Vallerö sund?

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Vallerö sund?

Inlägg av SYBY » sön 30 nov 2014, 21:32

Någon här som har erfarenhet av att ta sig med segelbåt (någorlunda djupgående) genom Vallerö sund, norr om Käringön?
Hydrographicas specialkort som kom för några år sedan visar att det bör vara möjligt, men man skulle förmodligen ha god hjälp av några enslinjer vid de smalaste passagerna. Sådana kanske finns? Någon som vet?
Satellitbilderna på hitta.se avslöjar för övrigt mycket om landskapet under ytan:
http://www.hitta.se/karta/partner?s=d61359fd

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vallerö sund?

Inlägg av toaen » sön 30 nov 2014, 23:24

Ställ din fråga här så får du nog ett adekvat svar, mitt ibland allt tramset.

http://www.klotterplanket-upa.se/forum7/index.php

Några av dem som dagligen skriver där kan oerhört mycket om bohuskusten.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vallerö sund?

Inlägg av toaen » mån 01 dec 2014, 15:27

Kom å att jag nog hade Hydrographicas special i Navionics sjökort på min läsplatta.

En lugn och fin dag med ingen sjöhävning, borde det inte va några problem att gå där med min båt - som sticker 1,45 m.

Värst är det i öster men det finns flera smala passager som ligger inom tremeterskurvan. Hydrographica har ju även en tvåmeterskurva markerad.

Rännan mellan Tornö och Vedholmen ser ju enklare ut och även rännan syd Vedholmen.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Vallerö sund?

Inlägg av BoJ » tis 02 dec 2014, 11:45

Appen finns här också:

http://webapp.navionics.com/?lang=en

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Vallerö sund?

Inlägg av SYBY » tis 02 dec 2014, 22:52

Tack för svar så här långt.
Jag tror nog att Klotterplankets kunniga skribenter även besöker detta forum emellanåt.
Men det är ju inte säkert att någon ännu gått denna väg med en mer djupgående båt. Hela sundet är väl "mörkblått område" på de vanliga sjökorten.
Jag instämmer helt i att de sydligare passagerna är enklare och mer skyddade – men Vallerö sund kunde vara ett bra alternativ i fint vädet.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vallerö sund?

Inlägg av toaen » ons 03 dec 2014, 00:17

Dessvärre tror jag -på förekommen anledning - att den som är bäst insatt i din fråga är portad från Sailguide men läser helt säkert här ibland men kan inte svara.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Göran W
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 01 jan 2013, 13:05

Re: Vallerö sund?

Inlägg av Göran W » ons 03 dec 2014, 07:58

Problemet är upphovsrätten till kartor och sjökort. Återkommer när jag har löst det problemet.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vallerö sund?

Inlägg av Seawolf » tor 04 dec 2014, 13:08

Lita inte på Navionicsversionen, utan använd Hydrographicas bitmappade kort. Passagerna i Vallerö sund är så tighta och kinkiga att Vektorkortens schematiseringar ger tveksam information. Jag har ägnat timmar i gummibåten i den passagen, och är en av dem som bett Hydrographica på mina bara knän om att inkludera detta bland deras specialer....
Jag rekommenderar inte någon som sticker djupare än 1.5 att försöka.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Vallerö sund?

Inlägg av SYBY » tor 04 dec 2014, 17:59

Tack för svar.
Om Hydrographicas (pappers)kort stämmer så bör det finnas en ca 20 meter bred passage där djupet är mellan 2 och 3 meter.
Eget djupgående är 1,30 m, så jag får väl göra ett försök en vacker och stilla dag.
Ett par ensmärken på Vallerös norra udde skulle dock inte sitta i vägen.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vallerö sund?

Inlägg av Lasse L » tor 04 dec 2014, 20:31

Oftast har "lokalbefolkningen" egna ensmärken, exv. stenkummel.
Ställ frågan till Sjöräddningssällskapet på Kärringön.

I Kosterskärgården gavs ut ett "kort" i sv/vitt med förtoningar och enslinjer utlagda, detta var innan Hydrographica var där.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vallerö sund?

Inlägg av Anders S » tor 04 dec 2014, 21:30

Lasse L skrev:Oftast har "lokalbefolkningen" egna ensmärken, exv. stenkummel.
Ställ frågan till Sjöräddningssällskapet på Kärringön.

I Kosterskärgården gavs ut ett "kort" i sv/vitt med förtoningar och enslinjer utlagda, detta var innan Hydrographica var där.
Vallerö Sund känner jag icke, men Hydrographicas Kosterspecial är helt OK. Jag har (haft) den gamla "kosterspecialen", har den mellangamla Kosterspecialen och har ny Hydrographica i plottern. Hydrographica är såvitt jag kan förstå riktigt bra.
I sammanhanget påminnes om den gamla goda regeln: "Man behöver icke känna varje grund, men man behöver känna till var de INTE finnes".
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vallerö sund?

Inlägg av Seawolf » fre 05 dec 2014, 10:31

SYBY skrev:Tack för svar.
Om Hydrographicas (pappers)kort stämmer så bör det finnas en ca 20 meter bred passage där djupet är mellan 2 och 3 meter.
Eget djupgående är 1,30 m, så jag får väl göra ett försök en vacker och stilla dag.
Ett par ensmärken på Vallerös norra udde skulle dock inte sitta i vägen.
Det är klockrent läge att kontakta SXK Västkustkretsens hamnkommitte för att påtala behovet. Såvitt jag har kunnat bedöma detta kan det räcka med två välplacerade enslinjer.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vallerö sund?

Inlägg av toaen » fre 05 dec 2014, 11:32

Lasse L skrev:Oftast har "lokalbefolkningen" egna ensmärken, exv. stenkummel.
Ställ frågan till Sjöräddningssällskapet på Kärringön.

I Kosterskärgården gavs ut ett "kort" i sv/vitt med förtoningar och enslinjer utlagda, detta var innan Hydrographica var där.
Lite OT, men förutom det handritade kortet så finns det en special över Kosterskärgården utgiven av ett företag - var det i Fiskebäckskil.
Det handritade korte är i grunden väldigt gammal, men reviderat för ett stort antal år sen.

Fick en kopia på det "handritade" Kosterkortet av en kompis. 6 st A3 papper som jag tejpade ihop och färglade med överstrykningspänna. Har använt det några gånger. Vad jag kan finna så är det fruktansvärt exakt. Betyligt bättre än "köpekortet".

Köpte Hydrograficas kort när de kom ut, men de har jag egentligen inte kollat, men är med all sannolikhet i klass med det "handritade".

Får väl testa att gå genom Valerö sund nästa sommar. En fin dag utan nån större sjöhävning. :wink:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vallerö sund?

Inlägg av Lasse L » lör 06 dec 2014, 19:31

Göran W skrev:Problemet är upphovsrätten till kartor och sjökort. Återkommer när jag har löst det problemet.
Nu är det inte ditt "problem" som diskuteras här utan "SYBY´s".
Det går bra att svara utan bilder. 8)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vallerö sund?

Inlägg av Anders S » sön 07 dec 2014, 12:11

Lasse L skrev:
Göran W skrev:Problemet är upphovsrätten till kartor och sjökort. Återkommer när jag har löst det problemet.
Nu är det inte ditt "problem" som diskuteras här utan "SYBY´s".
Det går bra att svara utan bilder. 8)
Här räcker det. Börjar någon som helst diskussion mellan Lasse L och Göran W (Brendan, Bo etc etc) glida över i den trista vendetta som finns på ett annat forum, så kommer den att upphöra. Det är få människor som är portade på Sailguide, och ingen av de inblandade i detta, och så skall det förbli. Göran W är ytterst välkommen att skriva här, Lasse L likaså. Har ni viktiga saker att säga varandra om den andra partens dåliga egenskaper, använd PM. /MOD
Anders S

Skriv svar