AGM

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

AGM

Inlägg av Spider » mån 20 apr 2015, 07:51

Vad behöver man tänka på om man vill ersätta sina gamla batterier med AGM?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: AGM

Inlägg av AndersGustafsson » mån 20 apr 2015, 08:04

Att AGM kan ha litet andra nivåer på laddspänning, men det brukar framgå av databladet.
/Anders G

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: AGM

Inlägg av HansH » mån 20 apr 2015, 09:56

Jag byter till AGM-batterier i min förbrukningsbank och har försökt läsa på lite.
När det tex gäller underhållsladdning (mha batteriladdare) så skall en sådan tydligen inte kräma på med lika mycket spänning som för blybatterier då man vill undvika gasning i slutet av laddningen - AGM batteriet är ju helt tätt/slutet och då vill man inte att det skall gasa.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: AGM

Inlägg av Spider » mån 20 apr 2015, 20:53

Ok, då får det nog bli vanliga batterier i stället. Min laddare som sitter i båten har jag ingen aning om ifall den funkar med AGM och det vore trist att betala många tusen för batterier men förstöra dom.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: AGM

Inlägg av paliswe » mån 20 apr 2015, 21:01

Använder man AGM som förbrukningsbatterier och "småfjuttar" ut förbrukning och laddar upp igen så sjunker kapaciteten på batteriet under ett år eller två. Det upplevs som att spänningen sjunker ganska snabbt trots att man inte belastar det med mer än några A under några timmar.
Lösningen är att man laddar AGM en eller två ggr om året med en riktigt dum laddare, en sån där röd gammal plåtlåda (som bara flåsar på och som jag i alla andra inlägg har har sagt är så farlig). Men man ska bara ladda under 1-2 dygn och det efter att man normalladdat batteriet, så att man verkligen toppladdar batteriet mycket mer än de intelligenta laddarna klarar av. Då "lyfter" man upp kapaciteten igen och batteriet kan bli som nytt.

Jag fick göra det på mitt 150Ah AGM förra året då jag skällde på min leverantör och tyckte att batteriet var ju kasst! Men efter att han laddat upp det så som beskrivits ovan blev det bra och nu har jag just slutfört årets toppladdning.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: AGM

Inlägg av Spider » mån 20 apr 2015, 21:28

Ok. I min båt sitter en laddare från Victron tror jag. Ett alternativ är väl att kolla med dom om det funkar. Jag tror att dom även säljer AGM batterier.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: AGM

Inlägg av T » tis 21 apr 2015, 07:06

Ett annat alternativ kan ju vara att satsa på gel-batterier. Varför just AGM?

:o
/T

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: AGM

Inlägg av paliswe » tis 21 apr 2015, 07:50

Gel-batterier är just - gel, dvs en gelémassa istället för vätska som det är i våta batterier. I AGM-batterier har vätskan absorberats in i en glasfiber, vilket gör dessa tämligen okänsliga för stötar och hur de placeras. AGM kan man lägga ner om det skulle vara praktiskt (förekommer i husbil t ex)
Den elektriska skillnaden mellan Gel och AGM är liten och komplicerad att definiera. Man kan ladda AGM med högre ström än vad man bör med Gel. Max laddström för Gel är 10A läste jag någonstans hos en tillverkare (Optima), högre ström förstör batteriet. Gel-batterier ska således inte laddas med generator, som kan ge högre ström

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: AGM

Inlägg av T » tis 21 apr 2015, 18:33

paliswe skrev:Gel-batterier är just - gel, dvs en gelémassa istället för vätska som det är i våta batterier. I AGM-batterier har vätskan absorberats in i en glasfiber, vilket gör dessa tämligen okänsliga för stötar och hur de placeras. AGM kan man lägga ner om det skulle vara praktiskt (förekommer i husbil t ex)
Den elektriska skillnaden mellan Gel och AGM är liten och komplicerad att definiera. Man kan ladda AGM med högre ström än vad man bör med Gel. Max laddström för Gel är 10A läste jag någonstans hos en tillverkare (Optima), högre ström förstör batteriet. Gel-batterier ska således inte laddas med generator, som kan ge högre ström
Jag ska inte argumentera så mycket men jag tycker du har fel i det mesta du skriver om gel-batterier. Laddströmmen t.ex. måste ju vara beroende av hur stor batteribank du ska ladda, dessutom är generatorer i allmänhet försedda med en regulator som ser till att batteriet får vad batteriet vill ha. Mina 170 Ah gel-batterier får sällan mer än 10 A, förutom 20 - 25 A initialt om jag har slösat på strömmen. Trots att generatorn kan ge runt 70 A.
Här kan man läsa lite om just såna gel-batterier som jag själv har men jag kan tänka mig att informationen är ganska generell: http://www.exide.nu//wp-content/plugins ... file=false

:o
/T

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: AGM

Inlägg av paliswe » tis 21 apr 2015, 19:10

Du har helt rätt i din argumentation för det är precis så en generator fungerar! Den levererar en konstant spänning och beroende på batteriets motspänning, som byggs upp hela tiden, sjunker strömmen väldigt snabbt till under 10A.
Min uppgift om max 10A hämtade jag från Optimas hemsida så den kan ju inte vara helt gripen ur luften.
Slår man samman dessa resonemang ska man alltså inte djupurladda sitt gelbatteri för att sedan ladda upp det med generator, då kan det bli för stor ström. Man ska inte hellar ladda med en kraftig laddare som lämnar konstant ström under bulkladdningsfasen (vilket i stort sätt alla intelligenta laddare gör).
De flesta gelbatterier används i t ex eldrivna rullstolar och där har man en laddare som är gjord för just det ändamålet och då fungerar det alldeles utmärkt. Det går då bra att djupurladda dessa.
Att ha gelbatteri som förbrukningsbatteri och ha en Ctek D250S, som laddar med 20A, är ingen bra lösning (bara som exempel)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: AGM

Inlägg av T » tis 21 apr 2015, 19:38

paliswe skrev:...
Att ha gelbatteri som förbrukningsbatteri och ha en Ctek D250S, som laddar med 20A, är ingen bra lösning (bara som exempel)
Och detta alldeles oavsett hur stor kapacitet förbrukningsbatteriet/banken har?
Ursäkta, men det tror jag inte en sekund på.

:o
/T

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: AGM

Inlägg av paliswe » tis 21 apr 2015, 20:32

Okej. För att citera dig: -Jag ska inte argumentera så mycket och kommer därför inte att gräva ner debatten i ellärans grunder men jag hoppas att dina batterier håller :)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: AGM

Inlägg av T » tis 21 apr 2015, 20:44

Du undviker frågan om laddström kontra batterikapacitet. Men visst - vill/kan du inte svara så är det ok både för mig och mina batterier.
Mina batterier är för övrigt två st Exide Gel, som stått på samma ställe i båten sen dom inköptes 2003, eller kanske var det 2002... jag minns inte längre.
Elläran är jag hyfsat bekant med men det är en del år sen jag hade anledning att grotta ner mig i batteriteknik.

:o
/T

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: AGM

Inlägg av Besqua » tis 21 apr 2015, 22:30

Två frågor som jag skulle vilja lyfta..
1 Är det bara att använda agm batterier som vanligt, dvs låta dom laddas av generatorn i båten, eller ska man köpa en sån rätt dyr lösning från ctek som gör att generatorn beter sej som en smart laddare?
2 Är man en idiot om man som i mitt fall köper 2 agm batterier och sätter dom i samma bank som 2 öppna blybatterier som är rätt fräscha?
Kör på bara, tål kritik rätt bra..

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: AGM

Inlägg av AndersGustafsson » ons 22 apr 2015, 05:56

Du skall inte blanda olika batterityper. Personligen har jag ett GEL som förbrukning och ett som startbatteri. Det senare laddas normalt av generatorn. AGM laddas primärt av solcellen. Dess laddare har utspänning ställd efter just den GEL-tillverkatens data. Dessutom kan batterierna parallellkopplas i nödfall så att man kan ladda med generatorn, men i det fallet är spänningen så hög att det går in i båda i allafall. Som tredje alternativ har jag en 5A landströmsladdare som kan kopplas separat till vart batteri.

Att la två olika batterityper, med olika polspänning konstant parallellkopplade är ingen bra idé.

Så i ditt fall skulle jag ladda blybatterierna från generatorn och AGM via smartladdare och ha AGM som förbukningsbatteri
/Anders G

Skriv svar