Startström md5

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Startström md5

Inlägg av stockankare » tor 19 mar 2015, 11:46

Funderat på att bygga om elsystemet i två kretsar, en start och en förbrukning med 2st 80Ah seriekopplade (eller heter det parallell?) till förbrukning, som laddas med solcell och generator, och ett startbatteri som laddas med generator. Motorn är en md5b med 35Ah original gen. Startbatteriet vill jag kunna glömma, ska bara finnas där och göra jobbet, har tittat på litium för mc men dom är rätt dyra. Angående behov av startström kopierar jag från md5 for dummies " Startmotorn är på 800 W så det räcker faktiskt med ett litet motorcykelbatteri som startbatteri". Hittade denna på Biltema, nyhet för i år, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... ack-37910/ , skulle den kunna monteras i motorrummet, laddas från generatorn 2a utgång och göra jobbet? Den laddas då primärt tills den är full, 10Ah går rätt fort att återställa, litium ger låg självurladdning. Är det realistiskt, ytterligare fördelar, nackdelar?

OttoW
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 10:57

Re: Startström md5

Inlägg av OttoW » tor 19 mar 2015, 14:46

Bör gå, men ev kan inte batteriet leverera tillräckligt mycket ström på en gång. Och du får ju inte så många startförsök på dig innan det är tomt. Jag hade nog sett till att koppla så jag kunde använda förbrukningsbanken som startbatteri i nödfall.

I min båt har jag endast en bank på 2x85Ah, och jag har en MD5C. Förutom laddning motorn har jag solcell och landströmsladdare som kopplas in vid behov. Har aldrig varit närheten av att tömma hela banken, och resonerar som så att i värst fall är det förhållandevis lätt att veva igång motorn, som ju inte behöver någon ström alls för att gå.

Mvh Otto

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Startström md5

Inlägg av paliswe » tor 19 mar 2015, 19:06

Som jag skrivit om i någon annan tråd på detta forum så har jag ett MC-batteri för start till en VP 2010. det fungerar alldeles utmärkt. Värdet Ah är i detta sammanhang tämligen ointressant, det är EN (eller CCA som används ibland) vars värde ska vara helst över 400A. Då är det inga som helst problem.
Batteriet jag har är ett AGM, att ladda ett lithiumbatteri från generator vet jag inte hur det fungerar. Det batteri du tittat på är mest som starthjälp när det vanliga batteriet har tröttnat.
Att generatorn är på 35 A (märkström) är inte heller några problem, det är ytterst sällan man laddar mer än 35A, se artikel
http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/g ... ttre-an-50
fast det gäller då att den är pigg, en gammal generator som inte blivit renoverad på 40 år lämnar oftast inte mer än några funttiga A.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Startström md5

Inlägg av Seawolf » fre 20 mar 2015, 06:28

Du kan parallellkoppla alla dina batterier i båten och ladda dem med solceller och från motorn.
Sen skaffar du en starthjälpsenhet för 400:- ifall du mot förmodan klantar till det så banken blir urladdad.....
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 0-A-37906/
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Startström md5

Inlägg av paliswe » fre 20 mar 2015, 08:10

Googlade lite på laddning av Lithiumbatterier och kom snabbt fram till att man ska ladda dessa på ett annorlunda sätt än blybatterier. Alltså; en gammal hederlig generator ska inte användas till Lithiumbatterier.
Det kan då inte vara bra att blanda bly- och Lithiumbatterier i samma laddkretsar.
Till en gammal MD5 är det nog bäst att hålla sig till blybatterier.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Startström md5

Inlägg av paliswe » fre 17 apr 2015, 19:17

Seawolf skrev:Du kan parallellkoppla alla dina batterier i båten och ladda dem med solceller och från motorn.
Sen skaffar du en starthjälpsenhet för 400:- ifall du mot förmodan klantar till det så banken blir urladdad.....
Min kollega på jobbet fick en Biltema starthjälp i julklapp
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000035160/
(ny adress dit) och har försökt använda den vid några tillfällen. Inte någon gång har den fungerat.
På batteriet står att den kan lämna 400A. Jag testade den med min batterianalysator från Ctek, som sa att mer än 100A kan den inte lämna. Så vi öppnade locket och på insidan står 12V 9Ah 100A på batteriet.
Jag skrev till Biltema kundtjänst som svarade att batteriet visst kan lämna 400A men bara under 1-2 sek.

Enligt EN-normen ska angiven ström kunna lämnas under 10 sek och då får spänningen inte understiga 7,5 V. SAE-normen säger 30 sek och lägst 7,2 V. Biltema har tydligen inga normer alls utan hittar bara på en bra rund siffra.
Att starthjälpen inte fungerar har visat sig vid ett ett antal praktiska försök.
Bilagor
IMAG0324.jpg

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Startström md5

Inlägg av Besqua » lör 18 apr 2015, 07:46

Du får inte plats med ett litet väl kapslat blybatteri i motorrummet?
Sedan vad gäller köpladornas rätt ogenerade kvalitetstänk undrar jag om det
inte i miljöns namn borde startas ett litet svenskt uppror (näven knyten i fickan)
för att visa ogillande, först skeppa hit grejor, som vi sedan ska till återvinningen med!!!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Startström md5

Inlägg av Seawolf » lör 18 apr 2015, 16:37

paliswe skrev:
Seawolf skrev:Du kan parallellkoppla alla dina batterier i båten och ladda dem med solceller och från motorn.
Sen skaffar du en starthjälpsenhet för 400:- ifall du mot förmodan klantar till det så banken blir urladdad.....
Min kollega på jobbet fick en Biltema starthjälp i julklapp
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000035160/
(ny adress dit) och har försökt använda den vid några tillfällen. Inte någon gång har den fungerat.
På batteriet står att den kan lämna 400A. Jag testade den med min batterianalysator från Ctek, som sa att mer än 100A kan den inte lämna. Så vi öppnade locket och på insidan står 12V 9Ah 100A på batteriet.
Jag skrev till Biltema kundtjänst som svarade att batteriet visst kan lämna 400A men bara under 1-2 sek.

Enligt EN-normen ska angiven ström kunna lämnas under 10 sek och då får spänningen inte understiga 7,5 V. SAE-normen säger 30 sek och lägst 7,2 V. Biltema har tydligen inga normer alls utan hittar bara på en bra rund siffra.
Att starthjälpen inte fungerar har visat sig vid ett ett antal praktiska försök.
Det var illa!
Klart fall av att reklamera den till Biltema så de får reda på att deras uppgifter inte stämmer. OM de nu inte visste det redan.
Man kan misstänka att motsvarande superkompakta med Li-jonbatterier behöver verifieras också.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Startström md5

Inlägg av paliswe » lör 18 apr 2015, 18:17

Seawolf skrev:Man kan misstänka att motsvarande superkompakta med Li-jonbatterier behöver verifieras också.
Biltema har fått svar på att 1-2 sek inte är acceptabelt, att de kör med grovt vilseledande uppgifter. Får se vad de svarar.

Jag har testat Lithium-starthjälp på en AQAD40, en 6-cyl gammal VP diesel. Ordinarie batteri tog slut vid avluftningen av bränslet så jag kopplade på Lithium-starthjälp (nere vid startmotorn) och motorn har aldrig gått så fort under starten! Den hoppade igång utan problem!
De som sålde Lithium-batteriet hade testat på en VW-bil (bensinare?) och lyckats starta bilen 4 ggr i rad innan starthjälpen började bli trött. Så dessa verkar det vara krut i.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Startström md5

Inlägg av Seawolf » sön 19 apr 2015, 10:43

paliswe skrev:
Seawolf skrev:Man kan misstänka att motsvarande superkompakta med Li-jonbatterier behöver verifieras också.
Biltema har fått svar på att 1-2 sek inte är acceptabelt, att de kör med grovt vilseledande uppgifter. Får se vad de svarar.

Jag har testat Lithium-starthjälp på en AQAD40, en 6-cyl gammal VP diesel. Ordinarie batteri tog slut vid avluftningen av bränslet så jag kopplade på Lithium-starthjälp (nere vid startmotorn) och motorn har aldrig gått så fort under starten! Den hoppade igång utan problem!
De som sålde Lithium-batteriet hade testat på en VW-bil (bensinare?) och lyckats starta bilen 4 ggr i rad innan starthjälpen började bli trött. Så dessa verkar det vara krut i.
Jag kom nyss åt att prova en liknande starthjälpsväska som såldes av Jula för några år sedan. Antagligen från samma tillverkare som den från Biltema. Provningen var med hjälp av Biltemas billiga batteritestare, och startströmmen var långt under sifferskalan, troligen 50-100 A, alltså odugligt.
Vilken modell av kompakt-starthjälp med Li-jon skriver du om?
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Startström md5

Inlägg av paliswe » sön 19 apr 2015, 20:02

Ja du, vad den heter vet jag inte, den är grön och svart i skalet och levereras i en grön neccesär, typ, med lite tillbehör i fodralet.
Köpt den av Duells.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue. ... 341&t=Info
Har sett dem lite varstans i butikerna numera till ungefär samma pris, t ex
http://www.ssbilbehor.se/startbooster-- ... c-231.aspx
men den modellen har jag inte testat.
Duells klarar att driva laptops också, finns kontakter för de flesta datorer och inställning för olika spänningar
De kostar ju lite mer än Biltemas, men det kanske man får betala om man vill ha något som fungerar när man behöver det.

Skriv svar