Trä fall genom mast

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Stream
Guldmedlem
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 14:25

Trä fall genom mast

Inlägg av Stream » tis 21 nov 2006, 13:56

Jag har en \"ledig plats\" inne i masten och tänker där installera spinnakerfall. Vad använder man lämpligast för teknik för att installera ett fall i en mast? Eller ska jag strunta i att föra det genom masten och ha allt spinnfall löst på utsidan av masten istället? Tacksam för tips och råd.

mvh,

Andreas

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » tis 21 nov 2006, 14:51

Jag tycker att det är lättast att installera ett fall när masten står på båten. Hissa upp en gast i masttoppen och låt denne stackare föra in en tunn lina med en tyngd i änden (ex. en mutter, det är viktigt att den inte är för stor så att den inte går att få ut där nere. Använd t.ex. en virknål eller en bit ståltråd för att virka ut linan i urtaget där nere. Använd den tunna linan för att dra in ett fall.

Har du otur, kommer den nya linan att tvinna sig med något annat fall inne i masten, det märker du på att den kan nypa eller gå lite trögt i vissa lägen. Isåfall får du göra om proceduren och hoppas på att det går bättre nästa gång.
X-342 SWE 18 "Kexet"

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Inlägg av MartinM » tis 21 nov 2006, 19:31

Det brukar gå ganska bra att göra det med masten på backen också.
Har praktiserat två sätt att göra det på.

1. Skaffa en dragfjäder för kabeldragning. och använd den i masten.
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=84124
Då masten ligger ner så skall det mycket till för att det skall trasla sig, specielt om du tänker på att ha den sida av masten som du vill att fallet skall gå på uppåt.

2. Du har antagligen ett annat fall som går ungefär samma väg, tejpa fast det fall du vill lägga till på det som redan går där och dra igenom! Man får räkna med en del pill och risken att fallet snurrar sig runt det andra fallet. Men det är bara ett fall som den snurrar runt.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tis 21 nov 2006, 20:09

Just spinnfall dras ibland med bägge ändarna på utsidan. Beror också lite på hur man avser använda det hela, tex om man vill dra ner ena ändan till sittbrunnen (då är nog det bästa om ta i masten).
Också en storleksfråga, på en mindre båt är utanpå att föredra. Och en underhållsfråga, allt är uppenbart med utanpåliggande.

Om masten inte är för lång kan du prova med en dragfjäder (sån där man drar elledningar med). Har för mig at det finns dragfjädrar upp till 20 m. Men risken finns alltid att spinnfallan kommer runt någon annan falla, prova ordentligt.

/J

Användarvisningsbild
NO-TOOL
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 22 dec 2005, 10:08
Ort: Son, Oslofjorden
Kontakt:

Inlägg av NO-TOOL » tis 21 nov 2006, 21:07

Tunn tråd, tejpa alla genomgångar förutom där du vill ha ut fallet. Sno med dig damsugaren hemifrån och använd det smala munnstycket mot hålet. Då kan masten ligga ned. Som det redan påpekats går det som regel väldigt bra med masten uppe och en mutter eller blysänke i en tunn lina.

jan-ivar askelin
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 29 apr 2015, 07:25

Re: Trä fall genom mast

Inlägg av jan-ivar askelin » ons 29 apr 2015, 07:36

Efter att ha misslyckats med en del andra tips prövade jag detta:
Ta bort topp och mastfot. Vi har en Seldénmast från början av 1980-talet. En bult i foten och två muttrar i toppen. Plaströr till kablar. Finns i tremeterlängder för cirka en femtiolapp. Skarva rören efter behov. En liten lina ska förstås sitta längst fram. Röret fastnade på ett ställe med det var bara att rotera masten. Det här är enkelt och billigt. Rören kan man ju använda till något annat. Denna metod är beskriven hos kryssarklubben så den kanske fanns i det undermedvetna. Annars kom jag på det när jag gick runt i en stor järnaffär.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trä fall genom mast

Inlägg av Lasse L » ons 29 apr 2015, 14:48

Brottas med samma problem.
Skall dra fallen i masten.
Men masten är fylld med "fogskums liknande" material.
Får skaffa ett "borr" som är 12 m långt.
Trevliga tips önskas.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Trä fall genom mast

Inlägg av Anders S » ons 29 apr 2015, 20:01

När det gäller 12 meter långa borr går jag bet, men är masten inte fylld med skum kan man göra på flera sätt. Båda mina tips blandar in en bit cykelkedja. Står masten upp använder man cykelkedjan som tyngd (man kan ha den som cykelkedja senare), ligger masten ner använder man en löjligt stark magnet för att dra kedjan på mastens insida och med magneten på utsidan. I båda fallen drar man en pilotlina först och fallet sedan.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Trä fall genom mast

Inlägg av sangris » ons 29 apr 2015, 21:39

Dragfjäder för elledningar är nog inte att föredra, då,de trasslar rejält. Den i nylon är helt förkastlig, men finns i 30 meters längd, om någon mot förmodan vill prova. Själv skulle jag välja att lossa på topbeslaget. På min mast är det skruvat fast med två skruv, Seldénmast.
Sedan använder du VP-rör (elrör i 3-meterslängder) koppla samman dem med skarvmuffar till minst lika lång längd som masten. För in rören i masttoppen och ända ner till foten. Nu kan man med fördel använda dragfjädern i VP-röret och med hjälp av den dra igenom det nya fallet. Väl på plats drar man bara ut röret igen och låter fallet vara kvar. Ett tips: tejpa ett par varv med eltejp runt skarvarna så inte riskerar att skarvmuffen lossnar.

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Trä fall genom mast

Inlägg av Archibald » tor 30 apr 2015, 17:39

Varför gå över ån efter cykelkedjor, elrör, magneter och annat? Närmaste, enklaste (och bästa?) verktyg är helt enkelt ett vant eller akterstag. På en fraktionsriggad båt kan man skarva två vajrar.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Trä fall genom mast

Inlägg av Mats Brage » sön 03 maj 2015, 17:33

Hej,

har praktiserat en teknik med VP rör där jag för att ta mig igenom skummet klippte toppen på VP röret som en sågtand run om och sedan var det bara att rotera på VP röret när jag kom till skummet. VP rör inkl skarv köpte jag på Biltema, men kan ju köpas på vilken bygghandel som helst

När jag siktade röret i ex falltrissan för focken så stoppade jag, och petade in en liten mutter på ett tunt snöre (tror att det var fisklina) och fick därigenom en dragtråd.

VP röret fick vara kvar och fallet löpte snygg igenom under åren som jag hade båten - utan problem

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trä fall genom mast

Inlägg av Lasse L » sön 03 maj 2015, 18:53

Intressant metod, skall prova.
Skarvarna på rören får troligtvis låsas med skruv eller dyl.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Trä fall genom mast

Inlägg av Mats Brage » sön 03 maj 2015, 20:04

Hej igen - du låser rören med en muff som du också kan köpa på bygghandeln. Det sitter fast och eftersom foamen i maströret är så poröst behöver du inte säkra med annat än vanlig blank tejp. Tandningen på VP röret gjorde jag med vanlig avbitare

Mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar