Fett för winchar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Fett för winchar?

Inlägg av jason » lör 21 jan 2012, 12:45

Funderar på att ge wincharna (Lewmar) en omgång. Men vilket fett kan jag använda?

/j

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Fett för winchar?

Inlägg av T » lör 21 jan 2012, 13:20

jason skrev:Funderar på att ge wincharna (Lewmar) en omgång. Men vilket fett kan jag använda?

/j
Varför inte 'Vinschfett'? T.ex Hjertman 4319.
Gör rent noga och snåla med fettet, så blir det bra.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fett för winchar?

Inlägg av Anders S » lör 21 jan 2012, 18:20

Att göra rent ordentligt måste man! Alla förekommande lager skall fyllas med fett (rullhållarna har särskilda fettmagasin) men på spärrklackarna skall man bara använda olja. Här duger motorolja utmärkt. Behöver man byta lager någonstans (Jasons båt är rätt ny, så det finns reservdelar hos Lewmar) så finns det ofta standardlager eller t o m nålar i rätt dimension att köpa, i Malmö på t ex Betrans. Specialare i teknikplast kan vara svårare, men jag tror Lewmar håller sig till metall fortfarande. Ett snålt lager avtorkat fett på övriga ytor kan vara befogat, men klumpar, klickar och blaffor är fel. Gör man rätt går det, helt korrekt, åt helt litet fett. Att inte blaska på med fett underlättar också senare rengöring och ger mindre klibb för damm och kondenserat salt att fastna i.

Jag har vid olika tillfällen använt vattentåligt fett till utombordsmotorer med gott resultat. Särskilt winschfett är kanske ännu bättre? Vanligt universalfett duger i nödfall, men håller inte lika länge.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Fett för winchar?

Inlägg av Peter_K » lör 21 jan 2012, 18:52

Jag körde med vattenfast lithiumfett i wincharna på förra båten. Tror jag köpte en tub på OK. Förmodligen samma gegga som det är i tuben med winchfett men billigare, fast det är ju inte i en tub som det står winchfett förstås...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Fett för winchar?

Inlägg av T » lör 21 jan 2012, 19:28

Peter_K skrev:Jag körde med vattenfast lithiumfett i wincharna på förra båten. Tror jag köpte en tub på OK. Förmodligen samma gegga som det är i tuben med winchfett men billigare, fast det är ju inte i en tub som det står winchfett förstås...
Nu vet jag inte vad din lithiumfeta tub från OK kostade men 65 spänn för något som är köpt i en båtaffär, oavsett vad det är, måste nog anses som ett kap... Dessutom är det i vinschfettstuben inte 'förmodligen' vinschgegga utan det är just precis vinschgegga.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fett för winchar?

Inlägg av Anders S » lör 21 jan 2012, 21:16

Priset för en matsked fett (eller så) är ingen direkt faktor. Om man redan har vad som fungerar, så tar man det, annars köp "Winschfett De Luxe Boat Edition Gold Label, Single Edition" eller ... Double Edition". (För treväxlade winchar kan bara Treble-Edition" rekommenderas). Här en länk för Jason med flera Lewmarägare: http://www.pyacht.com/Lewmar-Winch-Service-Manual.pdf
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Fett för winchar?

Inlägg av Peter_K » sön 22 jan 2012, 00:16

Tuben var dubbelt så stor och kostade hälften så mycket.
Visst, småpengar, men jag gillar inte principen att betala mer för samma grejor när jag inte måste.
Lithiumfett tål hög belastning, kladdar inte, är idealiskt för rullager, tål saltvatten...
Kort sagt, garanterat samma gegga som i fintuben.
Vad skulle det annars vara i den?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fett för winchar?

Inlägg av Anders S » sön 22 jan 2012, 09:05

Haken är väl mest att winschfett är enkelt tillgängligt i båtaffären, medan man dels måste veta litet om olika fetter och lagermaterial (tribologi heter det på fint språk) och sedan veta var man köper "rätt sort" om man vill ekonomisera. Se denna länk för ett litet urval: http://www.cargo-oil.se/katalog/smorjfett.asp Vilket skall man ta, och går alla lika bra?

Nu är rullager i winschar kanske inte så kritiska smörjobjekt, och jag står helt för mitt tips om generiskt vattenfast utombordarfett, men har man inte sådant till hands kan man ju köpa det som rekommendera. Andersen och Harken säljer eget fett till sina winschar, om det är sådär märkesberoende vet jag inte...
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Fett för winchar?

Inlägg av jason » sön 22 feb 2015, 15:15

Nu äntligen ...

Har många slattar Seldéns furlexfett. Funkar det?

/j (smålänning)

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Fett för winchar?

Inlägg av sangris » sön 22 feb 2015, 19:25

Vaddå smålänning, jason? Vi är inte snåla, bara ekonomiska... :-) :-) :-)

Nu har jag lite dålig koll på vad för slags lager jag har i mina vinschar. Köpte nya Harken för att par år sedan och har inte tagit isär dem ännu för uppsmörjning. Men om det skulle vara så att det inte är metallager utan något slags plast dito, kan man ha samma slags fett i dom då? Kanske någon som på rak arm vet vad det är för lager i dessa vinschar?

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Fett för winchar?

Inlägg av jason » sön 22 feb 2015, 20:47

I mina Lewmar är den centeala axeln lagrad med metalliska nållager. Växeldreven är lagrade med nylonglidlager.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fett för winchar?

Inlägg av Anders S » mån 23 feb 2015, 13:05

Om Lewmar har förfallit till plastbussningar (det kan ju vara på platser där radiallasterna är små, det vet inte jag) så står jag inte till mitt tidigare uttalande, att ett allmänt vattenfast fett duger. Här hade jag kostat på Lewmars eget fett, just för att inte riskera att plasten sväller eller (hemska tanke) löses upp. De borde IOFS vara kvalitetsplast, men är oturen framme...

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... R?id=12066
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Fett för winchar?

Inlägg av sangris » mån 23 feb 2015, 16:37

Precis! Vet av tidigare erfarenhet i andra sammanhang att det inte är tillrådigt att smörja plast/nylonlager (eller andra detaljer i liknande material) med vilket fett/olja som helst.
Så har man "plast"-lager ska man nog smörja med tillverkarens eget/rekommenderade fett...

Så här står det om Harkens fett för vinschar på Benn's Mast hemsida:
http://www.benns.se/dacksutrustning/vin ... nch-grease

Betyder det att man helt ska utesluta fett på Plastrullager då?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fett för winchar?

Inlägg av Anders S » tis 24 feb 2015, 10:25

sangris skrev:Precis! Vet av tidigare erfarenhet i andra sammanhang att det inte är tillrådigt att smörja plast/nylonlager (eller andra detaljer i liknande material) med vilket fett/olja som helst.
Så har man "plast"-lager ska man nog smörja med tillverkarens eget/rekommenderade fett...

Så här står det om Harkens fett för vinschar på Benn's Mast hemsida:
http://www.benns.se/dacksutrustning/vin ... nch-grease

Betyder det att man helt ska utesluta fett på Plastrullager då?
Benn påpekar det som sagts tidigare, att spärrhakarna inte blir glada åt fett, utan vill ha olja (de skall gå lätt, och om de blir "sega" kan det bli dyrt och jobbigt (de skall "slå ut" obehindrat och fett med salt i kan bli segt).

Att inte smörja plastlager med petroleumbaserat fett är mer generellt, men plastlagren måste man verifiera, och så får man smörja därefter. Men att man nu hittar plast i inkråmet på winchar låter inte riktigt sunt. Å andra sidan kan man kanske byta dem ofta, till låg kostnad - hoppas det. Spärrhakar är i många fall en förbrukningsvara och hittas i tillbehörshyllan, i alla fall till de vanligare märkena.

Vad Benn menar med "bollar" vet jag inte riktigt. Har Harkenwinchar "bollar"?
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Fett för winchar?

Inlägg av jason » tis 24 feb 2015, 18:41

I manualen står rengöring i fotogenbad och plastlagren är nämnda i samma stycke ...

/j

Skriv svar