Utväxling akterstag

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
ChristianIs
Trogen medlem

Utväxling akterstag

Inlägg av ChristianIs » fre 03 jul 2015, 10:19

Hej,

säkert en fråga som behandlats många ggr. Dock är jag ute efter en uppställning som ngn på Benns tipsade mig om förra året.
Mitt akterstag är för tungjobbat. Förra året var jag på Benns och de sa att om jag lade till ett block skulle jag kunna dubbla utväxlingen. Allt var självklart då, dock stod jag och kliade mig i huvudet i några timmar igår, såklart är allt glömt.

Akterstaget kommer ner i akterstuven på H-båten, det är en vajer. Det är totalt 3 block som sitter i akterstuven. 1 dubbelblock, 1 trippel- och en enkel-block.

Den fasta punkten är på enkelblocket. Hur som helst var idén att jag skulle kunna dubbla utväxlingen om jag lade till ett block. Kommer dock inte ihåg hur eller om jag skulle flytta den fasta punkten. Vet inte ens vad jag har för utväxling nu. 1:6!?

Har gjort en bild hur det ser ut.
I ord blir det såhär:

Akterstaget är fäst i 1 dubbelblock
I dubbelblocket är ett enkelblock fäst, i enkelblocket är trimtampen fäst, dvs den fasta punkten.
I båten (föröver i akterstuven) sitter ett trippelblock

Från den fasta punkten (på enkelblocket)går tampen till trippelblocket, sen till dubbelblocket, sen till trippelblocket, sen till dubbelblocket, sen till trippelblocket, sen till enkelblocket för att sedan gå ut i sittbrunnen.
Skärmavbild 2015-07-03 kl. 11.18.22.png

HansH
Diamantmedlem

Re: Utväxling akterstag

Inlägg av HansH » fre 03 jul 2015, 13:03

Ja, det är 6:1
Det extra blocket tillför bara en extra trissa till dubbelblocket = i praktiken har du två trippelblock.
För att dubbla utväxlingen så kopplar du loss dubbelblocket från akterstaget och fäster ett enkelblock i änden på akterstaget.
Sen fäster du en tamp i dubbelblocket, leder den genom enkelblocket (som sitter i änden på akterstaget) och fäster den bredvid trippelblocket.
Problemet är nog att få plats så att det löper fritt i akterstuven.
Kolla på Harkens system layouter:
http://www.harken.se/content.aspx?id=3896
Du har i princip det som beskrivs på bild 1
Bild 2 visar hur man med ett extra block dubblar utväxlingen till 12:1
Jag kör 32:1 på en 31-fotare :)

ChristianIs
Trogen medlem

Inlägg av ChristianIs » fre 03 jul 2015, 14:32

Ja!!
Tusen tack. Nu vart allt sådär självklart igen!

Endast utrymmet att lösa. Blir kul att se om det funkar
Mvh

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 03 jul 2015, 14:35

Jag har 1:16 på min Dixie 27:a med 9/10-delsrigg. Det är nästan lite klent. Det är en 1:4-talja + två enkelblock monterade som en kaskad.
Alla borde ha skägg

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » lör 04 jul 2015, 22:00

Eller så skiter man i blocken. Kör 1:3 å krana hem på en fet vinsch i stället. Eller usch å fy hydraulik...

Fast H-båten klär onekligen bättre i några justa harkenblock än ett par 40+ vinschar,vinschar :-)

platsen löser du. Kolla m klassfränder hur de arrat!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » sön 05 jul 2015, 11:08

__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 05 jul 2015, 12:23

Det otäcka med winchar blir när man skall släppa något på den uppsträckta riggen... smidigare då med utväxling.
Alla borde ha skägg

Skriv svar