Ekolodsgivare till NX2 Server
Ekolodsgivare till NX2 Server
Min ekolodsdgivare på 185 Hz verkar ha gett upp (ger inte längre tillräckligt starka signaler för att gå genom skrovet).
Det finns ev. givare för 1990:- hos Erlandsons, mycket dyrare än andra givare.
Eftersom jag har en Simrad NSS7 Plotter med inbyggt ekolod (men utan givare) funderar jag på att köpa en givare till Simrad istället (betydligt billigare), samtidigt får jag en djupkurva på plottern.
Visst tänker jag rätt om att NX2 server kan läsa NMEA DPT från plottern och visa djupet i bl.a. multicontrol instrumentet ?
Det finns ev. givare för 1990:- hos Erlandsons, mycket dyrare än andra givare.
Eftersom jag har en Simrad NSS7 Plotter med inbyggt ekolod (men utan givare) funderar jag på att köpa en givare till Simrad istället (betydligt billigare), samtidigt får jag en djupkurva på plottern.
Visst tänker jag rätt om att NX2 server kan läsa NMEA DPT från plottern och visa djupet i bl.a. multicontrol instrumentet ?
Seglar Scampi sen 1989, bor på Resarö
Re: Ekolodsgivare till NX2 Server
Det kan fungera, men måste inte fungera. Allt beror på om en NMEA-ingång på servern är ledig. Det finns två, den ena är dock PC-interfejset och kräver pyssel för att kunna användas, och blockerar sedan PC-porten. Den andra är den vanliga NMEA-ingången (input A (signal) och Input B (signaljord). Men man kan (som du säkert vet) bara ha en NMEA0183- på ingången.
Nu verkar det som din nya plotter är modern och har NMEA2000? Är det så kan man överväga att koppla in Garmins NMEA-brygga (GND10) mellan Nexus och alla NMEA2000-kompatibla enheter, och på det sättet få signaleringen att fungera. På det sätt bör du kunna få all annan information från Nexus till plottern, till exempel vindriktning (du kanske har vindgivaren via Nexus?).
Nu verkar det som din nya plotter är modern och har NMEA2000? Är det så kan man överväga att koppla in Garmins NMEA-brygga (GND10) mellan Nexus och alla NMEA2000-kompatibla enheter, och på det sättet få signaleringen att fungera. På det sätt bör du kunna få all annan information från Nexus till plottern, till exempel vindriktning (du kanske har vindgivaren via Nexus?).
Anders S
Jag tänkte så här, på serverns NMEA-ingång (input A, input B) kommer position och GPS-tid mm från plotter. Då borde borde väl också djup från min plotter kunna komma den vägen?
Går det inte får det väl bli Garmins GND10.
Det BORDE fungera, under förutsättning att de aktuella meningarna (sentences) skickas till servern OCH att servern begriper dem. (det borde vara värt ett försök, hur som helst.Strega skrev:Jag tänkte så här, på serverns NMEA-ingång (input A, input B) kommer position och GPS-tid mm från plotter. Då borde borde väl också djup från min plotter kunna komma den vägen?
Poängen med en GND10 är nog mer att du får "allt" från Nexusnätverket till plottern, (som du kanske har vid styrplatsen?). Jag har en annan plottermodell (garmin 7xx) och där fungerar NMEA2000-konverteringen mycket bra. Simrad NSS7 har ju, om jag är korrekt underrättad, några rätt starka seglingsfunktioner som kan dra nytta av vindinformationen, till exempel. Men den löser inte ekolodet åt dig...
Anders S
.
Senast redigerad av 1 Strega, redigerad totalt 0 gånger.
Man måste dock komma ihåg att sätta C74 till ON för att använda NMEA-ekolod i NX2-systemet.
(Ett kvarvarande problem är att ordna en bra skarvkontakt eftersom jag behöver dela kabeln för att kunna göra en enkel kabeldragning, finns "lyxiga" kopplingsdosor att köpa, men ska inte behövas)
Satte fast P79 med tillhörande behållare/rör som justeras så att lodet pekar lodrätt ner. Röret fästs med Sika (är räfflat på undersidan för bra fäste) fylls sen med propylenglykol (miljö). Varit ute ett par turer, fungerar suveränt inte haft något enda avbrott i djupvisningen (3-50 m).
Efter en säsong med den nya P79 givaren (kopplad till Simrad NSS7) är jag hur nöjd som helst. Till skillnad från min gamla Silva/Nexus givare så fungerar den här i alla lägen oavsett vatten och bottenförhållanden. Värdena från Simrad tas emot av Nexus server utan problem. T.o.m. på land ger den utslag men visar då 4-5 ggr för mycket pga ljudets lägre hastighet i luft.
Du är ett föredöme på forumet där du tar upp ett problem/fundering, därefter berättar hur det utvecklas och slutligen avrapporterar hur allt fungerar.
Bra gjort !!
Bra gjort !!