Extern GPS till min VHF

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Extern GPS till min VHF

Inlägg av sangris » lör 10 jan 2015, 11:48

Nu behöver jag hjälp av er med elektronikkunskaper.
Jag har en VHF av märket M-TECH SX 35 DSC. På baksidan av denna finns ett uttag för NMEA-anslutning. Jag har också en GPS-puck, Navibe, med USB-anslutning som jag vill ansluta till min VHF för att få med min position i VHF:en. Kan jag koppla samman dessa enheter?
Vilka stift i USB-kontakten överför NMEA-signalerna? Jag har en övergångssladd som jag använt tidigare med en RS232 kontakt i ena änden. Kan jag använda en övergång mellan RS232 och USB rakt av? GPS-pucken är NMEA-kompatibel.
image.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Extern GPS till min VHF

Inlägg av Anders S » lör 10 jan 2015, 15:25

Du har ett problem: Din radio erbjuder inte +5V, som en USB-port gör.

Det finns en lösning, som kan vara litet pysslig: Här nedan ser du hur stiften är kopplade. Kan du mata 5V från en adapter den vägen kan du prova om datasignalen kan tolkas av radion, men det finns inga garantier för detta (du labbar förslagsvis med en avklippt USB-kabel, där du skalar ledningarna.. Men då kan man se vad som händer om man kopplar D+ och minus till radions signaljord (minus) och D+ till radions NMEA in. Men det krävs då en smula tur för att det skall fungera. Jag har en likadan radio, och den matar jag med NMEA från en Garmin 12XL. Även Garmin har litet "egen" signalkonvention, men i mitt fall fungerar det. Det finns också 12V-puckar med serieanslutning att köpa fortfarande.

Betänk dock det gamla ordspråket "friskt kopplat, hälften brunnet"...

http://en.wikipedia.org/wiki/USB#mediav ... le:USB.svg
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Extern GPS till min VHF

Inlägg av sangris » lör 10 jan 2015, 23:37

Att det skulle vara så bra att jag kunde driva GPS-pucken med spänning från VHF:en hade jag nog inte hoppats på, men det hade varit bra, för då hade ju pucken startat när radion startades.

Om jag med en adapter matar 5V+ på USB stift 1, och 0V- på stift 4, samt kopplar USB stift 2 till radions stift 2 (data -) och USB stift 3 till radions stift 1 (data +) har jag förstått dig rätt då, Anders?

Det hade jag vågat prova. Sedan kvarstår mysterier som "är matnings-0V och signaljord desamma?" och "är radions NMEA-ingång skyddad via optokopplare" respektive "är puckens serieutgång (USB-kontakten( verkligen NMEA?"...
Detta är mitt svar /Anders S)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Extern GPS till min VHF

Inlägg av Lasse L » sön 11 jan 2015, 09:23

En spänningsregulator, 12 till 5 volt, byggs enkelt med en 7805 krets.
http://lasselundell.se/teknik.html
78xxspanningstab.jpg

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Extern GPS till min VHF

Inlägg av sangris » sön 11 jan 2015, 10:27

Om puckens serieutgång vet jag inte mer än vad som står på puckens förpackning
Bilagor
image.jpg

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Extern GPS till min VHF

Inlägg av sangris » sön 11 jan 2015, 10:47

Jag vet inte vem som svarade på mitt förra inlägg, då det ser ut som att det är jag själv som skrivit tredje stycket....

Men Anders, du som har likadan VHF radio, vet du om ingången är skyddad av optokopplare, eller hur kan man ta reda på det? Står inget i manualen vad jag kan se.

Den borde vara det, men jag lovar inget! (Detta är mitt svar /Anders S)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Extern GPS till min VHF

Inlägg av Anders S » sön 11 jan 2015, 13:04

Här händer skumma saker, kan jag lova.

Jag har svarat två gånger, men svaret har hamnat inne i Sangris inlägg. SBS är dessvärre den rimliga förklaringen, men jag observerar fenomenet. Jag redigerade upp inlägget så svaret framgår.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Extern GPS till min VHF

Inlägg av sangris » ons 01 apr 2015, 21:38

Jag vill följa upp och ge lite info om vad som hänt sedan jag skapade den här tråden.
Jag har nu en fungerande lösning med en GPS-puck ansluten till min VHF-radio så att radion kan sända min position vid ett DSC-anrop.
Via ett forum på UsGlobalSat kunde jag läsa mig till hur andra löst problemet. GPS-pucken måste vara av seriell typ. Puck med USB-kontakt fungerar inte. Den puck jag nu köpte heter GlobalSat BR-355 S4 (köpte den på Elfa) och har en PS/2 kontakt. Än så länge har jag bara kopplat upp det hela på laboratoriebordet, men till nästa vecka ska den installeras permanent i båten.
GPS-pucken ska drivas med spänning så fort batteribrytaren slås till. Den drar så lite ström så det har inte någon betydelse att den ständigt är på. Min VHF har ingen utgång som ger spänning då radion startas, vilket hade varit det mest optimala, då pucken i så fall startat när radion slagits på. Nu är pucken i stället alltid igång och redo att sända min position till radion. Jag använder inkromet från en 12V USB-laddare för cigg-uttag, som ger 5VDC som drivspänning till pucken. Allt kommer byggas in i en liten kapsling och placeras på/bakom VHF-radion.

ClaesE
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 24 sep 2009, 15:43

Re: Extern GPS till min VHF

Inlägg av ClaesE » sön 16 apr 2017, 19:40

Hej Sangris,

Hur gick det? Fick du ordning på anslutningen? Jag håller på och byter VHF i båten och har samma behov/problem som du.

Jag har just beställt en likadan GPS-puck, GlobalSat BR-355 S4, och skall inhandla en 12V-5V spänningsomvandlare imorgon.

GlobalSats forum hade massor av bra information, så nu tror jag att det skall kunna fås att fungera.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Extern GPS till min VHF

Inlägg av sangris » sön 16 apr 2017, 22:00

Hej ClaesE och alla andra.

Jodå, det har fungerat ypperligt. Har som tur är inte behövt sända något nödanrop med min position.

Varje gång jag startar radion så kommer positionen upp i displayen och siffrorna tickar på allt efter jag förflyttar mig. Så jag är helnöjd.

ClaesE, lägg gärna in hur det avlöper för dig!

/Sangris

Skriv svar