Penta aq 120b problem

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
iljonken
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 jun 2015, 21:20

Penta aq 120b problem

Inlägg av iljonken » mån 08 jun 2015, 21:35

Hej. Jag sjösatte min båt i helgen. Jag la hon vid bryggan och åkte hem. Men idag noterade jag två problem. Då den blir varm så börjar det ryka väldigt intensivt från avgasslangen. Det luktar lite svagt bränt gummi, men dock lite osäker. Någon som har någon idé?
Det andra problemet är ett vattenlekage bak på sötvattenpumpen (borde vara tätringen).
En till fråga. Kan jag skruva bort vattenpumpen och avgasslangen när båten ligger i vattnet, eller kan det börja forsa in vatten? Jag vill helst slippa plocka upp den då vi inte får ha båtar på land 14 dagar efter sista sjösättning datum på båtklubben. :evil:
:D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Penta aq 120b problem

Inlägg av Anders S » tis 09 jun 2015, 06:32

iljonken skrev:Hej. Jag sjösatte min båt i helgen. Jag la hon vid bryggan och åkte hem. Men idag noterade jag två problem. Då den blir varm så börjar det ryka väldigt intensivt från avgasslangen. Det luktar lite svagt bränt gummi, men dock lite osäker. Någon som har någon idé?
Det andra problemet är ett vattenlekage bak på sötvattenpumpen (borde vara tätringen).
En till fråga. Kan jag skruva bort vattenpumpen och avgasslangen när båten ligger i vattnet, eller kan det börja forsa in vatten? Jag vill helst slippa plocka upp den då vi inte får ha båtar på land 14 dagar efter sista sjösättning datum på båtklubben. :evil:
:D
1. Det låter som det inte kommer sjövatten till avgasslangen. Det måste det göra, den är också vattenkyld.

2. Det är klart du kan skruva bort vattenpumpen och slangen. Du stänger bara sjövattenventilen. Nu vill jag inte vara sådan, men om du inte självmant vet att det är så man hindrar att vattnet rinner in, så kanske det är så enkelt som att sjövattenventilen (kylvattenintaget) är stängt? Sånt händer.
Anders S

iljonken
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 jun 2015, 21:20

Re: Penta aq 120b problem

Inlägg av iljonken » tis 09 jun 2015, 18:04

Det känns som att inte vattnet kommer ända fram men det ser ändå ut som att drevet spottar ut vatten.
Var skulle den ventilen sitta? Det finns ingen längs efter vatten ledningen.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Penta aq 120b problem

Inlägg av Fredrik » tis 09 jun 2015, 21:35

Det sitter en genomföring genom skrovet någonstans i närheten av motorn där slangen för vattenkylningen är kopplad. På den genomföringen sitter en vattenkran och oftast även ett filter som skall förhindra att det kommer in skräp i motorn. Kolla att kranen är öppen och att inte det eventuella filtret är igensatt. Öppna också locket till impellerhuset (vattenpumpen) och kontrollera att impellern är hel.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Penta aq 120b problem

Inlägg av Excel 319 » ons 10 jun 2015, 18:48

Med beteckningen aq så är det en drevmotor och då beror det på vilket drev som motorn är kopplad till var vattnet tas in.

iljonken
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 jun 2015, 21:20

Re: Penta aq 120b problem

Inlägg av iljonken » tor 11 jun 2015, 10:35

Det sitter ett 270 drev på nu. Men vattnet kommer ju ända fram till vattenpumpen med all säkerhet i och med att det läcker där. Frågan är varför det inte skulle forsätta och ut igen. Jag monterade ny impeller iår men jag ska kolla ikväll om det kan vara då enkelt att det är något som är felmonterat och att det inte snurrar på som det ska där.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Penta aq 120b problem

Inlägg av Peter_K » tor 11 jun 2015, 11:24

En kompis till mig hade problem då det visade sig att tidigare ägare låtit gamla packningar sitta kvar vid locket på impellerhuset (fler packningar, mer tätt var förmodligen tanken), vilket gjorde att impellern inte fick upp det tryck som krävdes för fullgod kylning.
Alla borde ha skägg

iljonken
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 jun 2015, 21:20

Re: Penta aq 120b problem

Inlägg av iljonken » mån 15 jun 2015, 17:36

Blir inte riktigt klok på felet ännu, kan bara konstatera.
I fredags så gick allt som en klocka, jag körde motorn i 20 min och den fick en bra arbets temp. I söndags skulle jag flytta båten till sommarstugan. Då började den att gå varm igen. Jag provade att öppna behållaren där snövattnet går in (efter pumpen och innan motorn) och vred igång. Det sprutade vatten så då kan jag ju vara säker på att den tar in vatten. Sen hissade jag drevet så att utblåset kom åvanför vattenytan. Inte en droppe vatten kom ut där ifrån. Var kan det då spöka?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Penta aq 120b problem

Inlägg av HansH » tis 16 jun 2015, 07:54

Var tar din motor in sjövattnet? Via en separat genomföring eller via drevet? (följ slangen så ser du).
Om den tar in vattnet via drevet så SKALL det inte komma nåt vatten - då har du ju lyft upp intaget ur vattnet...
Kylkanalerna i "limpan" kan vara igensatta av avlagringar och/eller rost - då hjälper det inte om det kommer in vatten - det kan ju inte strömma tillräckligt fritt genom och kyla motorn.
En grej till som jag inte sett nån kommentar om - är motorn sjövattenkyld eller färskvattenkyld...?
Om den är färskvattenkyld (två kretsar med en värmeväxlare) så kan kylvattennivån i motorn vara för låg.

iljonken
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 jun 2015, 21:20

Re: Penta aq 120b problem

Inlägg av iljonken » sön 21 jun 2015, 08:21

HansH skrev: En grej till som jag inte sett nån kommentar om - är motorn sjövattenkyld eller färskvattenkyld...?
Om den är färskvattenkyld (två kretsar med en värmeväxlare) så kan kylvattennivån i motorn vara för låg.


Motorn är färskvattenkyld och limpan från havet

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Penta aq 120b problem

Inlägg av HansH » mån 22 jun 2015, 08:17

OK, har du kollat kylvattennivån i färskvattenkretsen (motorn)?
Var tar den in sjövattnet? Via drevet eller separat genomföring...?
Vissa färskvattenkylningar (tex Martec) har en separat elpump som pumpar runt vattnet i färskvattenkretsen - motorns impeller pumpar ju runt sjövattnet.
Om elpumpen inte funkar så överhettar motorn...

iljonken
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 jun 2015, 21:20

Re: Penta aq 120b problem

Inlägg av iljonken » lör 27 jun 2015, 16:10

Problemet är löst. Det var helt enkelt för mycket luft i sötvattensystem att impellern inte orkade bygga upp något sug. Men efter lite packningsbyten och vatten i ledningarna och fördelare så funkar den nu utmärkt :)

Skriv svar