Kylen har lagt av - Kylaggregat Classic Compact 2006

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Kylen har lagt av - Kylaggregat Classic Compact 2006

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 11 aug 2010, 18:50

Svante skrev:Kabeln från laddaren hade lossnat :oops: laddaren visade att batteriet var fulladdat och allt annat funkade som det skulle så jag reagerade inte nämnvärt. Nu när jag laddar batteriet (på riktigt) så spinner kylen som en katt :lol:

Gött - den var inte gammal...

/Svante
Kanon! Grattis till ett enkelt fel. Och gratis att åtgärda!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Kylen har lagt av - Kylaggregat Classic Compact 2006

Inlägg av bosseh » ons 11 aug 2010, 19:18

Tips: NASA BM-1 då hade du sett att laddaren inte laddade .....

Claramell
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 12 jun 2015, 18:06

Re: Kylen har lagt av - Kylaggregat Classic Compact 2006

Inlägg av Claramell » fre 12 jun 2015, 18:10

Har samma problem som trådskaparen men min kompressor går, åtminstone kylfläkten. Dock blir det inte kallt i ledningarna.
Vad är det för köldmedel i en sån? Är det enbart en kylmontör som kan fylla på om det är det som krävs?

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Kylen har lagt av - Kylaggregat Classic Compact 2006

Inlägg av Excel 319 » sön 14 jun 2015, 01:52

Det brukar stå i manualen, och jag har för mig på kompressorn, vad för sorts kylmedel den är fylld med. Det är nog bara en kylmontör som kan fylla. Få andra har tillgång till kylmedia, våg och kopplingar som behövs. Jag hade samma problem förra året och fick då kylmedia fyllt. P.g.a. att båten låg i sjön och det gick lite vågor fungerade inte vågen perfekt och därför överfylldes aggregatet något. Det visade sig genom att det på returledningen från förångaren bildades is. Fick därför pysa ut lite gas och sedan prova igen tills igenisningen slutade. Nu går boxen perfekt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kylen har lagt av - Kylaggregat Classic Compact 2006

Inlägg av Anders S » sön 14 jun 2015, 08:05

Excel 319 skrev:Det brukar stå i manualen, och jag har för mig på kompressorn, vad för sorts kylmedel den är fylld med. Det är nog bara en kylmontör som kan fylla. Få andra har tillgång till kylmedia, våg och kopplingar som behövs. Jag hade samma problem förra året och fick då kylmedia fyllt. P.g.a. att båten låg i sjön och det gick lite vågor fungerade inte vågen perfekt och därför överfylldes aggregatet något. Det visade sig genom att det på returledningen från förångaren bildades is. Fick därför pysa ut lite gas och sedan prova igen tills igenisningen slutade. Nu går boxen perfekt.
Åldern på kylanläggningen spelar roll! Nu är det ett tag sedan som Freon förbjöds som kylmedel, men om man skulle ha en såpass gammal kylanläggning kan man inte lagligen fylla den med freongas. Det finns ersättningskylmedier som påstås fungera i gamla anläggningar (tidigare ett problem på äldre bilar) men om det är lönt att mecka med detta i en gammal, sliten (den har ju uppenbarligen läckt!) kylanläggning kan man ju fråga sig. Till saken hör att kylmediet kan vara av litet olika typer, där några är mer brandfarliga än andra. Så det här med att "pysa ut gas" skall man ha koll på, särskilt inonombords.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Kylen har lagt av - Kylaggregat Classic Compact 2006

Inlägg av HansH » mån 15 jun 2015, 15:04

Kan bli väldigt dyrt att reparera.
När vi köpte vår båt så visade det sig att kompressorkylen läckt ut köldmediet.
Tog dit en kyl/kompressor-firma som konstaterade att den läckte i övergången mellan kylelement/anslutningsrör och behövde lagas - något som inte gick att göra på plats utan allt måste rivas ut och lämnas in :(
I samband med detta rekommenderade de även att bygga om den till ASU, vilket är att föredra i en segelbåt med begränsad tillgång på el
Tyvärr skulle det kosta nästan lika mycket som att köpa en helt ny anläggning...
Iom att grejerna ändå behövde demonteras ur båten så blev det en ny anläggning - med ASU.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Kylen har lagt av - Kylaggregat Classic Compact 2006

Inlägg av Gaidin » tis 16 jun 2015, 07:56

ASU är helt meningslöst på en eldriven kyl. Det den gör är att tillföra högre kapacitet av lagrad energi (Eller brist på energi i form av utebliven värme).
Du får samma effekt med ett extra förbrukningsbatteri och då även till annat än kylskåpet.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Kylen har lagt av - Kylaggregat Classic Compact 2006

Inlägg av HansH » tis 16 jun 2015, 08:38

Gaidin skrev:ASU är helt meningslöst på en eldriven kyl. Det den gör är att tillföra högre kapacitet av lagrad energi (Eller brist på energi i form av utebliven värme).
Du får samma effekt med ett extra förbrukningsbatteri och då även till annat än kylskåpet.

Nja, håller inte med helt o hållet där. Jag mfl tycker att ASU är väldigt bra. När motorn är igång (eller när man har landström) så lagrar kylen extra mycket kyla (i ett köldmagasin med saltvatten om jag förstått rätt).
Alla kanske inte vill/kan stoppa in ett extra batteri. Antingen beroende på den extra vikten eller brist på lämpligt utrymme.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Kylen har lagt av - Kylaggregat Classic Compact 2006

Inlägg av Gaidin » tis 16 jun 2015, 10:13

Ja, ur utrymmes- eller viktsjäl kan jag köpa att ASU ger en viss vinst. Den tekniska funktionen är annars samma som att lagra överskottselektricitet i batterier.

Men titta på prisskillnaden på en ASU-kyl och en utan ASU. Titta sedan på hur många amperetimmar du får för pengarna om du köper batterier i stället. När motorn är igång och det finns gott om energi lagras det som råvara (Elektricitett) i stället för kyla i en bank med relativt hög självurladdning jämfört med ett batteri. Med ett batteri extra får lagrar du effekten från turen hem till hamnen på söndagen, fram till nästa tur fredagen efter, eller månaden efter. Jag betvivlar att en ASU håller kylan så länge?

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Kylen har lagt av - Kylaggregat Classic Compact 2006

Inlägg av oceansailor » tis 16 jun 2015, 10:56

Gaidin skrev:Ja, ur utrymmes- eller viktsjäl kan jag köpa att ASU ger en viss vinst. Den tekniska funktionen är annars samma som att lagra överskottselektricitet i batterier.

Men titta på prisskillnaden på en ASU-kyl och en utan ASU. Titta sedan på hur många amperetimmar du får för pengarna om du köper batterier i stället. När motorn är igång och det finns gott om energi lagras det som råvara (Elektricitett) i stället för kyla i en bank med relativt hög självurladdning jämfört med ett batteri. Med ett batteri extra får lagrar du effekten från turen hem till hamnen på söndagen, fram till nästa tur fredagen efter, eller månaden efter. Jag betvivlar att en ASU håller kylan så länge?
Ta även i beaktande att generatorn kommer att klämma in fler Ampere per tidsenhet med en större batteribank.

Att börja med att utöka batteribanken är ett utmärkt råd. Man kan även se till att skruva ner termostaten när man har överskottsenergi. Då lagrar man energin i matvarorna (öl kanske :lol: ) istället för i ett kylmagasin. Vet inte om det är någon större skillnad på att lagra energin i en kylplatta ist. för i 6 l öl?

Men allt detta utesluter ju inte en ASU om kassan tillåter. Många bäckar små ger en stor besparing.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Kylen har lagt av - Kylaggregat Classic Compact 2006

Inlägg av Fredrik » tis 16 jun 2015, 14:57

Jag har en solcellspanel och jag tycker inte att det fungerar så bra med ASU då. När solcellerna laddar går spänningen upp och kylen ökar effekten. När effekten ökas sjunker spänningen eftersom inte solcellerna orkar ladda så mycket och då minskar kylen effekten, för att bara öka igen när solcellsladdningen drar upp spänningen igen. Numera kör jag kylen på läge "manuell", så blir det inte lika mycket start/stopp på kompressorn.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar