Inget kylvatten, utbordare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Inget kylvatten, utbordare?

Inlägg av Gäst » fre 18 jun 2004, 11:39

Har en suzuki 4hk -95 2 takt där det inte kommer något kylvatten, dock kan det komma någon sekund då och då, men annars är det snustorrt. Har bytt impellern, och utblåsen är rengjorda, vad göra? Kan det finnas någon typ av termostat som har gått sönder, och var kan den isåfall sitta?

Tacksam för svar,

hälsningar Robert

Björne

hej

Inlägg av Björne » fre 18 jun 2004, 17:06

Det man tänker direkt e såklart impellern men eftersom du kollat detta så låter det som du besvara din egen fråga(alltså termostat).

Om du vill hitta den så får du väl försöka smyga rören i motorn, kan väl kanske vara bökigt men det e nog ända sättet om ingen vet vart den sitter.
(smyga=följ rörets vattenintag ända till vattnetutblåset.)

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 18 jun 2004, 17:08

En annan sak.
kolla noga så att impellern verkligen snurrar då axeln snurrar.

Jag plockade isär min motor och den har en liten spårkil som lätt tappas bort om man inte är försiktig. Det skulle kunna förklara att det kommer vatten endast ibland, den slirar mest.

Gosajo
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Gosajo » fre 18 jun 2004, 23:42

Jag har en suzuki 8hk. Jag hade precis samma problem. Jag trode att det var impellern men så var det inte.
Kollade också termostaten den var gammal men det var inte häller lösningen. Problemet var en saltpropp i i blocket.
För mig var det bara att riva motorn. Får hoppas att ditt problem är enklare.
Hoppas du löser problemet
/Martin

ole

inget kylvatten

Inlägg av ole » sön 04 jul 2004, 22:37

Har upplevd samma med en liten Yamaha. Stakade upp kylvatten-kanalen med 1mm monofilament fiskesene. Stakade i timmar. Stakade lite, provkörde,
stakde på ny, provkörde , men gav inte upp. Och - det lyckades til
slut. (motor anvend i mycket salt havsvatten)

Skriv svar