Funderingar kring startbatteri och trycktankar

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Subkontra
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 11:09
Ort: Luleå
Kontakt:

Funderingar kring startbatteri och trycktankar

Inlägg av Subkontra » tis 07 apr 2015, 20:44

Hej på er alla kunniga sailguide-vänner!

Jag har en Tohatsu 9.8hp fyrtaktare med elstart som jag haft på en mindre skärgårdseka tidigare. Jag funderar att använda den på min Maxi 77:a istället för den snurran som jag nu använder. Det jag klurar på är var jag ska göra av startbatteriet. Det enklaste och mest optimala för mig skulle vara att ha det i det aktre stuvfacket. Nu råkar det vara så att jag även brukar förvara trycktanken där när den inte används. Under gång för motor har jag alltid trycktanken på durken i sittbrunnen. Jag är lite rädd att det inte är helt riskfritt att förvara dessa båda i samma stuvfack med tanke på gnistbildning och flyktiga bensinångor. Vad tror ni? Räcker det att dela av stuvfacket och göra ett utrymme för batteribox?
Det andra stuvfacket är ett dåligt alternativ eftersom det skulle bli onödigt långa kablar till batteriet samt att wallas-värmaren är installerad där så jag har ingen lust att förvara bensintanken där heller.
Det vore väldigt intressant att höra era tankar kring detta.

Mvh P-A

Användarvisningsbild
andreasr
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 06 jun 2014, 13:52
Kontakt:

Re: Funderingar kring startbatteri och trycktankar

Inlägg av andreasr » tis 07 apr 2015, 21:23

Kanske byta den till en lite mindre motor med inbyggd tank och manuell start så löser du båda problemen. Hade samma problem med en Maxi Racer och valde att skaffa en mindre ( även för viktens skull)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Funderingar kring startbatteri och trycktankar

Inlägg av Lasse L » ons 08 apr 2015, 06:58

Det är väl en "undertryck"/sug tank du har.
TRYCKTANK.jpg
Trycktankar fanns för 60 år sedan. :mrgreen:

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Funderingar kring startbatteri och trycktankar

Inlägg av barry » ons 08 apr 2015, 12:45

Om du ids hänga på så många kilon på akterspegeln så tycker jag att det verkar väldigt onödigt att strula med ett separat startbatteri. Dra kablaget för elstarten till ditt vanliga förbrukarbatteri i stället. Inga överjordiska strömmar som krävs för den lilla maskinen så kablarna kan vara rimligt dimensionerade även om det är ett större avstånd.

Subkontra
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 11:09
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Funderingar kring startbatteri och trycktankar

Inlägg av Subkontra » fre 10 apr 2015, 11:02

Lasse L skrev:Det är väl en "undertryck"/sug tank du har.
TRYCKTANK.jpg
Trycktankar fanns för 60 år sedan. :mrgreen:
Man lär så länge man lever! :lol:

Subkontra
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 11:09
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Funderingar kring startbatteri och trycktankar

Inlägg av Subkontra » fre 10 apr 2015, 11:04

barry skrev:Om du ids hänga på så många kilon på akterspegeln så tycker jag att det verkar väldigt onödigt att strula med ett separat startbatteri. Dra kablaget för elstarten till ditt vanliga förbrukarbatteri i stället. Inga överjordiska strömmar som krävs för den lilla maskinen så kablarna kan vara rimligt dimensionerade även om det är ett större avstånd.
Du har en fin poäng där. Får klura lite till.

Skriv svar