Justering av manöverreglage?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Justering av manöverreglage?

Inlägg av marede » mån 27 apr 2015, 13:23

Jag har en spännande fråga avseende eventuell justering av manöverreglage för att ändra hastigheten framåt vid tomgång.

Kort bakgrund:
- Lägsta hastighet framåt med växel i är ca 3,5 knop, normalt tomgångsvarvtal
- Motor VP MD17
- Backslag MSB (tror jag, lite osäker, kan forska vidare i det om det är av betydelse)
- Orginal Volvo Penta propeller, märkt med följande V17x12 och 618.
WP_20150411_011.jpg
- Manöverreglage enligt bild nedan. Jag hittade tyvärr inget foto i min bildbank så det fick bli ett utklipp från instruktionsboken. Hoppas det duger för att illustrera för den insatte vilket reglage det handlar om.
reglage.JPG
Manöverreglage - utklipp från instruktionsbok
Nu till den spännande frågan:

Vid besiktning av den båt jag köpte för ett år sedan fick jag information om att manöverreglaget borde justeras. Taget från besiktningsprotokollet avseende punkten reglage: "Justeras för att båten skall gå på tomgång med växel i.".

När jag i höstas tog upp båten ställde jag en snabb fråga till den något stressade motormekaniker som hjälpte mig med motorkonserveringen. Han menade att så länge tomgångsvarvtalet var rätt fanns inget att göra. Troligen fel propeller menade han.

Någon insatt som kan leda mig i rätt riktning? Vilken linje ska jag gå på? Motor med mera kommer att bytas om några år (förhoppningsvis håller den några år till i alla fall :roll: ), men det vore ju skönt om det var en så pass lätt sak som att justera reglaget, så man slipper "dutta sig framåt" när man vill gå sakta.

PS. Det är sköna referensramar man har när man inte tycker att 3,5 knop är sakta nog, jag ska lägga det på minnet nästa gång jag känner mig stressad för att det bara går i 100 på motorvägen... :D
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Justering av manöverreglage?

Inlägg av Anders S » mån 27 apr 2015, 13:56

Dessvärre är det så att din båts lägsta fart är tomgångsvarvtalet genom reduktionen gånger stigningen, med slip fråndragen.. 400 varv * 12 tum (minus, säger vi 30 % slip)...

En enkel räknekoll ger vid handen att vid 800 varv (tomgång) och 1:2 i reduktion (typiska värden), så blir det (12 tums stigning) verkligen dryga tre knop i "tomgångshastighet". Jag misstänker att du kommer att finna värden i detta härad om du lusläser din handbok.

Jag tror att det är standard (alla jag känner gör så) att lägga i och ur växeln, då det skall gå saktare.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » mån 27 apr 2015, 14:13

Ok, tack för det mycket uttömmande svaret :). Jag misstänkte nästan att det var så. Märkligt uttalande från besiktningsmannen därvid, jag kan tycka att han borde veta bättre. Han upprepade det flera gånger, och skrev därtill in det i protokollet. Men varken jag eller säljaren förstod riktigt hur han menade. Jag tror att vi båda kände oss lite halvkorkade där och då, men allt det vände ju på sig nu i en hast. :mrgreen:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 27 apr 2015, 21:13

Som en liten kuriositet kan jag berätta att en av mina bröder för länge sen var befälhavare på en båt som gjorde 5 knop. På tomgång. Dessutom på friläge. De 5 knopen kom av avgaserna...

:o
/T

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » tis 28 apr 2015, 07:20

Låter som en stor båt, alternativt en väldigt lätt båt med onödigt hög tomgång... :D
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 28 apr 2015, 07:58

Kuriosa i ämnet - jag har tjänstgjort på en båt som gjorde 7 knop på tomgång, på en av två maskiner...
Extra spännande när den saknade backslag utan det var stopp i maskin, flytta kamaxeln och sedan dra igång motorn baklänges mha tryckluft som gällde vid tilläggning och stopp.
Så 3,5 knop låter helt OK :)
Skämt åsido, det är nog i och ur med växeln som gäller för att reglera lågfartshastigheten.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 28 apr 2015, 08:26

marede skrev:Låter som en stor båt, alternativt en väldigt lätt båt med onödigt hög tomgång... :D
Det var en rätt liten båt med onödigt många hästkrafter, närmare 4000 stycken. Har för mig att det stod T42 eller nåt liknande på sidan.

:o
/T

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » tis 28 apr 2015, 11:04

HansH skrev:...7 knop på tomgång...
Det är ju i princip vad jag maxar om jag nu till äventyrs skulle våga mig på en sån manöver igen. :D
Anders S skrev:...Jag tror att det är standard (alla jag känner gör så) att lägga i och ur växeln, då det skall gå saktare.
HansH skrev:...i och ur med växeln som gäller för att reglera lågfartshastigheten.
Jag ska se till att placera manöverreglaget mer lättillgängligt när jag så småningom gör om. Och vara väldigt tacksam att jag slipper slå av maskin, flytta kamaxeln och slå på den igen baklänges... :mrgreen: ...fast fler kanske borde köra som om det var den metoden man skulle nyttja för att slå back. Det kanske hade räddat en och annan situation i några av landets mer stressade gästhamnar...
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar