två spinnakerfall??

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
robban999
Guldmedlem

två spinnakerfall??

Inlägg av robban999 » sön 03 maj 2015, 18:32

Vad är tanken med master med byglar för två spinnakerfallblock i toppen, spretande i vardera riktningen? Inte ska man väl ha olika fall för babord respektive styrbordsbogar? Låter extremt jobbigt om man ska gippa sin gennaker. Eller är det i reserv?
Bild

sangris
Diamantmedlem

Re: två spinnakerfall??

Inlägg av sangris » sön 03 maj 2015, 20:51

Jag har sett bilder för många år sedan på båtar som seglat med dubbla spinnakrar. Vet inte om det är så vanligt numera och kanske det inte var vanligt då heller. Men min gissning kan vara att det är för sådana tillfällen....
Andra kanske har ett mera riktigt svar.

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » sön 03 maj 2015, 21:18

Du har två spinnakerfall för att kunna byta spinnaker under gång.

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » ons 06 maj 2015, 17:13

De två svar som inkommit hade jag svalt om vi hade pratat om tävlingsbåtar men nu är det vanliga cruisingbåtar. Inte har man tänkt att dylika byter spinnaker under gång eller t.o.m. seglar med två samtidigt. inte många cruisare vågar segla med en ju :-)
mvh

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 06 maj 2015, 20:37

Förr i världen, när jag var yngre, var det inte ovanligt att man rejsade med cruisingbåtar eller cruisade med racingbåtar. I själva verket var det ofta samma båt. Framför allt hade man samma typ av mast oavsett kategori, det gjorde det antagligen enklare för masttillverkaren, så plats för dubbla spinnfall var inte så ovanligt. Den överarbetade modell du visar på bild var dock kanske inte så vanlig men dubbelt var som sagt inte ovanligt.
Som någon skrev underlättade dubbla fall skifte av spinnaker, man hade en satt och dragande hela tiden. Däremot seglade man knappast med dubbla spinnakrar men väl med en spinnaker och en 'blooper' och det kunde se ut så här:
Blooper.jpg
Bilden är lånad härifrån: http://cdn.sailingscuttlebutt.com/wp-co ... posite.jpg

Här kan man läsa lite om hur det var att segla med blooper, då, när det för länge sen begav sig: http://sailingmagazine.net/article-1422 ... y-way.html

:o
/T

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 06 maj 2015, 21:23

Ja, ja, på den tiden när jag också var yngre, så tyckte jag det såg ut som två spinnakrar.
Men det var precis så som bilderna visar som jag menade. :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 maj 2015, 06:57

Det finns ett skäl till, uppenbart för den som tittar på bilden: När spinnakern är "på fel sida" relativt fallet skaver fallet mot förstaget. Om man seglar på olika bogar kan man då välja fall efter styrbords- eller babordsbog (vi talar timmar eller dagar här). Har man bara ett fall sitter det ofta centrerat och ibland på en näsa eller kran, så att fallet kommer fritt från mast och rigg (skavsår undviks så långt möjligt). För riktigt länge sedan rekommenderades en liten längd kättinglänk i spinnakerfallet, för att få skavtålighet, men det har man slutat med sedan länge.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 07 maj 2015, 08:15

På min båt hade jag dubbla spinnakerfall, vilket jag tycker är onödigt då jag väldigt sällan ens seglar med spinnakern uppe. Eftersom jag har en förstagsprofil med dubbla likrännor valde jag istället att dra ned det extra fallet nedanför förstaget med hjälp av en bygel på masten och istället använda detta fall som extra fockfall.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 07 maj 2015, 08:18

sangris skrev:Jag har sett bilder för många år sedan på båtar som seglat med dubbla spinnakrar. Vet inte om det är så vanligt numera och kanske det inte var vanligt då heller. Men min gissning kan vara att det är för sådana tillfällen....
Andra kanske har ett mera riktigt svar.
Det känns som att det kan bli rejält trassligt när man kinesgippar med den segelsättningen! :evil:
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar