Atlantica tar bort bojarna

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Atlantica tar bort bojarna

Inlägg av Lasse L » tis 14 jul 2015, 18:38

:cry: Konstaterade idag att "Dyra Tia" inte finns mer. :cry:
Idag blev det en trevlig segling till Rörö.
På Rörö kan man intaga en Brunsch, ca 140 Skr den såg aptitlig ut.
Tyvärr gick vi iland med mätt mage.
dyratia.jpg
Rivö nordöstra udden, Gäveskär till höger

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Atlantica tar bort bojarna

Inlägg av Anders S » ons 15 jul 2015, 06:54

sangris skrev:Det skulle vara intressant i denna fråga att få veta vad Transportstyrelsen och Atlantica har att säga...... Svart på vitt. Och om Transportstyrelsen är intresserad av att lägga ut permanenta prickar på berörda platser.
Det är inte så svårt att förutsäga:

Transportstyrelsen: "Vi kräver ordning, reda och en långsiktighet - lova det så ordnar vi med sjökorten"
Atlantica: "Men det här är ju "bara" våra små reklambojar, de kan väl inte räknas som sjömärken"
Transportstyrelsen: "Vi förstår inte, bojar som inte är sjömärken?"
Atlantica "Ja, helt annorlunda bojar med vårt namn på, på platser där vi vet att att båtar ibland går på grund... ???"
Transportstyrelsen: "Så kan man inte ha det, någon j-a ordning måste det vara i ett part... förlåt, sjökort!"
Atlantica: "Sjökort? Våra bojar ligger bara där, de behöver inte vara i sjökortet"
Transportstyrelsen "Joho, det behöver de, vi har fått frågor!"
Atlantica (ringer till bogserbolaget) : "Transportstyrelsen har fått spel, skynda er att ta upp bojarna innan vi blir ansvariga för något vi inte vill ta ansvar för".

Vi kan ju hoppas att de kommer ut i ny skepnad nästa år. Av kommentarerna som refererats är ju ingen egentligen intresserad av att de tas in, men kanske mer att de ser ut som sjömärken och kan litas på. Sköter Atlantica detta rätt kanske de kan skapa goodwill. Det kan de behöva.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Atlantica tar bort bojarna

Inlägg av sangris » ons 15 jul 2015, 09:04

Jojo... Så kan det ju kanske låtit, men jag är mera intresserad av seriös fakta. Eller har du fått dina referat från Transportstyrelsen eller Atlantica, Anders S?

Ingen här på forumet som har kontakter i endera parten som kan referera till verklig fakta?

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Atlantica tar bort bojarna

Inlägg av coppertail » ons 15 jul 2015, 10:24

Vad exakt är det du inte tycker framkommit redan?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Atlantica tar bort bojarna

Inlägg av Anders S » ons 15 jul 2015, 11:05

sangris skrev:Jojo... Så kan det ju kanske låtit, men jag är mera intresserad av seriös fakta. Eller har du fått dina referat från Transportstyrelsen eller Atlantica, Anders S?

Ingen här på forumet som har kontakter i endera parten som kan referera till verklig fakta?
Det har jag redan gjort.

Det finns formaliaregler för det här, och det är de formaliteterna som Atlantica inte vill, kan eller anser sig ha råd med att uppfylla.

Nu har frågan tydligen väckts av någon utomstående, och då fungerar det inte för Transportstyrelsen (Sjöfartsverket) att med märkligt oseende ögon passera de här bojarna utan att se dem, för så har det rimligtvis varit i många år. Ingen har haft något att invända och det har inte funnits något problem, men det har inte varit "rätt", enligt lagboken.

Givetvis kan jag förstå dels Transportstyrelsen, som faktiskt kan klandras om de låtsas som ingenting samtidigt med Atlantica, som har gjort en gudi behaglig gärning (typ) i många år. Men det finns fler exempel: SXK hade egna leder genom Sthlms skärgård för många år sedan, med inofficiella SXK-skärmar uppsatta på några skär - här vet jag inte om dessa är markerade på sjökorten (Vet våra Sthlm-seglare?). Privatpersoner märker ut leder genom grundområden med provisoriska käppar och som påpekats, bojar med diverse närings- eller rekreationssyften läggs ut - men de är inte sjömärken och kommer definitivt inte med i sjökorten...
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Atlantica tar bort bojarna

Inlägg av sangris » ons 15 jul 2015, 13:39

Ok, Anders S. Vi är helt på samma linje du o jag.
Det var bara det att jag tolkade ditt referat om dialogen mellan Transpstyrelsen och Atlantica som något som skulle kunna låtit på det viset.
Det blir ofta i dessa forum gissningar och antagande. Det var därför som jag efterlyste "riktig fakta" :-)

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Atlantica tar bort bojarna

Inlägg av coppertail » ons 15 jul 2015, 16:24

sangris skrev:Ok, Anders S. Vi är helt på samma linje du o jag.
Det var bara det att jag tolkade ditt referat om dialogen mellan Transpstyrelsen och Atlantica som något som skulle kunna låtit på det viset.
Det blir ofta i dessa forum gissningar och antagande. Det var därför som jag efterlyste "riktig fakta" :-)
Jag jobbar med detta i min dagliga gärning. Men fakta verkar inte vara lika viktigt som vem som skriver på detta forum?

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Atlantica tar bort bojarna

Inlägg av sangris » ons 15 jul 2015, 16:40

Coppertail, Hur menar du nu?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Atlantica tar bort bojarna

Inlägg av Anders S » fre 24 jul 2015, 21:43

sangris skrev:Coppertail, Hur menar du nu?
Läs Coppertails första inlägg, så får du reda på vad Sjöfartsverkets verkställande personal anser.

Sedan kan du, om du vill, följa länkarna till de aktuella regelverken och lagstödet som Sjöfartsverket trots allt har för att ställa de (rätt självklara) krav som de ställer.
Anders S

Skriv svar