Gummibåt?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Gummibåt?

Inlägg av SteX » fre 01 maj 2015, 19:40

Vi funderar på att skaffa en liten lätt gummibåt, vi har aldrig haft en sådan men under senare år har vi mer och mer svajankrat och då vore det trevligt att ro in till land.
Kraven är att den ska vara lätt, inga durkar att bråka med (= plast), oftast 2 personer, men i nödfall kunna ta ytterligare en. Man har sagt mig att V-botten behövs om man ska släpa den. Även om jag säger just nu att vi kommer att packaihop den så kommer vi nog att släpa eller "hänga upp" den på badplattformen när vi seglar.

Hjertmans har 2 modeller utan durkar 250 och 277 cm. Båda har uppblåsbar köl.
http://www.hjertmans.se/produkter/gummi ... durk-250cm
http://www.hjertmans.se/produkter/gummi ... durk-277cm

Erlandssons minsta ska ha uppblåsbar V-botten 240 cm: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... U?id=10482

SeaSea minsta 250 och 270 har platt botten, inte så bra om man ska släpa den.

Av ovanstående är Erlandssons lättast och har bra "lastkraft". Det finns ju även andra fabrikat men jag är ute efter något i häraden kring 5-6000 kr, Vilka erfarenheter har ni andra? Tips mottages tacksamt.
Stefan

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Gummibåt?

Inlägg av barry » fre 01 maj 2015, 20:20

Vi köpte Biltemas variant i fjol. Nöjda. Några kg tyngre än bryggans men det var förvånansvärt lätt att få upp/ned den trots detta. Väldigt gediget bygge, känns stabil både i vattnet och kvalitetsmässigt.

bto
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 apr 2015, 14:05

Re: Gummibåt?

Inlägg av bto » lör 02 maj 2015, 06:02

Hade en Aquasmart med hårda durkar. Slet sig under en hård natt på Östersjön 2013 och jag har inte sett den sen dess.

Min erfarenhet är tveeggad. Kilona är jobbigare än man tror. Hade för vana att förvara båten på fördäck i hamn och det var ett ryggskottprojekt att få upp den där. Så satsa på att köra så lätt båt som möjligt ifall du inte är kroppsbyggare.

Durkarna på min förlorade dinge var av plywood. Gav en riktigt skön stadga i båten. Gummi lär inte vara lika stabil. Dock är gummi säkert fullgott för att ro två pers i land. Plywooddurkarna kunde ibland ses med fyra välvuxna ombord...

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Gummibåt?

Inlägg av SteX » lör 02 maj 2015, 09:13

Tack för synpunkter
Barry: Hittar ingen gummibåt hos Biltema (web) så de har kanske slutat med den.
bto: Jag kan inte ha någon gummibåt på fördäcket då förseglet går precis ovan däck, så jag måste släpa, hänga på aktern eller packa ihop. Ang kilona så misstänkte jag att det är jobbigt, det är därför jag vill ha en lätt.

Vi hade för många år sedan en Yam gummibåt på nästan 4 meter den hade aludurkar men den hade vi inte med på vår segelbåt, var mycket stadigt men att plocka ihop eller isär var inget kul jobb, det slutade med att vi lät den vara uppblåst flera år....... Den såldes och har en ny ägare. Det är en liten lätt sak vi är ute efter men vi vill att när den släpas så ska den gå bra och gärna klara lite hårdare väder.
Stefan

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gummibåt?

Inlägg av Anders » lör 02 maj 2015, 18:56

Vi hade en Brig gummibåt med uppblåsbar durk förut för jag ville ha en som blev liten ihoppackad. Det blev dock för mycket meck så den var på släp för det mesta hela semestern. Fungerade utmärkt tills infästningen av ventilen I durken gick sönder efter 5 år. Jag åkte till Järnbröderna som säljer Brig och de konstaterade att det inte gick att laga. När jag påpekade att jag tyckte att det var kort hållbarhet (5 år, max 3 veckor utomhus per år) meddelade de att det var ungefär vad man kunde räkna med.
Efter det köpte vi en ny gummibåt med hårda durkar och av annat märke.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Gummibåt?

Inlägg av Jaramaz » sön 03 maj 2015, 04:02

Jorå, visst har Biltema sin gummijolle kvar. Iaf enligt länken http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Gum ... 000020600/
(som vanligt är det kitsligt när man söker, med "gummibåt" hittas inget, mend "gummijolle" blir det träff direkt).
Har fått utmärkelsen "Bäst i Test" och har ett lågt pris (4000:- ). 32 kg ser jag, men läs själv mer på Biltemas hemsida.

Jag tittade själv efter gummijolle för något år sedan. Nu blev det ett annat fabrikat, men för 4000:- hade jag inte tvekat.

Som jag ser det är följande viktigt:
- inte platt botten
- 3 släpöglor
- kunna bära 3 personer
- motorfäste.

En av de stora båtkedjornas gummijollar, tror det är SeaSea's, har bara en släpögla.


/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gummibåt?

Inlägg av Anders S » sön 03 maj 2015, 07:46

SteX skrev:Vi funderar på att skaffa en liten lätt gummibåt, vi har aldrig haft en sådan men under senare år har vi mer och mer svajankrat och då vore det trevligt att ro in till land.
Kraven är att den ska vara lätt, inga durkar att bråka med (= plast), oftast 2 personer, men i nödfall kunna ta ytterligare en. Man har sagt mig att V-botten behövs om man ska släpa den. Även om jag säger just nu att vi kommer att packaihop den så kommer vi nog att släpa eller "hänga upp" den på badplattformen när vi seglar.

Hjertmans har 2 modeller utan durkar 250 och 277 cm. Båda har uppblåsbar köl.
http://www.hjertmans.se/produkter/gummi ... durk-250cm
http://www.hjertmans.se/produkter/gummi ... durk-277cm

Erlandssons minsta ska ha uppblåsbar V-botten 240 cm: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... U?id=10482

SeaSea minsta 250 och 270 har platt botten, inte så bra om man ska släpa den.

Av ovanstående är Erlandssons lättast och har bra "lastkraft". Det finns ju även andra fabrikat men jag är ute efter något i häraden kring 5-6000 kr, Vilka erfarenheter har ni andra? Tips mottages tacksamt.
Eftersom det finns jollar i de flesta prisklasser (från "Biltema" och uppåt) så får du välja fabrikat själv, men V-botten är alldeles nödvändigt. Inte bara för hur jollen spårar, utan framförallt hur den går att ro. Att ro jollen är ett underskattat framdrivningssätt, i alla fall för korta sträckor.
Anders S

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Gummibåt?

Inlägg av barry » sön 03 maj 2015, 21:26

Jodå Biltema har kvar sin som påtalat. Klämde på bryggans i går, inte light - den som väger lite mer. Kunde inte se andra detaljer än grafiken som skiljde från biltemas. De är nog ganska snarlika i det mesta. Den lättare hade dom inte uppställd så den jämförelsen uteblev.

Apropå erfarenheter från första året så blev vi förvånade över hur lågt släpmotstånd jollen hade "i rätt lägen". När man inte orkar ta upp den och släppa ut luften, vilket alltså var ett mindre problem. Tyckte vi. Och skulle lyftet kännas tungt kan man ju lätt svänga ut bomen och hissa den i storfallet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gummibåt?

Inlägg av Anders S » sön 03 maj 2015, 21:47

barry skrev:Jodå Biltema har kvar sin som påtalat. Klämde på bryggans i går, inte light - den som väger lite mer. Kunde inte se andra detaljer än grafiken som skiljde från biltemas. De är nog ganska snarlika i det mesta. Den lättare hade dom inte uppställd så den jämförelsen uteblev.

Apropå erfarenheter från första året så blev vi förvånade över hur lågt släpmotstånd jollen hade "i rätt lägen". När man inte orkar ta upp den och släppa ut luften, vilket alltså var ett mindre problem. Tyckte vi. Och skulle lyftet kännas tungt kan man ju lätt svänga ut bomen och hissa den i storfallet.
Vi lyfter vår (som bor på fördäck, fint värre) med spinnakerfallet. Det är dock ett tillfälle då det är praktiskt med vinsch på masten och inte fallet draget till brunnen...
Anders S

Käärme
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 31 maj 2008, 16:26

Re: Gummibåt?

Inlägg av Käärme » mån 04 maj 2015, 16:08

Köpte en Biltema förra året pga information om bäst i test..
Tyvärr kan jag bara tala om att det var helt rätt.
En utmärkt Biltema grej.
Fungerar tyvärr helt korrekt/utmärk utan anmärkning :mrgreen:

MVH
Juha

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Gummibåt?

Inlägg av T » mån 04 maj 2015, 17:38

'Bäst i test' har troligen inget med bästa kvalitet att göra. Hur bra är den om 5 - 10 år?
Jag hade en gång Achilles gummijolle. Den var säkert inte bäst i test men den var lika bra som ny när jag efter dryga 20 år råkade tappa bort den. Borttappningen var till stor del beroende på att den var för tung att ta upp på däck och med sina plywooddurkar för krånglig att fälla ihop. Så den fick släpa efter båten och efter 25 års tjänst slog den för första gången runt, slet av fånglinan och drev in bland bränningar där det pga av väder och vind inte var läge att försöka bärga den. Den var gjord av Hypalon. Frid äver dess minne.
Dess ersättare blev en Lodestar 250 UL med uppblåsbar durk. Den är lätt, 25 kg tror jag, lätt att ta upp och lätt att fälla ihop. Durken är helt stabil om den är uppumpad enligt anvisning. Att den är lätt medför dock att den lättare hamnar uppochner om det blåser ordentligt från sidan. Det har hänt 3 - 4 ggr på några år medan det med Achillesen bara hände en gång. Något att tänka på, kanske. Hur länge den kommer att hålla, står ju skrivet i stjärnorna men den är troligen inte gjord av Biltema-PVC.
Här kan man läsa lite, om man nu inte redan gjort det: http://www.livetombord.se/artiklar/arti ... sta-tipsen

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gummibåt?

Inlägg av Anders S » mån 04 maj 2015, 19:15

Även jag sjunger Hypalonets lov (har ägt en oförskämt fräsch Avon i detta material en kort tid, men den var gammal då och lever än.

Däremot kan man fundera: En båt i enklare material håller troligen inte lika länge, men kanske länge nog? En Biltemajolle som packas ner och inte ligger framme hela sommaren kommer inte att UV-exponeras så förfärligt.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Gummibåt?

Inlägg av T » mån 04 maj 2015, 19:53

Anders S skrev:Även jag sjunger Hypalonets lov (har ägt en oförskämt fräsch Avon i detta material en kort tid, men den var gammal då och lever än.

Däremot kan man fundera: En båt i enklare material håller troligen inte lika länge, men kanske länge nog? En Biltemajolle som packas ner och inte ligger framme hela sommaren kommer inte att UV-exponeras så förfärligt.
De flesta gummjolleinnehavare jag känner till (inklusive mig själv) blåser upp sin gummijolle i maj och tömmer den på luft i september. Däremellan ligger den uppblåst, antingen i sjön eller på fördäck eller rufftak. Någon enstaka innehavare täcker den med en lätt press när den ligger på däck men det hör till undantagen. Så det där med att packa ner den när den inte används och sen packa upp igen... det funkar nog mest i teorin.. på vintern.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gummibåt?

Inlägg av Anders S » tis 05 maj 2015, 06:40

T skrev:
Anders S skrev:Även jag sjunger Hypalonets lov (har ägt en oförskämt fräsch Avon i detta material en kort tid, men den var gammal då och lever än.

Däremot kan man fundera: En båt i enklare material håller troligen inte lika länge, men kanske länge nog? En Biltemajolle som packas ner och inte ligger framme hela sommaren kommer inte att UV-exponeras så förfärligt.
De flesta gummjolleinnehavare jag känner till (inklusive mig själv) blåser upp sin gummijolle i maj och tömmer den på luft i september. Däremellan ligger den uppblåst, antingen i sjön eller på fördäck eller rufftak. Någon enstaka innehavare täcker den med en lätt press när den ligger på däck men det hör till undantagen. Så det där med att packa ner den när den inte används och sen packa upp igen... det funkar nog mest i teorin.. på vintern.

:o
/T
Då är väl jag ett undantag. Varje sommar blåser jag upp jollen i trakten av Donsö, varje sommar packar jag den, ungefär på samma ställe. Den är i ljuset ungefär fyra, kanske fem veckor, litet beroende på hur seglingarna disponeras. Men det är ju i så fall den lilla, nätta dingen man kan göra så med, regelbundet.

Detta sagt, så är jag ju också lat, så jollen blåses alltså inte upp på helgseglingar för att vara en båtleksak för juniorer (vilket många har den som, fullt begripligt) och eftersom mina vår- och hösteskapader går i utpräglat hamnorienterade vatten finns inte behovet där heller. Jag hade säkert tänkt som du om skärgården varit mitt habitat hela båtsäsongen.

Datapunkt: En mig bekant Lodestar (inte min) har legat uppblåst i tio år (!) utan att egentligen användas i någon större omfattning (om alls) och den gav upp andan (sprack, bokstavligen) häromåret. Det antyder att den (gentemot UV) skulle kunna hålla länge, länge, trots att den är i ett nominellt enklare material.

En tidigare beg-köpt dinge av obskyrt märke och hög ålder (som jag glömt, från Korea) seglade (släpade) jag in i en prick (skämmes!) och då fick den oreparabla skador i väven och blev aldrig mera tät. Dykarfirman (som lagar "allt" som läcker annars) avböjde reparation pga "okänt material" - men PVC-väv hade de kunnat hantera. Hemmalagning fungerade (såklart) inte heller.

PS: Den "Hypalon-finjolle" jag avvecklade var en Avon i kanonskick. Men, den hade utombordarfäste på aktern av den typ som man fäster i gummiutväxter - klent, och den hade plan botten ("donut med botten"). Följaktligen rodde den som den proverbiala pissepottan och gick för motor (den gång jag provade) i vilken riktning som helst. Därav min aversion mot platta bottnar.

Personligen hade jag kunnat köpa en Biltemajolle, för priset. Sedan hade användningsprofil och erfarenheter fått tala om ifall "nästa jolle" skall vara en dyrjolle, eller en ny "lågpris". Risken att man blir mer besviken på en Biltemajolle än på en lika stor märkesjolle tror jag inte är så stor.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Gummibåt?

Inlägg av marede » tis 05 maj 2015, 07:14

Man kan ju byta till ny jolle med tätare intervall om den är billigare. Det tar ju hand om ev kvalitetsbrister i materialet som gör att det slits snabbare än på en "dyr-jolle". Men det finns ju som sagt även andra aspekter att ta hänsyn till.

Själv köpte jag nyligen en begagnad Plastimo P240LJ lättviktsjolle med V-botten billigt för att prova på storlek och behov då jag är gummibåtsovan. Jag valde mellan en ny för knappa 6000:- och en mer kvalitetsjolle för drygt det dubbla, men hittade denna begagnad för 2700:-. Ett lagom prova-på-pris.
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar