Gummibåt

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gummibåt

Inlägg av Anders S » mån 17 nov 2014, 09:10

Mina erfarenheter av att pumpa jollar på daglig basis är inte så positiva. Därför brukar vi behålla jollen uppblåst då vi seglar i "jollevatten" (skärgården). Jag har ett fördäck som gott och väl rymmer jollen och lyfter den med spinnakerfallet, helt utan problem. Men det händer att vi släpar jollen i alla fall...

Även om man har de bästa intentioner, så är det därför vettigt att ha en släptamp till jollen. För att undvika risken att lina fastnar i propellern, så använd flytlina. Stuva den skyddat då den inte används för alla tål inte UV så bra. Toans knep fungerar, men man kan behöva tänka på om jollen i så fall blockerar räddningsstegen.
Anders S

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Gummibåt

Inlägg av Glad_seglare » sön 30 nov 2014, 18:59

Hej

Jag fastnade för en Plastimo P200SH som är 2 meter och väger 17 kg. Vi har den stuvad i stickkojen på vår Winga 29 segelbåt. Det går att ro med två personer men är trångt. Å andra sidan vill man upptäcka lite i en naturhamn så är det precis vad man behöver. Det finns motorfäste för en liten snurra fast det har jag inte prövat. Se länken: http://ecat.plastimo.com/EN2014/appli.htm .

Har haft en i två år nu.

Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Gummibåt

Inlägg av marede » mån 16 mar 2015, 17:21

Jag tänkte investera i en gummibåt och lyfter denna tråd för lite matnyttiga tips från panelen... :D

Åtskilliga forumtrådar har plöjts, leverantörskataloger, internetbutiker, några besök i riktiga butiker, samt klämt och känt under mässan. Men jag saknar helt det viktigaste - erfarenhet av gummibåt - så jag har liksom inget att referera till och känner mig lite osäker på om det jag teoretiskt kommit fram till kan bli bra, eller om det av de med erfarenhet skulle klassas som oklokt. :)

Följande ingångsvärden styr i stort valet:
- Vi är två vuxna och två barn (4 och 6 år). Tillsammans en nakenvikt (finns det ordet??) på ca 175 kg. Jag inbillar mig att vikten inte blir något problem, utan snarare utrymmet. Inte ens om vi är påklädda och har med oss den nyrökta middagen från den lokala fiskaren två vikar bort, samt räknar in någon form av motor. Dvs, båten behöver vara stor nog för att rymma oss fyra utan det känns osäkert att möta en motorbåt med svall. Helst ska den även gå att ro...
- Båten ska helst gå ner i sittbrunnens stuv. Hålet till densamma är ca 30x70 cm, och djupet är 90-95 cm. Får jag väl ner paketet så öppnar sig ett förhållandevis stort utrymme, dvs finns det lite flex i paketet så kan man vika in det längs skrovsidan. Jag misstänker dock att det inte finns så mycket flex på längden, då det väl mer eller mindre är gummibåtens akterspegel som avgör längden på paketet? Det är inte ett krav att den går att stuva undan, snarare en bonus, till nöds får den bo packad på fördäck även om jag gillar att få undan saker.
stuv.jpg
Får man väl ner paketet ända ner genom hålet kan det luta mot skrovsidan (uppåt i bilden). Det som ligger löst i SB stuv idag får plats i BB stuv.
- Jag avser packa upp båten på fördäck och montera eventuell motor, därefter sjösätta den med spinnakerfallet (så får jag nytta av det också :oops: ). Det gör att jag uppskattningsvis får rum med en båt som är nånstans kring 240-250 cm, kanske 270 cm. Det är också båtar av denna storlek som packade blir på gränsen till att de får rum i stuven.
- Den ska även vara tillräckligt stor för att kunna bära en motor som vid behov tar oss ett par tre sjömil utan att det går en halv eftermiddag. Kortare turer får årorna göra jobbet, förutsatt att det finns svängrum nog för det. Jag värdesätter dock snarare en lättare motor än en onödigt snabb båt.
- Jag har inte satt någon budget, men inser att en gummibåt i den storleken med motor bör få kosta nånstans kring 10-20.000 kr.

Jag har ringat in följande möjliga båtar:
Plastimo 240LJ http://www.hjertmans.se/produkter/gummi ... imo-p240lj
Plastimo Pi2.30VB http://www.marinaman.se/jollar-pa-slap/ ... i230vb-gra (Finns även i version 2.70)
Talamex Highline Airdeck 250 http://www.bataccenten.se/artikel.php?k ... listmall=1

Bör de uppfylla kraven, eller är det inte görligt :?:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gummibåt

Inlägg av Anders S » ons 18 mar 2015, 07:58

marede skrev: Jag har ringat in följande möjliga båtar:
Plastimo 240LJ http://www.hjertmans.se/produkter/gummi ... imo-p240lj
Plastimo Pi2.30VB http://www.marinaman.se/jollar-pa-slap/ ... i230vb-gra (Finns även i version 2.70)
Talamex Highline Airdeck 250 http://www.bataccenten.se/artikel.php?k ... listmall=1

Bör de uppfylla kraven, eller är det inte görligt :?:
Det kan säkert vara dugliga båtar, men jag fäste mig vid uppgiften att en av båtarna vägde (bara) 18 kilo. I förstone kan man tycka det är bra, men frågan är ju också slitmån och hållbarhet. De här båtarna lyfts upp på bryggor och dras upp på land och ju mer väv det finns i botten, ju bättre. Om 18 kg stämmer skall den behandlas varsamt och respektfullt läggas ner försiktigt, tror jag...

Vi har en båt med uppblåsbar "riktig V-botten" ((Honda, men givetvis gjord på någon av de tre-fyra jättefabrikerna i Kina som gör de här produkterna) och den har fungerat utmärkt i många år. Vi ror den (här hjälper V-botten oavsett hur den formas) och kör den för motor med en minimotor på två klena ponnyhästar, men alla båtar med dubbelbotten och högt tryck skall köras försiktigt, annars blir de mjuka med tiden. På plattvatten är det en sak, i vågor och med full nominell last en helt annan. Alltså, en stor motor (och 20 knop) kan vara kul, men då skall man sikta på litet tyngre båtar med stabil botten. En ribb-båt kan man dock inte göra särskilt liten.
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Gummibåt

Inlägg av Besqua » ons 18 mar 2015, 08:40

Bra att ha en liten jolle/dinge när man svajar, eller som i vårt fall då jycken ska rastas.
Det jag undrar är hur realistiskt det är att man tar jobbet att släppa ut och pumpa in luft
i tid och otid, visst beror det på varför den (gummibåten) är införskaffad.
Tror att de flesta är uppblåsta (återigen gummibåtarna) mest hela säsongen, eller ligger i stuven för att användas
vid något enstaka tillfälle, eller är det bara jag slöa människa som projicerar lathet på omgivningen?
Uppblåsbar V durk är bra hur som helst, både vid släpning efter och då den ros alt går för liten motor.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Gummibåt

Inlägg av marede » ons 18 mar 2015, 10:24

Tack för goda synpunkter!
Det kan säkert vara dugliga båtar, men jag fäste mig vid uppgiften att en av båtarna vägde (bara) 18 kilo.
Det stämmer, två av dem (båda Plastimo) är lätta, 18 kg resp 20 kg. Jag har också tolkat det som att de troligen är lite mindre robusta. Talamexen väger in på 32 kg och verkar också tåla mer. Bland annat har den en extra slitduk på undersidan, samt en avbärarlist värd namnet. Dessutom känns den mer genomarbetad utformningmässigt med gott om ordentliga handtag. Men vad jag förstår skiljer det även på botten; samtliga tre har uppblåsbar "riktigt" V-botten, men Talamexen tror jag även har en extra uppblåsbar enhet som gör durken plan, medan Plastimo bara har en, dvs V-formad, durk/botten. Gissar att den extra durken (om det nu är så) i Talamexen även väger några kilo, men den ger troligen även mer stabilitet. Talamexen är ju i runda slänga också dubbelt så dyr, säkert av en orsak :roll: . Det skulle ju kännas skönt om man fick möjlighet att fingra på dem i någon butik innan man slår till, men det verkar vara få som saluför dem, och ännu färre som har dem hemma och för visning.
Vi har en båt med uppblåsbar "riktig V-botten"... ...och den har fungerat utmärkt i många år. Vi ror den (här hjälper V-botten oavsett hur den formas) och kör den för motor med en minimotor på två klena ponnyhästar
Hur lång båt har ni och vad skulle du uppskatta att ni får ut för hastighet med er motor med två-tre vuxna? Jag lurar nämligen på minimotor också om det ger hyfsad framdrivning (vilket det verkar göra), fast satsar nog på 3,5hk då vikt och storlek verkar vara densamma för 2,5hk och 3,5hk (att betala nån tusenlapp extra och få 40% mer hk känns inte som någon dum investering när inget annat verkar skilja :) ). En annan idé är dock att bita i det sura äpplet och satsa på en något större motor (5-6hk), i så fall snarast i syfte att då ha en nödmotor om gamla inombords-Bettan (-77) ger upp innan byte till ny hinner utförs (löst planerat att utföras inom några år). Förre ägaren lät tillverka ett motorfäste för utombordare att sätta på badstegen för detsamma.
Bra att ha en liten jolle/dinge när man svajar, eller som i vårt fall då jycken ska rastas. Det jag undrar är hur realistiskt det är att man tar jobbet att släppa ut och pumpa in luft i tid och otid, visst beror det på varför den (gummibåten) är införskaffad. Tror att de flesta är uppblåsta (återigen gummibåtarna) mest hela säsongen, eller ligger i stuven för att användas
vid något enstaka tillfälle...
Bra synpunkt. Jag ser framför mig att våra primära syften (finns så klart massor med andra bisyften) med jollen är följande:
  • 1. Om man svajankrar (även om vi föredrar att lägga oss med landförtöjning) är det gött att kunna komma i land. Både kul för oss vuxna och barnen att utforska en ny plats. Men svajankring är nästan bara aktuellt om landförtöjning inte är möjlig.
    2. Det vore smidigt att kunna ankra upp på lämplig plats och ta den mindre jollen in för att besöka mindre (utrymmesbrist) fiskelägen, mer svårtillgängliga (grunda) platser, m m. Eventuellt ta sig från naturhamnen till närliggande gästhamn för att handla.
    3. Skönt med en gummibåt om man behöver lägga ut ett extra ankare eller fixa en extra förtöjningslina dit man inte kan gå.
Min gissning är att det för oss framförallt är punkt 2 som kommer föranleda flest turer med jollen. När den inte används vore det skönt att få undan den; man slipper ha den på släp, ett moment mindre vid tilläggning, mindre utsatt för sol, smuts och beväxning, minskad stöldrisk, m m. Men börjar den användas ofta (dagligdags) så håller jag med dig om att latmasken i mig nog helst skulle låta jollen förbli uppblåst 8) .
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gummibåt

Inlägg av Anders S » ons 18 mar 2015, 14:00

Besqua skrev:Bra att ha en liten jolle/dinge när man svajar, eller som i vårt fall då jycken ska rastas.
Det jag undrar är hur realistiskt det är att man tar jobbet att släppa ut och pumpa in luft
i tid och otid, visst beror det på varför den (gummibåten) är införskaffad.
Tror att de flesta är uppblåsta (återigen gummibåtarna) mest hela säsongen, eller ligger i stuven för att användas
vid något enstaka tillfälle, eller är det bara jag slöa människa som projicerar lathet på omgivningen?
Uppblåsbar V durk är bra hur som helst, både vid släpning efter och då den ros alt går för liten motor.

Jag är mycket lat (på det sättet). Vi blåser upp jollen då vi behöver den första gången på semestern, sedan släpar den (väldigt slappt) eller bor på fördäck (litet mer ordentligt). Nu har vi ett hyfsat fördäck, och kan fortfarande gå fram och tillbaka och vi kan öppna ankarluckan utan bekymmer med jollen på fördäck.

Men att pumpa upp och packa ihop gummijollen är ett överskattat nöje, och det tror jag de flesta tycker. Samtidigt är det mycket bra att kunna ta ner dingen från däck och stuva den när man går över större vatten och riskerar att få vind på sig. Alltså, det gör man då det behövs eller är vettigt, och det är inte varje dag.Gummibåtar som vänder sig då man släpar dem bromsar väldeliga och skapar besvär. Inomskärs har det aldrig hänt.

Jämfört med en tidigare Pioner 8 är vår nuvarande Honwave (2.70) en bättre jolle och till mindre besvär på kusten, så tycker jag. Pioneren var dock bättre att ro.

Tillägg: Med en 2.5-hästare äger båten in på 50 kilo (talamexen kan vara mst lik) och man kör den bekvämt på halvgas i fyra knop (det blir inte mer hur man sedan gasar. Med en 6-hästars motor (en sådan står i garaget) planar jollen med mg ensam eller högst två ungdomar ombord och då gör den kanske 10-12 knop. En anledning att ha en liten pluttmotor är att den kan man sätta på själv, medan en tyngre 5-6-hästare kräver en dävert. Jag har provat båda och tar med den lilla motorn, helt frivilligt.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Gummibåt

Inlägg av marede » ons 18 mar 2015, 14:27

...vår nuvarande Honwave (2.70)...
Är det en sådanhäringa? https://www.youtube.com/watch?v=Kms0PxRXAV0

Eftersom motorn kommer användas avsevärt fler gånger till jollen än till båten (om den används till båten så sker det ju bara en gång) så börjar det lukta 3,5 hk, den saken är klar. Halvgas i fyra knop känns tilltalande. Visserligen verkar det bara skilja 8 kg (25kg vs 17kg) mellan de större och mindre motorerna. Men motsvarande en extra påse med 8 liter mjölk i samma hand som man bär 3,5-hästaren i varje gång den ska monteras på jollen kan jag gott vara utan. :mrgreen:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Gummibåt

Inlägg av J@nne » tor 19 mar 2015, 09:57

Kan tipsa om den jollen som Biltema fick omnämnande i Praktiskt Båtägande just nu säljs ut för 3999:-, de har även en ny modell som säljs för samma pris, tror dock att den förra håller högre kvalitet.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Gummibåt

Inlägg av marede » tor 19 mar 2015, 10:40

Tack för tipset, ska kolla upp den.
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar