Epoxi - bottenmålning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Epoxi - bottenmålning

Inlägg av Mats Brage » tis 03 mar 2015, 22:03

Hej,

Har nu skrapat all gammal bottenfärg och sedan slipat med 40-papper och sedan ytterligare en gång med 150 papper.

Till saken hör att jag ska inte bottenmåla efter epoxibehandlingen, utan löpande rengöra med båtbottentvätt som finns på klubben.

Nu är det dags för nästa steg och epoximåla botten, och då kommer vi till val av epoxi (lösningsmedelbaserad eller inte), fabrikat och hur många lager - har ni några råd och tankar?

Hälsningar Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Epoxi - bottenmålning

Inlägg av Anders S » ons 04 mar 2015, 07:56

Det finns två varianter: Lösningsmedel och fri från lösningsmedel. De senare färgerna kräver högre temperatur och säkra målningsförhållanden, minimum torrt sommarväder, i praktiken ett tätt båthus (kan vara av presenning, men måste vara tätt.) Den teoretiska fördelen är färre skikt och inga porer från evakuerande lösningsmedel. Här är det viktigt att göra helt rätt direkt, för att "göra om, göra rätt" är ett syndastraff om man fått härdningsproblem eller andra fel (fukt, aminosvettning etc etc). Följer man rekommendationerna brukar det bli bra.

De mer traditionella färgerna är mer lättmålade, torkar snabbare och kompenserar för porer med att målas i flera skikt (statistiskt kommer då inte sju porer på samma ställe). Mer arbete, men mycket mer hanterlig. Även här, följ rekommendationerna, så blir det bra.

Båda fungerar bra, bara man kan uppfylla tillverkarens krav. Målar man utomhus och på våren tror jag personligen att färgprogrammen är enklare att lyckas med. De tre gånger vi gjort detta jobb har vi valt Internationals färgprogram (sju skikt, växelvis grå - grön - pust, stön), och finns det färg kvar sedan tidigare kan det vara en poäng att se till att (särskilt) färgen är kompatibel.

JAg skulle också rekommendera att ändå måla ett slitskikt av bottenfärg (den måste inte vara giftig, finns sådan) för att kunna detektera skador, ha litet slitmån och för att kunna slipa litet, i de fall bottentvätten inte fungerat. Epoxyfärg sitter mycket bra (det är ju hela iden) och den är också en god grundfärg, vilket gör att växtlighet sitter extra bra och tar man bort skal med våld kan färgen i värsta fall följa med. Räkna inte med att en båttvätt kommer åt riktigt överallt.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Epoxi - bottenmålning

Inlägg av HansH » ons 04 mar 2015, 09:25

Betänk även att många epoxifärger inte är UV-stabila.
Tex Vit epoxi blir lätt "piss-gul". Så precis som Anders S skriver så är det lämpligt att lägga nån färg uppe på epoxin. Epoxin skall skydda mot vatteninträngning, inget annat.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Epoxi - bottenmålning

Inlägg av Peter_K » ons 04 mar 2015, 12:38

Fabrikat; jag körde den här för några år sedan, http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... mer-30623/
Körde enlitersburkar - de stora var slut, men jag upptäckte senare att literkostnaden inte skiljde många kronor + att det var bekvämt med rätt blandningsförhållanden från början och slippa väga-mäta-räkna. En burk räckte till min båt (27 fot fenkölad) med marginal utan problem.

Jag körde kvällstid; en sväng varje kväll i en veckas tid. Färgen drog jag upp en decimeter ovan vattenlinjen ungefär, sedan dolde jag det med en vattenlinjerand (eller två - en vit närmast bottenfärgen i kulör liknande skrovets och en grå rand ovanför...). Hade gjort samma idag...
Alla borde ha skägg

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Epoxi - bottenmålning

Inlägg av stockankare » ons 04 mar 2015, 12:50

Gulnar epoxi även om jag använder http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... mer-30623/ som är vit och blandar biltemas 30627 i vartannat lager?
Kan nån ge exempel på giftfri bottenfärg?

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Epoxi - bottenmålning

Inlägg av barry » ons 04 mar 2015, 13:00

stockankare skrev: Kan nån ge exempel på giftfri bottenfärg?
Den här är tämligen giftfri* och löser båda dina problem i samma strykning

http://www.coppercoat.com/


* Innehåller Epoxy och ett vanligt förekommande grundämne. Om man anser dessa vara giftiga eller inte kan man nog ha olika meningar om. Åtminstone den förra är tämligen otrevlig och allergen i ohärdat tillstånd tex.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Epoxi - bottenmålning

Inlägg av Anders S » ons 04 mar 2015, 13:41

International Lago Racing är en giftfri bottenfärg. Det är en sådan jag tänker mig att du kan ha nytta av. Poängen är att du skall märka när borstarna inte tar och då slippa att förlora bort epoxyfärg om växterna tagit för bra grepp i oåtkomliga delar. "Offerfärg" ?

Koppar/epoxyfärgen (Coppercoat) är annars inget dåligt alternativ, men den är inte garanterat laglig, litet beroende på var man bor och hur noga man är med att bara måla lagliga färger (den är, såvitt jag vet, inte heller godkänd).
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Epoxi - bottenmålning

Inlägg av HansH » ons 04 mar 2015, 14:24

stockankare skrev:Gulnar epoxi även om jag använder http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... mer-30623/ som är vit och blandar biltemas 30627 i vartannat lager?
Kan nån ge exempel på giftfri bottenfärg?
Jag har Biltemas epoxi på kölen och jag vet inte om det beror på UV eller annat men den gulnar...

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Epoxi - bottenmålning

Inlägg av Mats Brage » ons 11 mar 2015, 17:30

Hej,

har nu "forskat" vidare och om man lägger sista lagret med epoxi och blandar i lite zink eller aluminiumoxid uppnås samma effekt som om man det som lägger på ett UV skydd (dock naturligtvis inte något extra slitlager).

Är nu framme vid lite färre alternativ, börja med Malmbergs eller West vanliga lösningsmedelsfria epoxi som bygger lite volym, och sedan två lager med antingen Epifanes epoxiprimer eller International VC Tar2. Även om de senare är lösningsmedelsbaserade blir kratrarna knappt noterbara.

Några funderingar från forumet ?
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Epoxi - bottenmålning

Inlägg av T » ons 11 mar 2015, 22:47

Varför inte Hempels High Protect?
http://www.hempel.se/product-list/pds-a ... eName="PDS HEMPEL%27S%20HIGH%20PROTECT%2035651 sv-SE.pdf"

:o
/T

alundin8
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 13:47

Re: Epoxi - bottenmålning

Inlägg av alundin8 » ons 18 mar 2015, 19:34

Får man fråga vad Anders S jobbar med?

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Epoxi - bottenmålning

Inlägg av Gaidin » tor 19 mar 2015, 10:29

Jag tror han sitter heltid med att ha support för båtägare :-)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Epoxi - bottenmålning

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 29 mar 2015, 21:18

Varför inte kopparepoxi? Om man nu ska göra detta stora jobb?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar