Behov av motor på liten långseglare?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Behov av motor på liten långseglare?

Inlägg av odysseus » fre 15 maj 2015, 17:02

Jag kommer satsa på en liten långkölad sak på 6-7 meter å undrar om man kan skippa motor helt. Kommer inte trassla i kanaler utan hålla mig på öppet vatten där jag kan utnyttja vinden. Tänker lite på Yrvik å hans paddelåra men själv skulle jag föredra vanliga åror.

Jack Jones
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 21:33

Re: Behov av motor på liten långseglare?

Inlägg av Jack Jones » fre 15 maj 2015, 17:37

odysseus skrev:Jag kommer satsa på en liten långkölad sak på 6-7 meter å undrar om man kan skippa motor helt. Kommer inte trassla i kanaler utan hålla mig på öppet vatten där jag kan utnyttja vinden. Tänker lite på Yrvik å hans paddelåra men själv skulle jag föredra vanliga åror.
Du tror inte det blir för jobbigt att ro en båt på några ton på haven för en sjukpensionär som inte orkar jobba?

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Behov av motor på liten långseglare?

Inlägg av odysseus » lör 16 maj 2015, 03:33

Att ta sig in å ut ur hamnar å dessutom kunna ro nån timme på sjön när man tröttnat på vänta på vinden tror jag skulle vara nyttigt för alla långseglare å även ett vrak som jag.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Behov av motor på liten långseglare?

Inlägg av Besqua » lör 16 maj 2015, 07:58

Att segla utan hjälpmotor kräver betydligt mer av skepparen, är man ovan seglare så är det även en säkerhetsaspekt, att ha motor alltså,
För den skicklige går allt att kryssa sej ur/igenom, nästan....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Behov av motor på liten långseglare?

Inlägg av Anders S » lör 16 maj 2015, 21:46

En sk "bunkåra" (vrickåra) kan man ha, vanliga åror fungerar "sådär" på större båtar (ergonomi, om inte annat). Om du har siktet inställt på en Havsfidra (eller något i stil med den), låna Olle Landsells bok "I huvudet på en ensamseglare". Den berättar, på ett bra sätt, allt du behöver veta. Allt du behöver veta handlar inte om båten enbart.
Anders S

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Behov av motor på liten långseglare?

Inlägg av odysseus » sön 17 maj 2015, 00:04

Tack för boktipset. Ska kolla efter den på biblan snarast.:)

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Behov av motor på liten långseglare?

Inlägg av odysseus » mån 18 maj 2015, 19:57

Av bloggar å foruminlägg att döma känns det ändå som att åror rent av skulle höra till säkerhetsutrustningen med tanke på alla incidenter pga soppatorsk å strejkande motorer..

millgard
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 11 maj 2013, 18:54
Ort: Alldeles vid havet.

Re: Behov av motor på liten långseglare?

Inlägg av millgard » tis 19 maj 2015, 09:25

En sjösäker 6-7meters långkölad båt typ Havsfidra väger långfärdslastad och bunkrad sina modiga 2500-3000 kg. Det innebär att åror eller paddel blir svåra att använda i de allra flesta förhållanden. För hamnmanövrer kan du visserligen skaffa en elmotor och några batterier men återigen så har du kostnaden där, kombinerat med tveksam nytta.

Däremot kan man hitta väldigt billiga inombordare typ Albin O-21 i gamla Vegor osv. Ingen dålig motor alls och billiga att serva. Även en "trasig" motor är relativt lätt att få snurr på.

Tipset blir att cykla ned till ev näraliggande småbåtshamnar och kika vilka båtar som ser ut att ha legat länge. Idag finns det inget som helst värde i gamla plastbåtar från 1960-talet, särskilt om de stått ett antal år. Idag vill båtköpare ha blänkande 35-fotare med dusch, massor av elektronik och tre kabiner.
En Fingal, Vega, Viggen, Tur80 osv som stått på land kan du kanske rentav få ta gratis mot att du städar upp platsen... Jag vet flera båtar häromkring som ingen blir av med och det är ju ibland även finare båtar än så. Att skrota är också en kostnad.
Navigare vivere est

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Behov av motor på liten långseglare?

Inlägg av Mackey » sön 14 jun 2015, 12:40

Var ska du segla?
Det finns stiltje även på de stora oceanerna så räkna inte med att kunna utnyttja vinden bara för att du är på öppet vatten.

Läs exempelvis om det Subtropiska högtrycksbältet (Hästlattituderna) och Intertropiska konvergenszonen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4stlatitud
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intertropi ... rgenszonen

Läs mycket och lär av andras erfarenheter innan du ger dig iväg. Kolla på http://www.osk.org

Om du väljer att ge dig av utan motor - vilket jag tycker är en onödig risk - så se till att du har en satelittelefon eller en kortvågsradio så att du kan kalla på hjälp när maten är slut...

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Behov av motor på liten långseglare?

Inlägg av odysseus » mån 15 jun 2015, 22:18

He he.. Läser just nu 'Alla sa vi skulle dö' om en Vega med tre landkrabbor på resa jorden runt. Efter den har jag en hel hög andra böcker som väntar. Tack för länkarna.:)

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Behov av motor på liten långseglare?

Inlägg av Mackey » tor 18 jun 2015, 11:08

En mera positiv bok är "Segla med Albatross". Följ två nybörjare i medelåldern från deras första stapplande steg som seglare till deras äventyr jorden runt.

Skippa böcker av Arne Mårtensson om du inte är mångmiljonär eller gärna vill reta dig på folk som har för mycket pengar och gärna skryter om det på ett indirekt vis. Mycket handlar om att det är trångt för två ombord på deras 63-fotare, att man behöver jättedyr utrustning och om att äta hummer och oxfilé. :?

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Behov av motor på liten långseglare?

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 15 jul 2015, 16:39

Utan motor bäddar man nog för katastrofer, speciellt in och ut ur hamnar. Braka in i andras båtar o slå hål på dem osv.
det finns ju fyrtakts långriggade utombordare av äldre modell, de är inte så svindyra att få tag i.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar