AIS - standard
AIS - standard
Funderar på en AIS-transponder (klass B) och upptäckt att det finns en uppsjö tillverkare/varianter. Finns det någon specifikation som de måste uppfylla för att få användas (och säljas)? Inget sådant anges i de datablad som man hittar.
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tor 21 apr 2005, 10:47
Re: AIS - standard
Alla klass B är likvärdiga, att tänka på är inbyggd splitter om du inte tänker ha en extra vhf-antenn, en splitter blir annars 2000kr extra
Re: AIS - standard
Alla godkända AIS-transponders (eller vad man skall kalla dem) följer den standard som gäller. Det som då gäller är att de fixar dakommunikationsprotokollet (kan vänta på sin tur) och att de har en inbyggd GPS (systemkrav). De använder nämligen GPS-positionen för att meddela sitt läge, och standarden kräver därför att det finns en godkänd mottagare i lådan.
Standarden, som skall uppfyllas heter (Tadaaaa!) IEC 62287-1. Åtminstone Furuno påstår att deras transponder uppfyller dessa krav. Sedan orkade jag inte googlekolla mer, men det kan du säkert på dina prospects
PS: Jag tycker att en liten antenn på pulpit duger till AIS. Dels berättar man inte för precis hela havet att man finns till, bara för de närmaste som lyssnar, dels är det bra att inte störa ordinarie radiopassning med sändningarna från AIS:en. Jag har det så (en kombiantenn för GPS och VHF), och i Göteborg får jag in positioner från Skagen (dvs, de stora fartygen har antennen högt, även om jag inte har det. Att jag når från GBG till Skagen är dock inte så troligt, och lika väl är det).
Standarden, som skall uppfyllas heter (Tadaaaa!) IEC 62287-1. Åtminstone Furuno påstår att deras transponder uppfyller dessa krav. Sedan orkade jag inte googlekolla mer, men det kan du säkert på dina prospects
PS: Jag tycker att en liten antenn på pulpit duger till AIS. Dels berättar man inte för precis hela havet att man finns till, bara för de närmaste som lyssnar, dels är det bra att inte störa ordinarie radiopassning med sändningarna från AIS:en. Jag har det så (en kombiantenn för GPS och VHF), och i Göteborg får jag in positioner från Skagen (dvs, de stora fartygen har antennen högt, även om jag inte har det. Att jag når från GBG till Skagen är dock inte så troligt, och lika väl är det).
Anders S
Re: AIS - standard
Körde min reservVHFantenn till AISen.
Det gröna i bild.
Fungerar utmärkt.
Det är ju bara det som är "nära" som intresserar mej. Med VHF takantenn ser jag till Skagen från Långedrag.
http://lasselundell.se/ais.html
Det gröna i bild.
Fungerar utmärkt.
Det är ju bara det som är "nära" som intresserar mej. Med VHF takantenn ser jag till Skagen från Långedrag.
http://lasselundell.se/ais.html
Re: AIS - standard
Hur menar du att man stör ordinarie radiopassning med sändningarna från AIS:en? Eller vad menar du?Anders S skrev:...
PS: Jag tycker att en liten antenn på pulpit duger till AIS. Dels berättar man inte för precis hela havet att man finns till, bara för de närmaste som lyssnar, dels är det bra att inte störa ordinarie radiopassning med sändningarna från AIS:en. Jag har det så (en kombiantenn för GPS och VHF), och i Göteborg får jag in positioner från Skagen (dvs, de stora fartygen har antennen högt, även om jag inte har det. Att jag når från GBG till Skagen är dock inte så troligt, och lika väl är det).
Själv har jag antennen i masttoppen och trivs bra med det. Vill jag inte 'synas' stänger jag av sändningen, vill jag inte störa håller jag tyst, vill jag inte bli störd skruvar jag ner...
/T
Re: AIS - standard
Jo, om man har en transponder, så sänder den emellanåt ett datablock. Delar man då antenn med den ordinarie radion, via en splitter, så stängs mottagningen av för den vanliga radion de (korta) stunder som antennen används för AIS-sändning. I och med DSC-tekniken arbetar även den vanliga radion med liknande datablock.
Sannolikheterna för att det skall betyda något är kanske inte så stor, men helt klart kommer det inte att fungera att sända från två VHF-sändare samtidigt. En av dem får företräde, och splittern prioriterar en av sändarna - något man bör vara medveten om. För mottagning är problemet liknande, så länge man bara lyssnar går allt bra, men om man sänder växelvis på VHF och via AIS-transpondern måste splittern stänga av den andra lyssnaren, annars blir det inte bra. Då skulle man kunna tänka sig att det just i den stunden kommer ett DSC-anrop, som man då inte hör. Normala röstanrop pågår så länge att man lär höra tillräckligt stor del av dem för att uppfatta dem, men så icke DSC-anrop.
Så när man väljer mellan separerade antenner och en antenn med splitter skall man vara medveten om det här. Splittern blir också en komponent som måste fungera den dag man behöver VHF:en för egen eller andras nödtrafik.
Kommentaren om var man kan ha sin antenn (till AIS:en är mer riktad mot att man a) behöver en plats för GPS-antennen hur som helst och b) inte behöver den räckvidd som man får i masttoppen. Det finns nätta kombiantenner för ändamålet och till och med kompletta AIS-enheter som ryms i antennfoten.
PS: Att AIS-tillverkarna bygger in eller säljer en splitter beror inte på att de anser att det är en tekniskt bättre lösning, utan på att de vill göra det lätt att köpa och installera sin produkt.
Sannolikheterna för att det skall betyda något är kanske inte så stor, men helt klart kommer det inte att fungera att sända från två VHF-sändare samtidigt. En av dem får företräde, och splittern prioriterar en av sändarna - något man bör vara medveten om. För mottagning är problemet liknande, så länge man bara lyssnar går allt bra, men om man sänder växelvis på VHF och via AIS-transpondern måste splittern stänga av den andra lyssnaren, annars blir det inte bra. Då skulle man kunna tänka sig att det just i den stunden kommer ett DSC-anrop, som man då inte hör. Normala röstanrop pågår så länge att man lär höra tillräckligt stor del av dem för att uppfatta dem, men så icke DSC-anrop.
Så när man väljer mellan separerade antenner och en antenn med splitter skall man vara medveten om det här. Splittern blir också en komponent som måste fungera den dag man behöver VHF:en för egen eller andras nödtrafik.
Kommentaren om var man kan ha sin antenn (till AIS:en är mer riktad mot att man a) behöver en plats för GPS-antennen hur som helst och b) inte behöver den räckvidd som man får i masttoppen. Det finns nätta kombiantenner för ändamålet och till och med kompletta AIS-enheter som ryms i antennfoten.
PS: Att AIS-tillverkarna bygger in eller säljer en splitter beror inte på att de anser att det är en tekniskt bättre lösning, utan på att de vill göra det lätt att köpa och installera sin produkt.
Anders S
Re: AIS - standard
Nu är det ju mycket korta tider AIS:en sänder, några hundradels sekunder varje gång, var 30:e sekund i våra farter och klass B, den sänder alltså drygt två sek sammanlagt under en timme.
Re: AIS - standard
BoJ skrev:Nu är det ju mycket korta tider AIS:en sänder, några hundradels sekunder varje gång, var 30:e sekund i våra farter och klass B, den sänder alltså drygt två sek sammanlagt under en timme.
Jag håller med om detta, rent principiellt. Sannolikheten för ett DSC-anrop samtidigt som splittern blockerar VHF:en för att sända via AIS-enheten är förstås liten. Det är dock inte timeslotten som AIS-systemet använder som är styrande, utan det är tiden det tar för elektroniken att koppla om som räknas. Men det betyder att var trettionde sekund skall splittern fungera, den måste alltid vara igång (den drar ström) och den ger förluster upp till 3 dB (halverar effekten, enkelt uttryckt). Den kostar också runt 3000 kronor, vilket var poängen med att fråga sig om den ingår eller ej.
Alternativet till en splitter är alltså en separat antenn för AIS:en, och det är i praktiken inte nödvändigt att ha den i masttoppen. Det är alltså en sådan här (exempel) jag avser: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... S?id=80003
Anders S
Re: AIS - standard
Tack Anders, det var detta som jag hade i åtanke. Ska följa upp det. AIS-systemet bygger ju på att alla apparater följer samma protokoll och har funktioner för att hantera "självorganiseringen" av trafiken. Furunos datablad har jag inte tittat på men andra tillverkare nämner inget om standarder. Är AIS ett skyddat TM /begrepp? Placering av antenn(er), switchar mm är en mer praktisk fråga.Anders S skrev:Alla godkända AIS-transponders (eller vad man skall kalla dem) följer den standard som gäller. Det som då gäller är att de fixar dakommunikationsprotokollet (kan vänta på sin tur) och att de har en inbyggd GPS (systemkrav). De använder nämligen GPS-positionen för att meddela sitt läge, och standarden kräver därför att det finns en godkänd mottagare i lådan.
Standarden, som skall uppfyllas heter (Tadaaaa!) IEC 62287-1. Åtminstone Furuno påstår att deras transponder uppfyller dessa krav. Sedan orkade jag inte googlekolla mer, men det kan du säkert på dina prospects
PS: Jag tycker att en liten antenn på pulpit duger till AIS. Dels berättar man inte för precis hela havet att man finns till, bara för de närmaste som lyssnar, dels är det bra att inte störa ordinarie radiopassning med sändningarna från AIS:en. Jag har det så (en kombiantenn för GPS och VHF), och i Göteborg får jag in positioner från Skagen (dvs, de stora fartygen har antennen högt, även om jag inte har det. Att jag når från GBG till Skagen är dock inte så troligt, och lika väl är det).
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: AIS - standard
Gjorde för skoj skull en liten test med separat AIS antennen på 3 m över havet jämfört med splitter och delad antenn 20 m över havet.
Körde samma sträcka och marintraffic registrerade positionen betydligt fler gånger med splittern och masttoppsantenn.
Körde samma sträcka och marintraffic registrerade positionen betydligt fler gånger med splittern och masttoppsantenn.
Re: AIS - standard
oceansailor skrev:Gjorde för skoj skull en liten test med separat AIS antennen på 3 m över havet jämfört med splitter och delad antenn 20 m över havet.
Körde samma sträcka och marintraffic registrerade positionen betydligt fler gånger med splittern och masttoppsantenn.
Ytterst oväntat och höggradeligen intressant. Visar på helt nya möjligheter.
/J
Re: AIS - standard
Varför oväntat och varför så intressant? I mina öron/ögon är testresultatet alldeles självklart.Jaramaz skrev:oceansailor skrev:Gjorde för skoj skull en liten test med separat AIS antennen på 3 m över havet jämfört med splitter och delad antenn 20 m över havet.
Körde samma sträcka och marintraffic registrerade positionen betydligt fler gånger med splittern och masttoppsantenn.
Ytterst oväntat och höggradeligen intressant. Visar på helt nya möjligheter.
/J
/T
Re: AIS - standard
Ja, det är rimligt. Marinetraffics mottagare finns på land och är dedikerade för att ta in enbart AIS. Läget är ofta sådant att de täcker stora ytor. Om jag förstått det hela rätt handlar det om "radioentusiaster med AIS-mottagare och internetuppkoppling". Det troliga är att täckningen (utbredningen) blev mycket bättre genom den höga antennen och fler Marinetraffic-stationer "såg" sändningen. Den i Kungshamn står högst ( http://www.marinetraffic.com/en/ais/det ... ations/289 )
Sedan kan man alltid fundera: Är det viktigt att man, i en fritidsbåt, annonserar sin närvaro på 10, 20, 30, eller kanske 50 M avstånd? Jag "ser" som sagt fartyg som rundar Skagen från hamnen i Fiskebäck (då jag är där), men att de kan se mig är inte viktigt, varken för mig eller dem. Att se tankern med fem bogserbåtar på utsidan Norra Kornö innan man korsar inseglingen till Brofjorden är däremot av värde.
Sedan kan man alltid fundera: Är det viktigt att man, i en fritidsbåt, annonserar sin närvaro på 10, 20, 30, eller kanske 50 M avstånd? Jag "ser" som sagt fartyg som rundar Skagen från hamnen i Fiskebäck (då jag är där), men att de kan se mig är inte viktigt, varken för mig eller dem. Att se tankern med fem bogserbåtar på utsidan Norra Kornö innan man korsar inseglingen till Brofjorden är däremot av värde.
Anders S
Re: AIS - standard
Anders S, de båtar du ser på AIS:en bör väl rimligen se dig? Du syns lika många tiotals distansminuter som du ser.
Annars håller jag med dig. Det är just mängden båtar som en del sjöfolk tycker är problemet med AIS-sändare på fritidsbåtar. Det blir för mycket båtar...
Nu går det ju att filtrera bort de båtar man inte vill se, dvs klass B.
För fritidsbåtar bör det räcka bra med en AIS-mottagare för att se de båtar man vill undvika, men det är naturligtvis roligare med en sändare också så att nära och kära kan hålla red på var man är. Då kan ju "AIS-sändarappen" i Marintraffic vara ett bra alternativ.
Mackey
Annars håller jag med dig. Det är just mängden båtar som en del sjöfolk tycker är problemet med AIS-sändare på fritidsbåtar. Det blir för mycket båtar...
Nu går det ju att filtrera bort de båtar man inte vill se, dvs klass B.
För fritidsbåtar bör det räcka bra med en AIS-mottagare för att se de båtar man vill undvika, men det är naturligtvis roligare med en sändare också så att nära och kära kan hålla red på var man är. Då kan ju "AIS-sändarappen" i Marintraffic vara ett bra alternativ.
Mackey
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: AIS - standard
Om vi tar första exemplet med båtar i Skagen som syns i Göteborg så är det inget problem för någon. All trafik i Göteborg har sin plotter inzoomad för närområdet. Vad som händer i Skagen är de lyckligt ovetande om.Mackey skrev:Anders S, de båtar du ser på AIS:en bör väl rimligen se dig? Du syns lika många tiotals distansminuter som du ser.
Annars håller jag med dig. Det är just mängden båtar som en del sjöfolk tycker är problemet med AIS-sändare på fritidsbåtar. Det blir för mycket båtar...
Nu går det ju att filtrera bort de båtar man inte vill se, dvs klass B.
För fritidsbåtar bör det räcka bra med en AIS-mottagare för att se de båtar man vill undvika, men det är naturligtvis roligare med en sändare också så att nära och kära kan hålla red på var man är. Då kan ju "AIS-sändarappen" i Marintraffic vara ett bra alternativ.
Mackey
Jag har pratat med en hel del yrkesfolk. Ingen har utryckt att det är ett problem med för många AIS mål på skärmen? "Hellre ser vi dem på AIS än kör över dem pga. att vi inte ser dem" var en vanlig kommentar.
Räckvidden kan inte bli för bra på en AIS! en höghastighetsfärja (katamaran) gör 40 knop. Han vill ha information så tidigt som möjligt för att göra en liten kursjustering. Ofta är kursjusteringarna så små att man inte ser dem. Görs de i tid betyder 1-2 grader ingen större omväg men de kan hålla ett bra säkerhetsavstånd.