Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Danielake
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 21 jul 2012, 01:47

Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av Danielake » tor 02 apr 2015, 11:49

Hej!
Måste man båttenmåla segelbåten varje år?
Jag har blivit sjukskriven för ryggen så jag kommer troligen inte ha möjlighet att göra det.
Jag kan ju höra med alla vänner jag har om någon kan tänka sig hjälpa till men det är ju en del jobb.
Förra ägaren har målat båten med rostskyddsfärg för bil och menar att denna färg fungerat utmärkt.
Det syns inte direkt någon skillnad mot andra båtar när den togs upp. Lite grönt men inte mer än andra direkt.
Han brukar "tvätta" av den yttersta färgen med fotogen och sen måla på ny.
Mvh Daniel

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av Besqua » tor 02 apr 2015, 14:49

Svaret på frågan med tanke på din fysiska status är att det behöver man inte, kanske ska du chansa
ännu ett år.
Viktiga frågor är:
Vart din båt ligger,är det en träbåt, skrovets finish, om det inte är blymönja (förbjudet)
så vet jag inte något om de beväxningshämmande effekterna hos rostskyddsfärgen, men någon annan vet säkert.
Sedan kan du fundera på vilka du hjälpt de senaste åren, inte minst ev barn...
En solig helg på varvet kan göra under med sammanhållningen bland vänner och familj.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av Lasse L » tor 02 apr 2015, 16:36

Jag målade botten, och slog rekord i tulpanodling enl. "krangubben" som lyfte i höstas.
tulpaner.jpg

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av sangris » tor 02 apr 2015, 17:05

Vad hade du målat med för färg där, Lasse? Det måste varit en riktig "bottenfärg" :x

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av Lasse L » fre 03 apr 2015, 05:52

VC17, reklamerat färgen och fick ny.
Jag skulle enl International målat 3 ggr.
Byter i år till annan färg, har 5 l "Micron över".

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av Moogmannen » fre 03 apr 2015, 08:23

Om du har den på ostkusten/insjö, så behöver du inte måla tycker jag. Själv har jag inte gjort det på 4 år om jag minns rätt, botten är hur fin som helst. Jag drar av slemmet med fönsterskrapa direkt när båten tas upp och spolar av med högtryck. Anledningen till jag inte målat på några år är dels att jag märkt att det funkar. Att jag först struntade i det berodde på att dom ändrar sig från år till år vilka färger som är tillåtna. Helt schizofrent, hoppas att myndigheterna bestämmer sig någon gång.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av sangris » fre 03 apr 2015, 09:08

Nu skriver vi visst om varandra, Lasse. Hann att skriva en fråga i andra tråden innan jag såg att du svarat här. :-)
Jag har varit utför samma sak. VC 17 funkar inte på västkusten, i alla fall inte om man har sin hamn i en grund vik som Hinsholmskilen. International bekräftade att VC 17 är på gränsen att klara dessa vatten och har man otur och det är ett gynnsamt år för tulpanerna, så blir det så. Jag låg med båten tre år i Lerkil med samma färg och där hade jag inte det problemet.
International stod med gratis färg, WQ Micron, som plåster på såret året därpå.

Danielake
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 21 jul 2012, 01:47

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av Danielake » fre 03 apr 2015, 16:24

Tack för svar :D
Det känns ju bra att det är ok att inte måla varje år.
Min båt ligger i Mälaren och det är en plastbåt.
Botten ser ok ut.
Jag gör så att jag väntar ett år med att måla den.
Jag behöver hjälp med så mycket annat också på båten.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av Lasse L » fre 03 apr 2015, 16:26

sangris skrev: International stod med gratis färg, WQ Micron, som plåster på såret året därpå.
Det fick jag med, plus 2,5 L grundfärg.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av fribbe » fre 03 apr 2015, 18:26

Jag har också min båt i Mälaren och nuförtiden brukar jag nöja mig med att måla ett lager vartannat år ungefär.
Det slemmet som blir på båten kommer oavsett vilken och hur mycket färg man målar på, men finns det bara någon slags bottenfärg så är det lätt att skura bort med vatten och borste på hösten.
Jag har iaf inte märkt någon skillnad mot förr när jag var duktig och målade två lager varje år, så du behöver nog inte oroa dig!

Sen är det en fördel att det inte byggs upp så tjocka lager av gammal bottenfärg också. Ekonomin är ytterligare en.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av HansH » tis 07 apr 2015, 12:13

sangris skrev: VC 17 funkar inte på västkusten, i alla fall inte om man har sin hamn i en grund vik som Hinsholmskilen. International bekräftade att VC 17 är på gränsen att klara dessa vatten och har man otur och det är ett gynnsamt år för tulpanerna, så blir det så. Jag låg med båten tre år i Lerkil med samma färg och där hade jag inte det problemet.
International stod med gratis färg, WQ Micron, som plåster på såret året därpå.
VC17 funkar OM man gör rent botten någon eller några gången (dyka eller lyfta) under säsongen.
Och det är ingen hårdare mekanisk nötning som behövs utan det räcker att torka av med en Wettex eller mjuk borste.
Den norska varianten har samma mängd koppar (det är bara substansen Irgarol som skiljer och den är för att undvika slem).
Det är kopparn som är den aktiva substansen mot havstulpaner.
Jag kör VC17 och har inga problem med havstulpaner. Kan bli någon enstaka på tex ovansidan rodret där det är svårt att komma åt o måla.

segeltjej
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 maj 2015, 21:17

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av segeltjej » ons 06 maj 2015, 21:17

Har hört en del som låter borsttvätta sina båtar 2-3ggr/ sommar, vilket gör underverk. De bottenmålar inte alls sina båtar. Men då är det ju bra om det inte är för långt till den typen av inrättning förstås. Men lär vara värt varenda öre... Någon som har erfarenhet? Vi seglar mest i Mälaren.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av sangris » ons 06 maj 2015, 21:26

Är det inte mest mindre lätta trailerdragna båtar som man kan tvätta? En segelbåt med köl lär vara svårare....

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av Mats Brage » ons 06 maj 2015, 21:39

Hej,
Det går utmärkt att tvätta större båtar men kolla med båttvätten innan ni åker dit. Vi har på vår båtklubb förbjudit alla foulingfärger och klubben har investerat i en båtbottentvätt som klarar även djupgående båtar på drygt 2 meter.

Jag har därför valt att inte bottenmåla i år, utan har bara en slät epoxiyta - det blir upp till bevis vid upptagning om det var ett klok beslut.

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur illa är det att inte bottenmåla segelbåten.

Inlägg av Anders S » tor 07 maj 2015, 06:51

Mycket beror ju på var man har båten. På rikets framsida (där vattnet är salt) är det inte att rekommendera att hoppa över bottenmålning (Se Lasses bild). Mälaren är ju en insjö, och där målar man väl inte med giftig bottenfärg över huvud taget? Eller?

I färskvatten och i snälla bräckvatten påstås borsttvätt fungera alldeles utmärkt.
Anders S

Skriv svar