Motorbyte på segelbåt

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av eriksbo1 » fre 28 nov 2014, 09:46

KaptenEvin skrev:Wow vilken respon.
Kanon.
I båten sitter det idag en Yanmar YS12.
Måste sätta mig ner och läsa er alla era tips igen. Förvånad över så bra respons i slutet av November.

JA det är mycket som ska gås igenom mer än bara motorn när man kollar på tillbehörssidan och de installationerna.
Jag håller som sagt på att kollar runt.
Rent spontant har jag fastnat för Beta och att man kan få motorn special anpassad för den gamla motorbädden.
Känns som om det skulle underlätta avsevärt, då behöver jag bara sätta dig den på den gamla bädden och slipper ombyggnationer överhuvud taget.
Yanmar YS 12? Är det verkligen mödan lönt att byta en så fin o pålitlig grej?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av Peter_K » fre 28 nov 2014, 12:49

eriksbo1 skrev:
Yanmar YS 12? Är det verkligen mödan lönt att byta en så fin o pålitlig grej?
Också min tanke.
Är den inte helpaj eller alldeles för klen har du en fin motor som det finns massor med delar till med bra priser, och som är billig och lätt att serva. Nackdel är väl att den är lite slamrig, och kanske lite tung?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av Anders S » fre 28 nov 2014, 14:25

Är YS12:an råvattenkyld (= "sjövattenkyld" - även om de flesta båtar är det, direkt eller indirekt...)?

I så fall kan det vara kört, för topplocket kan vara en svag punkt. Om inte , så är den kanske litet klen, men den har också ett speciellt format, som gör att man får fundera en gång extra så att en annan motor verkligen får plats i motorrummet.

En seriös renovering (storservice, "kolvhalning" och ventiler) kan vara ett alternativ i så fall, men att syra topplocket (ta bort pannsten och rost) bör man göra först i så fall, så man vet att man renoverar något som är värt mödan. Men båtmotorer har såpass många delkomponenter att man egentligen måste kolla skicket först, på allt (Startmotor, generator, backslag, bränslesystem, insprutare osv osv). När man VET att allt är i skick (eller kan fixas, inklusive pris) finner man oftast att en renovering kan vara mycket vettigt.
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av eriksbo1 » fre 28 nov 2014, 15:21

http://www.tur84.se finns referenser till artiklar om skick o renovering av Yanmarin YS 12.

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av SYBY » fre 28 nov 2014, 16:11

paliswe skrev:
SYBY skrev:Ytterligare en aspekt vid motorbyte: Analysera varför den gamla motorn behöver bytas. Motorer i segelbåtar slits sällan ut.
I mitt fall för nio år sedan blev svaret att vatten trängt in i motorn in bakifrån, från ett dåligt utformat avgassystem.
En mycket vanlig anledning till att motorer måste bytas är just vatteninträngning bakifrån. Detta kan lätt förhindras med en effektivt fungerande vacuumventil, som kopplas in efter sjövattenpumpen men före avgaskröken.
Säkert är en dåligt fungerande eller obefintlig vacuumventil i många fall boven i dramat, men det finns fler varianter: I min gamla installation fanns vacuumventil, men det hjälpte inte. Felet var att ljuddämparen var monterad för högt i förhållande till motorns avgaskrök – en konsekvens av motorns placering och skrovets form. Därför blev lösningen en "high riser".
En viss mängd vatten kommer alltid att skvalpa runt i ljuddämparen när motorn är avstängd, det ska stanna kvar där även vid sjögång och krängning.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av thomask » fre 28 nov 2014, 19:05

Antar att ni snackar om att byta motor i en båt som har ett värde, åtminstonde för båtägaren.
I mitt fall , så har jag en 35 år gammal båt som jag ska ha kanske några år till. och som har ett värde som är ungefär som en ny motor kostar.
Ska jag stoppa i en ny motor för säg 50+ så får jag behålla den länge. väldigt länge!
Det kan ju gå att få nytt i liv i den gamla maskinen med, för en relativt liten kostnad om man mekar själv.


/Thomas

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av Lasse L » fre 28 nov 2014, 19:32

När jag bytte ut min väl fungerande motor i motorbåten så var en av "fördelarna" att nu kan jag lita på motorn många trygga år framåt.
Dessutom så fick jag betalt för den gamla som fortfarande inte var "omodern".
Det är många aspekter när det gäller motorbyte.
Köpte i våras en motorseglare med en 3 cyl Yanmar (115 gångtimmar) och nästan nya segel.
Betalade mindre än vad segel och motor kostade, och fick båten "på köpet".
http://lasselundell.se/adagio.html
Mina båtar:
mina båtar.jpg

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av KaptenEvin » fre 02 jan 2015, 21:18

paliswe skrev:Specialanpassningen för Beta innebär ingenting annat än att man sätter dit klossar som passar mellan båtens gamla skruvhål och till motorns fästen. Det kan man få från andra tillverkare också så det är inget unikt för Beta.
Tyvärr så är ditt påstående fel.
Har kollat upp detta då jag blev lite osäker när du skrev ditt inlägg.
Men det är som jag trodde från början.

Det är inga klossar som det är en SPECIALANPASSNING
Skrev mer här i min "dagbok" http://kaptenevin.se/2015/january/speci ... ordel.html
Så det ÄR UNIKT för Beta

petterb
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 23:13

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av petterb » fre 09 jan 2015, 21:52

Funderar själv på att byta motor på min segelbåt. Hur svårt är det att fästa en gammal propelleraxel mot en ny motor? Bör man byta även den? Är det kenpigt? Är lite inne på elmotor, men har inte bestämt mig.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av sangris » fre 09 jan 2015, 22:02

Rodahl Marin hade en bra expanderhylsa som klämde fast propelleraxeln och sedan skruvades mot flänsen på utgående axel från backslaget. Jag bytte inte axel, tog bara ut den, kontrollmätte den så den inte var skev (krokig) och monterade nya tätningar. Ångrar i efterhand att jag inte bytte lager också......

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av KaptenEvin » mån 09 mar 2015, 22:26

petterb skrev:Funderar själv på att byta motor på min segelbåt. Hur svårt är det att fästa en gammal propelleraxel mot en ny motor? Bör man byta även den? Är det kenpigt? Är lite inne på elmotor, men har inte bestämt mig.
Vad jag förstår är det inte ett måste, däremot så kan det behövas bytas klämkoppling och propeller.


Har nu blivit lite klokare ang. motobyte.
Var på båtmässan i söndags - allt för sjön.http://kaptenevin.se/2015/march/batmass ... 015-2.html
Tog upp lite frågor som kommit fram här på forumet.

Som ni kanske sett så var jag inne på Beta från början då jag tyckte det verkade smidigt med specialanpassade motortassar.
Nu efter båtmässan så lutar jag ännu mera åt Beta.
Dessutom så verkar det bara vara Beta som passar bra till gamla segelbåtar så man kanske inte ens behöver specialanpassa.
Spår brädden på en Beta är nämligen samma som på de gamla Volvo Penta och Yanmarmaskinerna 370.
På de Mitsubishi baserade motorerna är spårbrädden 405. Detta då dessa motorer har större svänghjul

Är jag insnöad, är det bara för mig som Beta känns mer och mer som valet jag bör göra när jag byter motor :D ????

Däremot så ska jag nog behålla den gamla trotjänaren ett tills eftersommaren.

Campari2
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 01 okt 2014, 19:58

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av Campari2 » tis 17 mar 2015, 19:39

Jag bytte ut min gamla trotjänare ysm12. Den har alltid startat och gått "bra". Att renovera en gammal motor är inte lönsamt även om du gör jobbet själv. Jag började motorbytet i september och är klar nu klar med installationen. Jag valde en pentaD1-20 18hk Pga priset som var mycket bra. Nya motorn passade inte alls mot den gamla men det finns tigersåg. Jag bytte axel då den var lite sliten vid cutlesslagret. Cutlesslagret, propelleraxeltätningen byttes. Det enda som jag inte bytte var ljuddämparen. Nya motorer är högre än ysm12 och därför finns det stor risk att inredningen/ motorluckan måste byggas om.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av Anders S » ons 18 mar 2015, 07:45

Campari2 skrev:Att renovera en gammal motor är inte lönsamt även om du gör jobbet själv.
Det här ställer jag mig mycket frågande till. Har man kompetensen och kan göra jobbet själv torde det vara extremt kostnadseffektivt att renovera.

Handlar invändningen mot att en renovering vanligtvis är en "renovering" kan det vara en annan sak, men återställs motorn till sina grundspecifikatiner är den verkligen "som ny". Däremot kan långt gången vanvård innebära att kylkanaler rostat sönder och att ett antal dyrbara delsystem måste ersättas i sin helhet (startmotor, generator, kylsystem etc) kan det vara en annan sak.

Om en i stort frisk motor får nya lager, nya vingar/drev i oljepumpen, nya kolvringar och honade lopp samt en rejäl genomgång av topplocket blir den, vågar jag lova, god för 3000 timmar, utan bekymmer (för normalseglaren kan det handla om 20-30 år...). Kostar man på en ny startmotor respektive generator (finns som bytesdelar i England till vettiga priser) får man tillförlitlighet även på de områdena (startmotor kan vara mycket vettigt att renovera eller byta ut efter 25 år, även på en i övrigt frisk motor)

Hittar man (vid genomgången) allvarliga problem (cylinderrepor efter skärning, eller ett totalt genomrostat block t ex) kan hela renoveringsfrågan falla platt, om man inte kan hitta en frisk donatormaskin för "inga pengar" - men följer andra rådet att byta till nytt, så finns dessa ibland.

Om man av känslomässiga skäl (bara för att man vill ha en ny motor och det känns bra) så är det naturligtvis fullt tillåtet, men pris och arbetsinsats med en ny motor skall inte underskattas i relation till vad det skulle kosta att överhala den motor man redan har.

En av de stora anledningarna till att verkstäder inte renoverar är att de då måste lämna garanti på hela motorn, det kostar dyr arbetstid och det är svårt att köpa delar från en och samma leverantör (om man inte vill få en räkning av astronomiska mått från t e x Yanmar), och deras stora problem blir därför konsumenträtten. Gör man jobbet själv (och kan sin sak) får man varken fördelen eller kostnaden för denna garanti, och det måste man förstås ta ställning till vad man tycker det är värt.

Gör man installationsarbetet på en ny motor själv kan det vara bra att komma ihåg att OM det blir problem, så kommer leverantören att åtminstone försöka hitta anledningen i installationen, så den kunskapen måste man ha, skaffa sig eller hyra in.
Anders S

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av KaptenEvin » ons 18 mar 2015, 19:20

ANDERS S !

Bra skrivet. Var ett inlägg som tål att tänkas på innan man bestämmer sig.
Har hört många varv som säger att man ska byta motor så fort man nämner att man har en äldre liten diesel i sin båt.
Typ Volvo Penta MD5 eller Yanmar YS-serie.

Som du nämnde bara med installationskostnaden så kommer man faktiskt en bra bit på vägen på en renovering av det man har.

Jag har pratat mycket om att byta till en Beta, och det kommer jag nog att göra tids nog.
Men jag har iaf. bestämt mig för att behålla min trotjänare ett tag till.
Även om jag fortsättningsvis kommer vara mycket intresserad av allt som rör ett motorbyte och fortsätta leka med tanken ett tag till :)

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av KaptenEvin » ons 18 mar 2015, 19:22

Campari2 skrev:Jag bytte ut min gamla trotjänare ysm12. Den har alltid startat och gått "bra". Att renovera en gammal motor är inte lönsamt även om du gör jobbet själv. Jag började motorbytet i september och är klar nu klar med installationen. Jag valde en pentaD1-20 18hk Pga priset som var mycket bra. Nya motorn passade inte alls mot den gamla men det finns tigersåg. Jag bytte axel då den var lite sliten vid cutlesslagret. Cutlesslagret, propelleraxeltätningen byttes. Det enda som jag inte bytte var ljuddämparen. Nya motorer är högre än ysm12 och därför finns det stor risk att inredningen/ motorluckan måste byggas om.
Jag måste fråga eftersom du valde en Volvo Penta.
Vad jag förstår så har du gjort allt jobb själv?

Varför landade valet på en Volvo Penta D1-20? var det bara priset eller var det andra faktorer som spelade in?

Skriv svar