Olja/vatten i backslag???...
Olja/vatten i backslag???...
Hej!
Har precis köpt en ny båt med en VP 2002 med ett ms2b backslag. Då jag först gick ner i båten (som stått orörd i 3 år) så var det vatten upp till 3cm ovanför durkarna ... Detta resulterade i att backslaget också delvis var nedsänkt i vatten. Oljan i backslaget är vitaktig (typ fradga) och har således blivit utsatt för H2O-kontaminering.
Den mekaniker som varit ansvarig för motorn under tiden på land menar att vattnet trängt in i backslaget utifrån pga. den icke hälsosamma vattennivån inne i båten och tack vare att vattnet har en lägre viskositet än olja och o-ringar och packningar är ämnade att förhindra den trögare oljan att läcka ut snarare än att hindra det mer lättflytande vattnet att tränga in.
Denna förklaring låter trovärdig och logisk med en smidig lösning på problemet (lösning: häll i/byt olja i backslaget och var nöjd med läget).
Nu är jag misstänksam av naturen och vägrar utesluta mer besvärande felorsaker (lagen om alltings jävlighet osv.) så nu när jag ändå har plockat bort backslaget så vill jag på något sätt säkerställa att oljekylaren inte läcker kylvatten in i oljan på något sätt.
min fundering är att försöka provtrycka oljekylaren med vatten.
hur hade ni gjort?
vilket tryck har kylvattensystemet (för ev. provtryckning)?
Någon som varit med om liknande erfarenhet?
tack på förhand...
/Gustav
Har precis köpt en ny båt med en VP 2002 med ett ms2b backslag. Då jag först gick ner i båten (som stått orörd i 3 år) så var det vatten upp till 3cm ovanför durkarna ... Detta resulterade i att backslaget också delvis var nedsänkt i vatten. Oljan i backslaget är vitaktig (typ fradga) och har således blivit utsatt för H2O-kontaminering.
Den mekaniker som varit ansvarig för motorn under tiden på land menar att vattnet trängt in i backslaget utifrån pga. den icke hälsosamma vattennivån inne i båten och tack vare att vattnet har en lägre viskositet än olja och o-ringar och packningar är ämnade att förhindra den trögare oljan att läcka ut snarare än att hindra det mer lättflytande vattnet att tränga in.
Denna förklaring låter trovärdig och logisk med en smidig lösning på problemet (lösning: häll i/byt olja i backslaget och var nöjd med läget).
Nu är jag misstänksam av naturen och vägrar utesluta mer besvärande felorsaker (lagen om alltings jävlighet osv.) så nu när jag ändå har plockat bort backslaget så vill jag på något sätt säkerställa att oljekylaren inte läcker kylvatten in i oljan på något sätt.
min fundering är att försöka provtrycka oljekylaren med vatten.
hur hade ni gjort?
vilket tryck har kylvattensystemet (för ev. provtryckning)?
Någon som varit med om liknande erfarenhet?
tack på förhand...
/Gustav
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Olja/vatten i backslag???...
Har Din motor oljekyl till backslaget? Är inte specialist på VP, men vill minnas att olja till backslag är helt skiljd från motorn.
Re: Olja/vatten i backslag???...
Så brukar det vara. Däremot finns det kylsystem där kylvattnet passerar en inbyggd värmeväxlare i backslaget. Då har backslaget ett vatteninlopp och ett -utlopp. Ibland är värmeväxlaren en tubvärmeväxlare på utsidan och då cirkulerar backslagets olja genom denna (och vattnet genom ytterkretsen). .oceansailor skrev:Har Din motor oljekyl till backslaget? Är inte specialist på VP, men vill minnas att olja till backslag är helt skiljd från motorn.
Två bar hade jag vågat dra på med.
Anders S
Re: Olja/vatten i backslag???...
Varför provtrycka med vatten...?
Luft?
När jag bytte packboxar (radialtätningar är väl egentligen rätt benämning) i mitt S-drev så säkerställde jag att drevet var tätt genom att sätta en "bilventil" från en innerslang i drevets oljepluggshål och pumpa in luft med en cykelpump med inbyggd manometer. Väldigt lätt att verifiera att det inte läckte. Dels genom att se om manometern höll samma tryck efter nåt dygn men även genom att spraya lite såpvatten på packboxarna samt de tätningsytor där man demonterar nedre delen av drevet där packboxarna sitter.
Anslutningen av ventilen gjordes genom att vi tog en bult med rätt gänga, borrade ett tunt hål rätt igenom den, en bit slang samt slangklämmor för att täta/dra fast bult resp ventil.
Luft?
När jag bytte packboxar (radialtätningar är väl egentligen rätt benämning) i mitt S-drev så säkerställde jag att drevet var tätt genom att sätta en "bilventil" från en innerslang i drevets oljepluggshål och pumpa in luft med en cykelpump med inbyggd manometer. Väldigt lätt att verifiera att det inte läckte. Dels genom att se om manometern höll samma tryck efter nåt dygn men även genom att spraya lite såpvatten på packboxarna samt de tätningsytor där man demonterar nedre delen av drevet där packboxarna sitter.
Anslutningen av ventilen gjordes genom att vi tog en bult med rätt gänga, borrade ett tunt hål rätt igenom den, en bit slang samt slangklämmor för att täta/dra fast bult resp ventil.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Olja/vatten i backslag???...
Låter klokt! Ska nog prova med luft...
Jag är dock inte så sugen att plocka isär eländet. Jag har förvisso rep-handbok och alla andra förutsättningar (mekanisk verkstad på jobbet), men 7st specialverktyg och klämpassningar med nya foder som följd så är risken att man, trots ovan nämnt, gör mer skada än nytta.
Jag vet ju inte med säkerhet att det, de facto, är något fel på backslaget. Ju mer jag tänker på det så är det mer och mer troligt att vattnet har trängt in i backslaget utifrån (eller så är det min ovilja till backslagsreparation som matar mig med den åsikten )
Jag har backslaget här i Jönköping och båten på ostkusten och där är även slanganslutningen till kylvattnet (dvs. den andra delen av flänsen) så det får nog bli att tillverka en adapterplatta och lite packningsklister samt tryckluftsanslutning på andra sidan...
Tusen tack för alla tips!
Jag är dock inte så sugen att plocka isär eländet. Jag har förvisso rep-handbok och alla andra förutsättningar (mekanisk verkstad på jobbet), men 7st specialverktyg och klämpassningar med nya foder som följd så är risken att man, trots ovan nämnt, gör mer skada än nytta.
Jag vet ju inte med säkerhet att det, de facto, är något fel på backslaget. Ju mer jag tänker på det så är det mer och mer troligt att vattnet har trängt in i backslaget utifrån (eller så är det min ovilja till backslagsreparation som matar mig med den åsikten )
Jag har backslaget här i Jönköping och båten på ostkusten och där är även slanganslutningen till kylvattnet (dvs. den andra delen av flänsen) så det får nog bli att tillverka en adapterplatta och lite packningsklister samt tryckluftsanslutning på andra sidan...
Tusen tack för alla tips!
Re: Olja/vatten i backslag???...
Ahh... Nu fattar jag hur du tänker... Mitt problem är dock att OM jag har problem så är det att det isf skulle läcka kylvatten in i backslaget från den kylslinga/växlare som går in i backslaget och därför kan jag inte provtrycka "inifrån oljetråget och ut". Jag måste således trycka luft in i kylvattenslingan för att se om de packboxarna håller luften ute från själva innandömet i backslaget...HansH skrev:Varför provtrycka med vatten...?
Luft?
När jag bytte packboxar (radialtätningar är väl egentligen rätt benämning) i mitt S-drev så säkerställde jag att drevet var tätt genom att sätta en "bilventil" från en innerslang i drevets oljepluggshål och pumpa in luft med en cykelpump med inbyggd manometer. Väldigt lätt att verifiera att det inte läckte. Dels genom att se om manometern höll samma tryck efter nåt dygn men även genom att spraya lite såpvatten på packboxarna samt de tätningsytor där man demonterar nedre delen av drevet där packboxarna sitter.
Anslutningen av ventilen gjordes genom att vi tog en bult med rätt gänga, borrade ett tunt hål rätt igenom den, en bit slang samt slangklämmor för att täta/dra fast bult resp ventil.
Helt förvirrat resonemang, men ni förstår säkert hur jag menar