Ekolod plotter.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Danielake
Silvermedlem

Ekolod plotter.

Inlägg av Danielake » ons 04 mar 2015, 22:43

Hej!
Jag funderar på att köpa en sådan här

http://www.hjertmans.se/produkter/elekt ... smap-527xs

Jag behöver ett batteri och navigeringskortet också så jag vill inte lägga mer. Är den ok?
Hur får man tätt när man monterar den? Man bör väl ha en genomskrovsgivare? Hur fäster jag den på min Misil 2? Borde den inte bli sned? Hur borrar man så den pekar neråt?
Jag vill kunna se djupet när jag ska lägga till, då går det ju inte ha akterspegelsgivare?

Tacksam för alla typer av tankar kring detta.
Mvh Daniel

paliswe
Diamantmedlem

Re: Ekolod plotter.

Inlägg av paliswe » tor 05 mar 2015, 06:50

Jag har satt givaren inne i båten, för om kölen och något bordvards, så den inte hamnar mitt i skarven mellan skroven. Där kletade jag ut sikaflex och tryckte ner givaren så det blev god kontakt och ingen luft emellan. Har fungerat klockrent i snart 10 år nu.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tor 05 mar 2015, 08:30

Jag har ingen ekolodsplotter, men väl ett ekolod som visar djupet i siffror. Min givare är placerad precis som Palliswe skriver, fast om styrbord, 20-30 cm från båtens mittlinje. Där har skrovet inte så brant lutning så det gick finfint att montera den i en rejäl klick sika.
På en tidigare båt var där ett fastplastat rör, ca 90 mm i diameter, (typ avloppsrör). Röret, som var ca 100-120 mm högt, hade ett tättslutande lock med ett uppborrat hål där givaren monterades. Röret kunde fyllas med olja, (det förslag jag fick var ricinolja) men jag valde vanligt vatten som jag var noga med att tömma och torka torrt inför vintern för att förhindra frostsprängning. Med olja kunde man lämna kvar givaren över vintern. Förutsättningen för att montera givaren på inombords är att det är enkelskrov.

DanneL
Trogen medlem

Inlägg av DanneL » tor 05 mar 2015, 08:33

Hej!

Har oxå kollat lite på plotter och http://www.hjertmans.se/produkter/elekt ... chomap-50s är väl ett vettigt alternativ?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 05 mar 2015, 09:29

EKOLODSMONTERING.jpg
EKOLODSMONTERING.jpg (20.44 KiB) Visad 5186 gånger
Är du osäker om placeringen så prova dej fram.
Stoppa givaren i en plastpåse med vatten i och håll den mot skrovet där det ser lämpligt ut.
Jag kör med en plastburk utan botten som jag limmat fast med smältlim.
Givaren centrerad i burken med tvättsvamp och fylld med vatten.

Danielake
Silvermedlem

Inlägg av Danielake » tor 12 mar 2015, 16:38

Tack för alla råd. Betyder det att jag inte behöver borra i båten då? Bara motera ett rör fyllt av vätska dom på bilden? Det fattade inte jag. Trodde man måste borra. Funkar den lika bra som en som ligger i vattnet?

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tor 12 mar 2015, 22:31

Förutsatt att det är enkellaminat i skrovet så ska det fungera. Gör dom Lasse L skriver. Stoppa givaren i en Plastpåse med vatten och håll mot skrovet där du tänker placera givaren, så kan du prova dig fram. Det får inte vara någon luftficka emellan och inte något sandwich laminat där distansmaterialet kan störa lodets signaler. :-)

Skriv svar