Klä dyneemakärna

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Klä dyneemakärna

Inlägg av fribbe » tis 18 aug 2015, 07:54

Om man vill göra ett fall av dyneemakärna och klä haländan, alltså ungefär halva längden, med ett hölje från en annan tamp.
Hur gör man då på bästa sätt för att dels strippa den andra tampen, få på höljet över dyneemakärnan och hur gör man avslutet på höljet för att låsa det mot kärnan, där fallet övergår till ren dyneema?
Sitter någon på en bra länk kanske?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Klä dyneemakärna

Inlägg av Fredrik » tis 18 aug 2015, 08:21

Att klä på ett hölje från en annan tamp är enkelt; man bara syr ihop ändarna på bägge tamparnas kärnor, sen "masserar" man över höljet från den ena tampen till den andra. När jag har gjort det har jag taglat fast höljet på tampen och sen tejpat med lite vävtejp, men jag vet inte om det är rätt metod. Det är viktigt att det nya höljet blir riktigt sträckt över kärnan och det kan vara bra att tagla (sy) fast höljet i kärnan med ett par meters mellanrum för att inte höljet skall glida på kärnan om du till exempel använder tampen som spinnakergaj.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Klä dyneemakärna

Inlägg av fribbe » mån 24 aug 2015, 20:42

Tackar för tipsen! Det gick bra med höljet!
Bara pilotlinan till fallet som hoppade av trissan i masttoppen och kilade fast sig. Blir till att åka iväg och klättra mastkran...
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Skriv svar