Kort bakgrund:
- Lägsta hastighet framåt med växel i är ca 3,5 knop, normalt tomgångsvarvtal
- Motor VP MD17
- Backslag MSB (tror jag, lite osäker, kan forska vidare i det om det är av betydelse)
- Orginal Volvo Penta propeller, märkt med följande V17x12 och 618. - Manöverreglage enligt bild nedan. Jag hittade tyvärr inget foto i min bildbank så det fick bli ett utklipp från instruktionsboken. Hoppas det duger för att illustrera för den insatte vilket reglage det handlar om. Nu till den spännande frågan:
Vid besiktning av den båt jag köpte för ett år sedan fick jag information om att manöverreglaget borde justeras. Taget från besiktningsprotokollet avseende punkten reglage: "Justeras för att båten skall gå på tomgång med växel i.".
När jag i höstas tog upp båten ställde jag en snabb fråga till den något stressade motormekaniker som hjälpte mig med motorkonserveringen. Han menade att så länge tomgångsvarvtalet var rätt fanns inget att göra. Troligen fel propeller menade han.
Någon insatt som kan leda mig i rätt riktning? Vilken linje ska jag gå på? Motor med mera kommer att bytas om några år (förhoppningsvis håller den några år till i alla fall
PS. Det är sköna referensramar man har när man inte tycker att 3,5 knop är sakta nog, jag ska lägga det på minnet nästa gång jag känner mig stressad för att det bara går i 100 på motorvägen...