Havsseglande bostad max 5000 kr?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
odysseus
Silvermedlem

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av odysseus » ons 20 maj 2015, 14:21

Jag menar inte att vara kritisk. Behöver bara veta vad jag har att spela med. Om det är mycke fix å jag behöver meka med motorn så är det kanske ingen ide att försöka få den i vattnet direkt utan lämpligare att lägga den på land ett tag.

Jag bor nära Vänern. Hur frakta båten dit? Om jag bara får kontakt med båtföreningen å lyckas hyra en båtplats i andra hand så kanske jag även kan få låna en båttrailer. Men vad krävs det för att dra en sådan med en Vega på?

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem

Inlägg av mikaelno » ons 20 maj 2015, 16:16

Låna en utombordare och häng på den och kör älven upp till Vänern. Avgiften är 1000:-
Går alltid att låna en tillfällig plats och vänern är full av vikar där du kan ankra gratis.

odysseus
Silvermedlem

Inlägg av odysseus » ons 20 maj 2015, 16:40

Jäpp. Min okunskap är pinsam. Det finns alltså nåt som heter Göta älv som går mellan göteborg å vänern. Praktiskt! Har redan dammsugit blocket efter begagnade utombordare men det är extremt ont om dem i landet. Alla som stjäls varje år då? Försvinner dom ur landet??

Återstår alltså att försöka låna en..

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 21 maj 2015, 09:28

Gällande utombordare på en Vega så behöver du även ett motorfäste typ det här för att kunna fästa motorn på akterspegeln:
http://www.hjertmans.se/produkter/motor ... m-max-30kg
Din teori om att motorer som stjäls försvinner ut ur landet gäller enligt polis och försäkringsbolag främst för större motorer >30HP.
Till en Vega så är externt motorfäste enligt ovan en begränsande faktor då det max pallar motorer som väger 30kg - dvs en motor nånstans 5-8Hp (beroende på ålder och typ, dvs tvåtakt eller fyrtakt).
Om man är på hugget så finns det billiga motorer på Blocket - vi sålde tex en fungerande 6Hp med lång rigg för 450 kr för nån månad sedan.
Skall du låna en motor, se då till att den har lång rigg vilket krävs för att de skall funka på de flesta segelbåtar.

Vegan väger 2,3 ton så det är inte många personbilar som får dra så mycket och det kräver dessutom speciellt körkort.
De flesta båttrailers får köras max 30km/h och om man skall till Vänern inte köras på RV45 vilket kan bli en utmaning att lösa.

Om man skall köra sjö-leden från Björlanda Kile till Vänern så finns det två vägar (kolla Eniros kartor...). Runt Göteborgs hamn eller genvägen in via Nordre Älv.
Nordre älv-vägen kräver dock att båten inte är påmastad. Men du sparar säkert en dag i restid.
Beroende på hur mycket motström, ev behov av broöppningar (Marieholm, Kungälv, Trollhättan mfl), och slussningar så behöver man oftast 2 dagar för att köra älven mellan Göteborg och Vänersborg.
Övre delen av älven är dessutom bara öppen för fritidsbåtar mellan kl 9 och 19.
Vi har gått älven ett par gånger och om man inte skall stressa ihjäl sig så behövs två dagar för resan uppströms.

Du får nog komma till skott snart. Nuvarande ägare åker annars på på land-avgift för båten så den skall bort ASAP.
En bortskänkes-annons på Blocket lär få många intressenter och då är den här chansen borta för dig.
"Den som väntar för länge med att ta nästa steg kan bli stående på en fot resten av livet."

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tor 21 maj 2015, 10:11

Jag vill minnas att Nordre älv har segelfri höjd på 12,5 meter och det borde väl räcka för en Vega.
Man behöver dock beställa öppning vid Ormo skärmanläggning, det är bara att ringa innan man åker och sedan antingen ropa upp på VHF eller ringa igen när man är framme.

Att åka Nordre älv är nog betydligt trevligare om man skall från Björlanda. Första övernattningen i antingen Lilla Edet, om man vill åka länge, eller vid Bohus fästning i Kungälv, om man vill ta en kortare tur.

Två dagar upp till Vänern får man räkna med. Det hänger lite på hur mycket ström det är i älven. Lilla Edets gästhamn är dock synnerligen trist men det är en bra bit till nästa hamn, Trollhättan.

Mer info finns här: http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart ... nlaggning/

odysseus
Silvermedlem

Inlägg av odysseus » tor 21 maj 2015, 13:16

Tackar för alla tips! När jag helt enkelt sökte på 'båtmotor' istället för 'utombordare' eller 'aktersnurra' så fanns det ju rätt mycket att välja på. Ett litet bakslag är ju att jag måste montera ett motorfäste oxå. Det glömde jag helt bort. Jag håller på å kollar efter en billig motor å jobbar för att lösa logistiken men är helt inne på att tuffa hem på älven inom kort.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 21 maj 2015, 15:01

Vad har du för budget innan du är iväg på din resa, och hur snabbt planerar du att komma iväg? Du bör nog lägga ut någon gång i Juli om du planerar att fira jul på Kanarieöarna eller i Karibien.

Om vi antar att du får båten gratis och seglen och motorn är ok, så behöver du ändå investera i några eller alla följande saker, jag försöker uppskatta vad det kan kosta begagnat eller göra själv (kom gärna med kommentarer på min prissättning):
- Riktiga sjökläder (1000-3000kr)
- VHF-radio med installation av antenn (1000kr)
- Förstärkning av roder (1000kr)
- Bottenmålning av båten (1000kr)
- Livflotte (3000kr)
- Nödraketer (1000kr)
- Första hjälpen/mediciner (1000kr)
- Genomgång av riggen och byte av vantskruvar, dåliga vant m.m. (2000kr)
- Sjökort som räcker till ett varmare land (1000 kr)
- GPS (500kr)
- Vindroder (5000kr)
- Nya batterier och solcellspanel (2000kr)
- Kompass (500kr)

Du verkar ju väldigt sugen på att dra iväg, det blir kul att följa dig på din färd!
X-342 SWE 18 "Kexet"

odysseus
Silvermedlem

Inlägg av odysseus » tor 21 maj 2015, 15:54

Jag har inte kunskap nog att bedöma din uträkning. Men är det inte mer än det så känns det rätt hoppfullt. Åker knappast denna sommar eftersom allt fix kommer ta tid å jag måste övningssegla å gå lite kurser..

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tor 21 maj 2015, 19:38

Inte helt rätt som HansH skriver om att transportera båt med båttrailer. Ska man transportera en båt av Vegans storlek så är det efterfordon som gäller. Alltså en specialgjord kärra för max hastighet av 30 km/h. Den får inte vara fjädrad, ska vara utrustad med gällande belysning om den ska framföras i mörker och den ska ha en LGF-skylt (långsamtgående fordon) till vänster om mitten bakpå. (inte någon varningstriangel som jag sett en del använda). Är den obromsad får båt+kärra inte väga mer än dragfordonet väger vid dragtillfället. Alltså lika vikt. Om däremot kärran har en effektiv bromsanordning, (det finns en beräkningsformel om vad effektiv broms innebär) så får efterfordonet väga obegränsat jämfört med dragfordonet. Dock ska hela ekipaget framföras trafiksäkert.
Det krävs alltså INTE något specialkörkort. Men att dra en Vega med en "vanlig" personbil är ett gränsfall. Jag har dragit min Tur 84:a, som är i klass med Vegan och det funkar bra på plan mark, men när det blir uppförsbacke då är det inte kul......
Jag drar min Tur 84:a till och från västkusten vår och höst. En sträcka på ca 15 mil enkel resa, men jag drar numera med en SUV där jag har 4-hjulsdrift och lågväxel att ta till om det skulle kärva till sig.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » tor 21 maj 2015, 20:24

Vad gäller Nordre älv, så är bron vid E6 12.meter med marginal. och Ormås? anläggningen har alltid varit öppen när jag gått förbi både lilla passagen och den stora.
Enda bron som måste ringas på är den vid Bohus fästning.

/Thomas.

millgard
Guldmedlem

Inlägg av millgard » sön 24 maj 2015, 12:35

Ett tips är att försöka sparka igång den gamla inombordaren först. Kan ju vara ett skitfel.
Navigare vivere est

odysseus
Silvermedlem

Inlägg av odysseus » sön 24 maj 2015, 17:33

Jag gjorde allt jag kunde för att försöka lösa hämtningen redan i helgen men det sket sig på alla fronter. Två chaufförer var upptagna å den sista har precis bränt ett hjullager på bilen. Bästa motorn längs vägen hann försvinna .. Motorfästet jag hittade likaså. Å inget spelar egentligen nån roll för jag mejlade HansH redan i torsdags å bad ägaren att ringa upp mig,å har ännu inte fått nån respons på det.

odysseus
Silvermedlem

Inlägg av odysseus » sön 24 maj 2015, 17:39

Idag var jag å kollade en annan båt bara 15 mil bort å nära Vänern. Båten stod i en båtvagga på en villatomt. Tyvärr var det ett vrak, men även om det inte varit det har jag inte en susning om hur jag skulle fått den i vattnet för vidare transport hem..

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 24 maj 2015, 18:08

odysseus skrev:jag mejlade HansH redan i torsdags å bad ägaren att ringa upp mig,å har ännu inte fått nån respons på det.
Tänk på att det varit Pingsthelg och alla sitter inte hemma och kollar på datorn och Sailguide hela tiden.... :D

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 25 maj 2015, 07:14

Helt rätt sangris, jag har varit i sommarstugan hela Pingsthelgen där jag varken har lust eller tillräcklig mobiltäckning för att hänga på Sailguide.
@odysseus, jag skall fråga kollegan hur de vill bli kontaktade. Misstänker att de föredrar att du plockar upp telefonen eller mailar dem. Men hon är inte på kontoret idag, så det blir tidigast i morgon.

Skriv svar