Utombordarens Hk till 26 fot segelbåt?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
jojosurf
Silvermedlem

Utombordarens Hk till 26 fot segelbåt?

Inlägg av jojosurf » mån 20 jul 2015, 14:14

Jag undrar vad för Hk är lämplig för en 26 fot segelbåt?.
Hade tänkt skaffa mig en 4-takt.

Tacksam för hjälp.

/J

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Re: Utombordarens Hk till 26 fot segelbåt?

Inlägg av BF!! » mån 20 jul 2015, 14:27

Är det en inom eller utombordare du är ute efter? Utombordare har du bl.a. vikten att tänka på så du orkar lyfta av den vid torrsättning eller service.
En utom dito skulle jag rekommendera 5-6 Hkr eller gärna större. Församlingen här kanske har ideér om detta också.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 20 jul 2015, 14:29

Tumregel för motorer är väl annars 4-5hp/ton
/Anders G

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » tis 21 jul 2015, 09:06

AndersGustafsson skrev:Tumregel för motorer är väl annars 4-5hp/ton
För mindre segelbåtar med utombordare räcker det med mindre effekt än så. Jag har till min IF som deplacerar drygt 2 ton en Mercury Sail på 5 hk och den räcker mer än väl också för att köra båten mot stark vind och vågor.

Det finns flera saker att tänka på när man väljer utombordare till en segelbåt i den storlek vi pratar om här.

1. Det viktiga är inte hur många hk utan hur mycket kraft man får ut för sina behov. Se till att få propellern utbytt till en med mer adekvat stigning. Eller gör som jag och köp en som redan från början är anpassad för segelbåtar, med bland annat en propeller som prioriterar kraft framför fart. (Utombordsmotorer i intervallet 4 - 10 hk är i vanliga fall anpassade för att sitta på små snurrebåtar på några hundra kilo som körs i 10 knop eller mer, medan vi för segelbåten pratar om några ton och farter som sällan eller aldrig går över 5-6 knop. Deras propellrar är dessutom optimerade för drift framåt, vilket innebär att de har nästan obefintlig back- och därmed bromsförmåga.)

2. Se upp med för tunga motorer. Många 70-talsbåtar har ganska svag bärighet i aktern. De klarar de lätta 2-taktare som var aktuella när båten byggdes, mendefinitivt inte dagens 2-cylindriga fyrtaktare och många 1-cylindriga är i tyngsta laget. Om man sätter på en sådan så gräver aktern ner sig också vid segling, med mycket försämrade seglingsegenskaper. Det finns sorgligt många exempel på sådant när man går runt på bryggorna eller möter båtar på fjärdarna. Välj en lätt motor. Yamahas numera nedlagda F4 var och är av det skälet en favorit hos många. Det verkar som om den motorn nu återuppstått under namnet Parsun, men om den har samma kvalitet vet jag inte.

3. Tänk på var reglagen på motorn sitter. De flesta utombordare har t.ex. växeln på sidan av motorn. Om den sedan sitter på en båt med ett akterdäck, som t.ex. IF, RJ 85 eller H-båt, är det redan mycket långt att sträcka sig för att nå motorn, och livet blir inte roligare om man sedan måste sträcka sig förbi motorn för att lägga i eller ur växeln. Min Mercury har däremot växeln på "framsidan", vilket gör den betydligt lättare att manövrera. Om båten saknar akterdäck, som t.ex. Maxi 77, Misil II och liknande är kanske detta av lite mindre betydelse.
Det finns i alla fall på vissa moderna motorer som t.ex. Tohatsu en möjlighet att montera ett fjärreglage så att man kontrollerar motorn från sittbrunnen på samma sätt som en inombordare. Jag har ingen personlig erfarenhet av detta men har för mig att jag läst det det är rätt dyrt.

Det finns flera diskussionstrådar om detta på IF-förbundets foru som kanske kan ge flera synpunkter (och lite upprepning av vad jag skrivit ovan :-)
, som t.ex. denna
http://www.ifboat.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=672

jojosurf
Silvermedlem

Inlägg av jojosurf » ons 22 jul 2015, 18:14

Det är till IW 26 (Lill-Scampi) segelbåt.

Utombordare jag har nu är 2-takt Evinrude 8.0 Hk från -97 tror jag. väger 35 kg.
Hade tänkt byta ner till 5-6 Hk som väger runt 25 kg.

Vill ej ha en tung utombordare.

OK?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 22 jul 2015, 19:25

På vår förra båt, en 24 fots, Rock-20 hade vi en 4hp Suzuki. Räckte bra.
/Anders G

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 22 jul 2015, 22:16

AndersGustafsson skrev:På vår förra båt, en 24 fots, Rock-20 hade vi en 4hp Suzuki. Räckte bra.
Då måste den ha vägt c:a 800 kilo enligt rekomendationen du skrev ovan..? :wink:
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 23 jul 2015, 08:05

Mja, den vägde 1500kg :) Som jag sade är det en tumregel. Här i hamnen finns en NF med utombordare. Frågade ägaren om det fungerar bra och han svarade nekande :)
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 24 jul 2015, 21:32

AndersGustafsson skrev:Tumregel för motorer är väl annars 4-5hp/ton

Finns en annan tumregel: 1 hk/ton ger 1 knop vid 10 m/s motvind. (din regel ger då fem knop i 10 m/s och motsjö). I lätt vind (eller vindstilla) går det lätt i de flesta fall.

Problemet med utombordare är oftare att de sitter längst bak (guppar och skär i ytan), har en liten, snabbgående propeller (ineffektiv på en långsam, tung båt) och därför inte förmår att utnyttja kraften de trots allt är mäktig, i mindre båtar.

Till en IW26 (som väger ca 2 ton och är 6 meter i vattenlinjen) kan man räkna på två sätt:

Med 6 hk, 10 m/s motvind och motsjö kan man få båten att göra åtminstone tre knop mot vinden. Men det blir inte kul, hur man än ser på saken, bättre då att segla.

Med 6 meters vattenlinjelängd och med en slank segelbåt (prismatisk koefficient ej optimerad för motorgång, bl a), så kan man tänka sig att ganska lätt nå upp till (roten ur VL = 2,45 * 2), dvs minst fem knop, sedan går båten tyngre pga vågbildningsmotståndet. Men låt oss gissa att det kan gå att nå sex knop, med motorn på topp, hemlängtan och platt vatten. En större motor behövs inte i det läget, för med en sådan sätter sig båten på rumpan och "går tungt".

Alltså borde 6 hk räcka ganska bra, eftersom en IW26 är en segelbåt och seglas med fördel i de lägen där man annars vill ha en stark motor.
Anders S

jojosurf
Silvermedlem

Inlägg av jojosurf » lör 25 jul 2015, 16:24

Tack för alla fina tips!
Nu har det blivit mycket lättare för mig att välja vad för hk jag ska ha. Det ska bli en 6 Hk.

Tack än en gång! :-)

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » sön 26 jul 2015, 08:42

Jag tror det fungerar alldeles utmärkt. Vi bytte under semestern från en tvåcylindrig 6hk Yamaha till en encylindrig Tohatsu 5hk. Bägge är fyrtaktare. Anledningen till bytet var vikten som skiljer ca 10kg vilket är avgörande för om min sambo kan hantera motorn själv vid ensamsegling. Prestanda mässigt märker vi ingen skillnad. Vår båt är dock både lite lättare och slankare.

kpthaddock_89
Silvermedlem

Inlägg av kpthaddock_89 » mån 03 aug 2015, 21:18

På en av 50fotarna jag seglade hade jollen en väldigt finurlig och om man inte viste det, dramatisk motor
Precis som alla utombordare vred man på gasen för att gå framåt men vred man tillbaka till tomgång och sedan forsatte vrida åt " fel håll" gick back växeln i sen var det bara att ge gas " åt fel håll" för att gå bakåt. Vansinnigt smidigt. Tänk en sådan med förlängare på, slippa åla å krångla för att få i a växlar... Vill minnas att det var en mercury 4 taktare på 10 hk nån som känner till den? Hade velat ha en sådan på min midget men ej hittat någon som säljer den modellen eller känner till funktionen :(

kpthaddock_89
Silvermedlem

Inlägg av kpthaddock_89 » mån 03 aug 2015, 21:20

Kraftigt överdimensionerat till midget jag vet:) meeeen ville ha en motor som kan putta fram fiskekan med..

millgard
Guldmedlem

Inlägg av millgard » tor 06 aug 2015, 18:47

Det kan inte nog understrykas att ha utväxling och propeller anpassad för segelbåt. Lite sjögång och vind i näbben när man skall genom det där förb... sundet, då är det värdelöst med en vanlig utombordare oavsett effekt, då propellern bara vispar luft eller kaviterar under sina besök i vattnet.
Navigare vivere est

Skriv svar