Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Mackey » ons 13 aug 2014, 20:17

Här kommer en första sammanställning på felvisade grund vi stötte på under vår segling från Stockholm till Bornholm ToR.
Det går inte att ladda upp doc- eller pdf-filer, så ni får kolla på MG om ni vill ha alla koordinater för felen.
http://www.maringuiden.se/forum/topic/7 ... ntry514984

Just nu har jag orkat kolla fram till Ölandsbron och hittat ca. 180 fel. Resten kommer med tiden, det är ett rätt hjärndödande arbete... :?

Sjökortet är uppdaterat i juni 2013. (Avvaktar vidare uppdatering till problem med grund och prickar är löst.)
I skala 1:35 000 är grunden vita eller ljusblå.
I skala 1:17 000 är samma grund mörkblåa.

Hoppas detta kan bringa klarhet i problemet.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tor 14 aug 2014, 08:59

10726 skrev:Ok orsaken till att Stenbären inte syntes på mitt papperskort var att jag inte hade infört UFS 9415 fr ån 2014 -04-02 ;).
Men frågan kvarstår hur länge dröjer det innan navionics uppdaterar sina kort utifrån UFS? Eller måste man rapportera in dem som fel först ?Man får ju uppfattningen av Navionics att det görs 2000 rättningar dagligen ! Man kan väl tycka att iallafall uppgiftr från i början av april borde finnas med! De flesta andra kortleverantörer verkar få med rättningarna hyfsat snabbt.

Även den omfattande ändringen av utprickningenav inseglingsrännan till Åhus(27 ändringar) UFS 9498 från 2014-05-28 saknas hos Navionics
Eftersom märket var nyutlagt, borde man då inte ha lagt två bojar intill varandra för att just markera att det är nytt? Hur tillämpas den principen? Är märket "nytt" intill dess det annonserats i UFS eller ska en sådan markering ligga kvar, säg ett år, eller till dess sjökorten (papper) kommit ut i en ny upplaga?

Möjligheten att uppdatera elektroniska sjökort har jag saknat. Det borde vara möjligt att antingen själv kunna lägga in t ex nya prickar alternativt att man kan få (köpa - helst inte) en fil med bara ändringar som kan läggas till den befintliga databasen.

Slutligen - det verkar inte vara så mycket fel i Navionics sjökort som i deras presentationsprogram. Det gör ju inte problemet mindre allvarligt. Kontrollerade Mackeys grafik för Senoren utanför Karlskrona i min gamla HDS - allt finns där men i utzoomat läge blir den grafiska upplösningen så dålig att några tätt intill varandra liggande prickar nästan täckte varandra - men de fanns där!

Navionics
Trogen medlem

Inlägg av Navionics » tor 14 aug 2014, 09:24

UFS tar vanligvis 1-2 mnd og implementere. Vi henger nok litt etter i år ettersom mye ressurser har gått med til produksjon av nye kart. Forhåpentligvis kommer dette sanrt på plass.

Når det gjelder oppdateringer, så leveres alle kart utenom Silver, med ett års oppdatering, dette gjelder både mobile apper og Plotter kart. Dette kan gjøres online. For mobile apper, så har vi noe som kalles Community edits, det vil si brukere kan legge inn informasjon i kartene som vil synkronisere ut til andre brukere. Dette kan være alt fra uoppmålte grunner, nye navigasjonsmerker, holmer som ikke fins ;-) til gode restauranter og fine badeplasser. Det tar ca 15 min fra en bruker legger inn info til denne er spredd til andre brukere av mobil apper. For de brukere som har plotter med denne funksjonen tar det ca 1-2 dager før oppdaterineg er med på kartet. dette er et eget lag i kartet som kan slåes av og på. På bildet ser dere et eksempel i utenfor Tjörn hvor det ligger 2 grunner i "djävulshålet" som ikke er målt opp av Sjöfartverket.

Mvh
Hans-Christian Grande
Navionics
IMG_0285.jpg
IMG_0286.jpg

10726
Silvermedlem

Inlägg av 10726 » tor 14 aug 2014, 23:24

Bra att ambitionen skall vara 1 -2 mndr før uppdatering av UfsJag förlängde och betalade för uppdatering i maj för 12 mndr, det, känns dock inte att jag har haft riktig nytta av min förlängning av uppdateringen för drygtt 1200 kr för ett år,under min aktiva segelsäsong 2014 för området Hanöbukten . Borde väntat till nästa år kanske . Detta årets uppdateringskosnad känns lite bortkastad nu.
/Bosse

10726
Silvermedlem

Inlägg av 10726 » fre 12 dec 2014, 11:58

URDÅLIG uppdatering av Navionics Gold kort

Jag köpte 12 månaders uppdatering av mitt Navionics Gold XL44 XG sjökort i våras. Trodde då att man delvis skulle slippa bevakningen av UFS om man uppdaterade kortet regelbundet.
I mina hemmavatten utanför Åhus kan jag konstatera att UFS åtminstone sedan 2014-04-02, som inneburit ändringar i sjökortet ej förts in i Navionicskortet.
Tycker det är orimligt att det skall ta så många månader ( 8 månader för ex 1) för Navionics att föra in rättningar som jag trodde jag betalade för!
Hur är det då för de områden som jag inte känner så väl till och semesterseglar i, fattas det lika mycket viktig ej uppdaterad information där?

Exempel 1
UFS 9415 Bsp Hanöbukten 2014/s06, s25 2014-04-02 Hanöbukten. O om Åhus. Stenbären. Nytt sydmärke.
image.png
Exempel 2
UFS 9498 Bsp Hanöbukten 2014/s24, s54 2014-05-28 Åhus. Flytande utmärkning ändrad i farled och hamn.
image (1).png
Exempel 3
UFS 9772 Bsp Hanöbukten 2014/s06, s28 2014-09-24 Åhus angöring. Taggens vindkraftspark. Mätmast etablerad.
New Image.jpg

Navionics
Trogen medlem

Inlägg av Navionics » fre 12 dec 2014, 12:47

Vi har jobbet med en større oppdatering av Svenske kart i hele år. Den siste versjonener i produksjonen nå, her skal de siste data fra Svenske Sjöfartsverket være med. Denne toppdateringen tar med seg tidligere oppdateringer samt forbedringer i implementasjonen for Hydrographica , og bedre visning av navigasjons merker.

Mvh
Hans-Chr. Grande
Navionics

10726
Silvermedlem

Inlägg av 10726 » fre 12 dec 2014, 13:31

Det var ett snabbt svar från Navionics!

Men kan likväl inte komma ifrån känslan att jag har blivit lurad på mina 12 månaders uppdatering, som jag betalt 1200 kr för. :cry:
Hade kanske varit lika bra att bara köra vidare på den gamla versionen detta år med, resultatet hade blivit detsamma på plottern

/Bosse

Navionics
Trogen medlem

Inlägg av Navionics » fre 12 dec 2014, 13:42

Vi gjorde en stor oppdatering i slutten av Mai, hvor vi gjorde mange forbedringer. Her tok vi også med de siste oppdateringen som vi hadde mottat fra Kartverket. I og med at abbonementet ditt løper ut til våren, vil du også få med deg neste store oppdatering.

Mvh
Hans-Chr. Grande
Navionics

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 13 dec 2014, 11:24

Navionics skrev:Vi gjorde en stor oppdatering i slutten av Mai, hvor vi gjorde mange forbedringer. Her tok vi også med de siste oppdateringen som vi hadde mottat fra Kartverket. I og med at abbonementet ditt løper ut til våren, vil du også få med deg neste store oppdatering.

Mvh
Hans-Chr. Grande
Navionics
Nu har jag inte följt med exakt hur Navionics har ändrat sina algoritmer för utzoomning. En tidigare Android-version jag hade dolde både småöar och farliga grund vid utzoomning. Jag vet inte heller vilket plotterprogram/sjökortssystem som användes av VOR-båten Vestas, men vissa utsagor säger att de helt enkelt missade hela rev-området då det inte visades förrän man zoomade in. Vilket man naturligtvis inte gjorde då inget alls visades på plottern vid utzoomat läge!
Vid en fartygsgrundstötning för några år sen i Norge verkade det troligt att den ö som skeppet rände på doldes även vid en förhållandevis lagom inzoomning, och trots att ön ligger nära farleden. Nu vet jag inte om de använt Navionics, men problematiken verkar vara liknande hos flera leverantörer.

Vill man alltså göra tillförlitliga plottrar som behåller säkerhet oavsett zoomningsgrad får alltså områden med grund eller öar ALDRIG döljas, utan visas på NÅGOT sätt, om så bara med symboler typ grundare än 3 meter, 6 meter, 10 meter osv. eller synlig. Då kommer man inte att missa att zooma in då man närmar sig, vare sig det är en låg atoll mitt i oceanen, eller ett friliggande grund på 1.5 meter nånstans i en skärgård.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Navionics
Trogen medlem

Inlägg av Navionics » tis 16 dec 2014, 10:41

Hei SeaWolf, Detaljene rundt Vestas kjenner jeg ikke til, men det jeg har sett av Videoer rundt dette så er det brukt PC program som ikke kjører navionics.

Som jeg har sagt tidligere så jobbes det med en ny oppdatering hvor vi har forbedret visningen gjennom de forskjellige Zoom nivåer. Denne oppdateringen er i produksjon nå og vil være tilgjengelig i løpet av Januar ser det ut til. Send meg gerne en mail på hcgrande@navionics.com hvis du ønsker mer detaljer.

Mvh.
Hans-Chr. Grande
Navionics

febb
Silvermedlem

Inlägg av febb » tis 16 dec 2014, 12:22

Om man får önska något till nästa uppdatering, så skulle jag vilja att vid zoomning så visas fasta numeriska värden vid varje zoomningsgrad. Som det ät nu så blir linjalen blir längre eller kortare vid samma numeriskt värde på skalan. Fördelen med att ändra detta är att man då hittar tillbaka lättare till vilken inzoomningsnivå man var på.
Febb

Navionics
Trogen medlem

Inlägg av Navionics » tis 16 dec 2014, 12:34

Hei Febb, Dette ligger hos plotter produsentene. Det finnes i dag forskjellige måter og vise Zoom nivåer basert på hvilken Plotterprodusent som benyttes.

Mvh
Hans-Chr. Grande
Navionics

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tis 16 dec 2014, 13:13

Vektorsjökort är ju uppbyggda i olika "lager" där man kan föra in WP, POI, spår, fyrljus osv utöver själva sjökortet. Kan man inte lägga in ett lager där användaren själv kan föra in rättningar av grundkorten från UfS eller ev egna erfarenheter. För detta behövs ett enkelt redigeringsprogram. Ett alternativ är också att tillverkaren, i detta fall Navionics, själv distribuerar sådana lager.

Navionics
Trogen medlem

Inlägg av Navionics » tis 16 dec 2014, 13:35

Kjelle. Dette finnes allered, dette kaller vi Community Edits og er et bruker generert kart lag. Her kan man legge både nyttig og unyttig info. eksempler kan være batklubber som har lagt ut egne merker for farleden, gode ankringsplasser, umerkede grunner, staker som er flyttet, badestrender, gode restauranter etc.

Dette kan legges inn vi mobile apper, og kan vises på stort sett alle nyere plottere.

https://www.youtube.com/watch?v=W5jAUM8gO6A

Mvh
Hans-Christian Grande
Navionics

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 16 dec 2014, 18:59

Navionics skrev:Kjelle. Dette finnes allered, dette kaller vi Community Edits og er et bruker generert kart lag. Her kan man legge både nyttig og unyttig info. eksempler kan være batklubber som har lagt ut egne merker for farleden, gode ankringsplasser, umerkede grunner, staker som er flyttet, badestrender, gode restauranter etc.

Dette kan legges inn vi mobile apper, og kan vises på stort sett alle nyere plottere.

https://www.youtube.com/watch?v=W5jAUM8gO6A

Mvh
Hans-Christian Grande
Navionics

Är detta den funktion som skyltas som förbjudet för användning i Norge och Sverige?

En gång i världen då minneskapaciteten var trång och dyr i elektronik, var det en fördel med vektorbaserade sjökort och motsvarande mjukvara.
Det som är obegripligt idag är att plottertillverkarna envist underlåter att förse marknaden med en plotterhårdvara som har vad som behövs: Att kunna köra plottern med bitmappade sjökort, typ BSB/KAP etc. Skulle man använda Android som mjukvara blir inte framtagandet så jättedyrt heller. Vattentäthet och full läsbarhet i det vrålskarpaste solsken är krav som dagens bra plottrar redan uppfyller, att göra det med Androidmjukvara är ingen skillnad. Android medger då att diverse olika plotter-appar kan väljas av användaren och han kan dessutom lägga in egenhändigt skapade och kalibrerade bilder av passager och tilläggsplatser med inritade inseglingslinjer osv.

För egen del har jag just köpt en Androidplatta med vattentålighet IP67 och skärmtypen "translektiv". Återkommer om den när den anlänt, bör ske efter nästa helg.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar