spänna till mantåg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kajlahtinen
Platinamedlem

spänna till mantåg

Inlägg av kajlahtinen » tis 08 jun 2004, 23:31

Vi har ganska lösa mantågsvajrar. Hur spänner man till dem? Vi skall även installera mantågsnät. Några knep att göra det enkelt?

Peter K

Spänna mantåg

Inlägg av Peter K » ons 09 jun 2004, 09:35

Montera vantskruvar, Biltema gar billiga som duger utmärkt till mantåget.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 10 jun 2004, 10:12

Använd aldrig vantskruvar. Hur ska du snabbt kunna få loss mantågen om någon gått över bord och skall lyftas upp på båten igen?

Prova att ta en grövre tamp och spänn genom pushpit och till vinchen. Då kan du spänna. Ta sedan smäcker nylonlina och naja fast mantågslinan med flera varv. Då kan du enklet skära av den smäckra linan vid ett nödläge.

Lycka till
Lennart

attribut
Trogen medlem

Inlägg av attribut » tor 10 jun 2004, 15:13

Vantskruvar funkar jättebra och är enklast så jag vill gärna använda detta. Har löst säkerhetsproblemet på följande sätt: Kortat vajern och satt på ögla. Köpt en bit dyneema-tamp och fäst i vajer/vantskruv med pålstek. Nu kan jag enkelt spänna och justera samt snabbt skära av tampen om det skulle behövas.

Malin

Tunn lina

Inlägg av Malin » fre 11 jun 2004, 11:52

Vinchar och vantskruv i all ära. Det fungerar utmärkt att fästa en tunn tamp, typ litslina, i änden på vajern och dra den 4-5 gånger mellan vajern och öglan i puschpit. Då kan man spänna med handkraft. Enkelt att sätta upp och enkelt att kapa.

Malin

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 16 jun 2004, 22:39

:evil: :evil: :evil:
Jag lovar dig; allt som överhuvudtaget kan fastna och trassla in sig kommer att göra det i det f-bannade mantågsnätet!!!
Du kommer att bli tokig!! :twisted: :twisted: :twisted:
Akta dig noga för mantågsnät!!! :D :D :D

attribut
Trogen medlem

Inlägg av attribut » tor 17 jun 2004, 13:42

Ja, mantågsnät är onekligen snyggt att se på. Höjer kanske säkerheten något men är för övrigt nästan bara i vägen då det fastnar saker som verktyg när man ska spänna vanten, genuaskotet, fendrar, båtshake, fötter, fingrar, baguetter, jackor, knappar, stänger, tampar, vinschhandtag o s v. Estetiskt - visst!

Erik

Inlägg av Erik » ons 23 jun 2004, 17:42

Jag har mantågsnät och anser att det är fullt ok. Har ingen erfarenhet av att allt skulle fastna :o Kanske dax för dem som fastnar med allt tänkbart, att skaffa glasögon avpassade för vedebörandes ögon. Mantågsnät är bra! Skyddar mina hundar när de går ombord, utan att de fastnar vare sig med huvud, tassar, svans eller halsband :twisted: Däremot vet jag inte något lätt sätt att montera nät...Men, ha aldrig metallfästning, på linan/wire, utan ha tamp/rep/snodd mellan akterpulpit och mantågslina, detta pga att det ska vara lätt att \"riva\" vid exempelvis man över bord.

Kalle

Mantåg

Inlägg av Kalle » mån 09 aug 2004, 12:48

Ohoj!

Jag skippade vantskruvar och har istället gjort en lösning med en lina som dras från mantåg, till stötta, till mantåg, till stötta för att sedan fästas med super knop runt mantåget :lol:

Var det nån som förstod? :roll:

Alltså, en lina med utväxling, som jag kan justera med en hand. Passar bra för mig, då jag på kryssen släpper på mantåget, och därmed kan sitta obehindrat på sargkanten.

Skriv svar