om utlösaren blir för gammal löser den ut för tidigt, inte för sent. Det beror på att fukt samlas i mekanismen och till slut blir det mättat så att en utlösning kan komma vid kraftigt regn eller överbrytande sjö.

Det är ju iofs ett säkerhetsproblem i sig, det är nog inte en behaglig upplevelse att stå fastsurrad vid masten och flytvästen helt plötsligt blåser upp sig...
Antar att Du menar västar med den gamla typen av utlösarmekanism.. Den som hade en salttablett i sig..?

Nyare västar har ju en tryckkänslig mekanism och triggas av vattentrycket när de hamnar i och aningens under vattenytan. Dessa har väl inte den svagheten Du nämner?

Med vänlig hälsning,

/Ola

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Uppblåsbar flytväst

Inlägg av Anders S » ons 26 aug 2015, 15:29

Kalle Kula skrev:
Gaidin skrev:Om utlösaren blir för gammal löser den ut för tidigt, inte för sent. Det beror på att fukt samlas i mekanismen och till slut blir det mättat så att en utlösning kan komma vid kraftigt regn eller överbrytande sjö.

Det är ju iofs ett säkerhetsproblem i sig, det är nog inte en behaglig upplevelse att stå fastsurrad vid masten och flytvästen helt plötsligt blåser upp sig...
Antar att Du menar västar med den gamla typen av utlösarmekanism.. Den som hade en salttablett i sig..?

Nyare västar har ju en tryckkänslig mekanism och triggas av vattentrycket när de hamnar i och aningens under vattenytan. Dessa har väl inte den svagheten Du nämner?

Med vänlig hälsning,

/Ola
Ack nej, det är bara en variant som är tryckkänslig (Hammar - http://www.cmhammar.com/products/person ... lators/a1/ ).

Det finns fortfarande piller (pillret säkrar fjädern som aktiverar flaskan, exempel Kadematic) http://www.svb24.com/en/re-arming-kit-32-g-co2.html

och det vanligaste är en cellulosabaserad spole (bobin) som sväller i vatten och trycker hål på flaskan. Exempel, United Moulders ( http://www.lifejackets.co.uk/products/1 ... ng-kit-33g ) men det finns varianter och andra märken, t ex Halky Roberts.

Här finns ett urval: http://www.lifejackets.co.uk/categories ... -and-parts

Alla utom Hammar fungerar "fail-safe, dvs de blåser upp sig om de blir våta. Ligger fuktgränsen nära behövs kanske bara en rejäl översköljning. Hammar, däremot, kräver att sensorn går ner i vattnet, och det finns exempel där sensorn inte kommit djupt nog för att lösa ut. (Om det är mycket till tillbud kan man diskutera, men folk har alltså ramlat i utan att deras väst löst ut automatiskt, och det kan hända alla varianterna.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Uppblåsbar flytväst

Inlägg av sangris » ons 26 aug 2015, 15:44

Västen jag provbadade med är en Rivö. Den har UML uppblåsningssysten som är samma som sitter i Baltic spinlock m fl. andra Baltic västar.
Jag vet inte hur den UML är konstruerad eller vad det är som får den att lösa ut när den kommer i vatten....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Uppblåsbar flytväst

Inlägg av Anders S » tor 27 aug 2015, 06:29

sangris skrev:Västen jag provbadade med är en Rivö. Den har UML uppblåsningssysten som är samma som sitter i Baltic spinlock m fl. andra Baltic västar.
Jag vet inte hur den UML är konstruerad eller vad det är som får den att lösa ut när den kommer i vatten....
UML= United Moulders.

JAg skall kvalificera mitt tidigare utlägg en smula: Det finns alltså tre-fyra varianter på utlösare, men alla bygger på att de skall bli våta. Hammar (tryckkänslig) skall bokstavligen ner i vattnet, de andra aktiveras av väta. Det är att förvänta sig att det dröjer en liten stund innan vatten tränger in i flytvästen. och om man inte ramlar i vattnet ordentligt, dvs så att trycksensorn känner att det är åtminstone ett litet vattentryck så löser inte heller Hammar-västarna ut, lika litet som om det skulle dröja litet innan vattnet kommit åt de vattenkänsliga utlösarna. Det är en del av konceptet och en av förklaringarna till att de här västarna skall bäras ytterst. Skulle man ha dem under en regnjacka kan de dels få svårt att blåsa upp sig (jackan tar emot och allt blir riktigt trångt) men också att med litet otur, så kommer vattnet kanske inte till förrän man legat i en stund.

Har man, som jag tycker man skall, en uppblåsbar väst med livsele inbyggd, så blir det ju naturligt att ha den ytterst, som man skall.
Anders S

Skriv svar