Rodrigg ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 20 nov 2005, 21:41

Jo, man loggas ur efter en tid, och tar man en paus i författandet kan man plötsligt bli anonym.

Skall man låta riggen stå uppe på land (helst inte, men det vet ni ju redan att jag tycker så) så är det sämre än annars om man har en en rodrigg. I vattnet dämpas vibrationerna mer än på land och för rodrigg är vibrationer ett större problem än för en wirerigg. Rodriggar skall förspännas ordentligt (20-30 % av brottsgränsen) för att det inte skall uppstå periodiska lastväxlingar som utmattar riggstången. Givetvis skall man behandla wire på i princip samma skonsamma sätt, men den är inte lika känslig för vibrationsutmattning.

Rätt hanterad är rodrigg mycket hållbar och stark. Att ta av och på dem är ett syndastraff. Men syndastraffet kan bli än större om man inte tänker på att den måste hanteras kompetent vid ansättning.

Alternativ till rodrigg finns numera i form av Dyform-wire, en 19-trådig wire med specialformade kardeler som får tätare packning och \"mer stål i tvärsnittet\". Men så stum som rod blir det inte.
Anders S

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 24 nov 2005, 12:55

T skrev:Som sagt: rakt är bäst, kanske kan du förvara dom inuti masten?
Ska du kvajla dom så måste det vara en stooor kvajl (stor diameter alltså, typ 1,5 meter). Och var beredd på att det är en bra snärt i rodden när du rullar ut den i vår, eller om du tappar taget när du håller på nu... akta ögon och ansikte... och andra kroppsdelar...
/T
Genomgående master brukar ha en tätning inuti masten i däcknivå för att inte regnvatten och stänk ska rinna in genom maströret så det kan bli svårt.....

Mvh Roger N

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 24 nov 2005, 13:23

Säger du det.......?

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 24 nov 2005, 13:31

Anonymous skrev:
T skrev:Som sagt: rakt är bäst, kanske kan du förvara dom inuti masten?
Ska du kvajla dom så måste det vara en stooor kvajl (stor diameter alltså, typ 1,5 meter). Och var beredd på att det är en bra snärt i rodden när du rullar ut den i vår, eller om du tappar taget när du håller på nu... akta ögon och ansikte... och andra kroppsdelar...
/T
Genomgående master brukar ha en tätning inuti masten i däcknivå för att inte regnvatten och stänk ska rinna in genom maströret så det kan bli svårt.....

Mvh Roger N
Ja det förklarar ju varför jag inte fick in roden i masten. Men det förklarar inte varför jag får gott om vatten in via masten...

/dan

SWERNY
Silvermedlem

Inlägg av SWERNY » fre 25 nov 2005, 08:44

Ja det förklarar ju varför jag inte fick in roden i masten. Men det förklarar inte varför jag får gott om vatten in via masten...

/dan[/quote]

Tätningen läcker, liksom min. Har funderat på att få in något trögflytande ovan på tätningen (genom dräneringshålen) som sedan härdar. Men det var ju lite utanför ämnet.....

Mvh Roger
LG-91 ½ton

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 25 nov 2005, 09:01

minhar visserligen ingen tätning i masten men jag får in vatten genom likrännan. Jag trodde aldrig att det skulle kunna komma in så mycket vatten genom ett så litet hål. Vattnet fångas upp längs hela mastlängden och då blir det en och annan liter.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » fre 25 nov 2005, 10:23

MiniMe skrev:minhar visserligen ingen tätning i masten men jag får in vatten genom likrännan. Jag trodde aldrig att det skulle kunna komma in så mycket vatten genom ett så litet hål. Vattnet fångas upp längs hela mastlängden och då blir det en och annan liter.
På min mast har förra ägeren satt sikaflex i likrännan frmat så att vattnet rinner utanpå gummitätningen och ner på däck. Kanske något att ta efter ?

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 25 nov 2005, 11:36

det gjorde föra ägaren på min båt också (var dåligt gjord med tejp). kabeln för intrumetet drog han dock på ett sådant sätt att hela damasken läckte. Dessutom har jag en lite mindre mast i dimensionerna (290mm i omkrets). Rännan i också mindre tror jag och inte så lätt tillgängligt.
Jag drog kabeln ner i likrännan och kollade istället efter varje regndag. På så sätt kan jag ta bort instrumenthållaren under vintern och skydda det för skador. Jag kan vara försiktigt men jag lita inte på alla som eventuellt vill lägga sin mast närmast min i maststället.

Skriv svar