Badplattform

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Badplattform

Inlägg av thomask » tor 04 dec 2014, 12:29

Tänkte sätta på en badbrygga där bak, så det blir lättare att komma i och ur vattnet.
Blir bara lite tveksam till om det håller över tid med plastinbakad plyfaskiva som båtsystem har numera.
Slipper gärna hålla på med teak som det annars är.
Någon som provat?
PT10035bl.jpg
PT10035bl.jpg (9.04 KiB) Visad 9555 gånger

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Badplattform

Inlägg av Anders S » tor 04 dec 2014, 16:00

Är det verkligen plastinbakad plyfa? Jag fick intrycket att det möjligen handlar om plywood ("plyfa") med ett lager laminat ytterst, och egentligen vet väl ingen om det är trä i inkråmet heller?

Det finns en fördel med en trall, och det är att belastningen i sjögång minskar. Annars finns risken att sjöhävningen lyfter skivan litet lättare om den är massiv = utan öppningar i trallen.
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Badplattform

Inlägg av Besqua » tor 04 dec 2014, 17:54

Roligt om det är snyggt också, (min åsikt)

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Badplattform

Inlägg av thomask » tor 04 dec 2014, 18:48

Tack Anders! Tänkte inte på att sjön kan slita/ trycka upp skivan. Försöker bara att tänka mig ett scenario när det kan hända.... Saxade från båtsystem "Skivan är tillverkad i marinplywood och har en ytbehandling av fenolplast"

Ja! vad är snyggt egentligen?? Teaken är jädrigt snyggt när det är nytt/fixat. Men det kräver ju sitt eviga slipande o annat. Mitt peke är av den svarta plastvarianten, Och DET är snyggt. och än så länge underhålls fritt. Men den sitter ju långt ovan vatten, Badplattformen är kanske doppad i sjön emellanåt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Badplattform

Inlägg av Anders S » tor 04 dec 2014, 19:10

thomask skrev:Tack Anders! Tänkte inte på att sjön kan slita/ trycka upp skivan. Försöker bara att tänka mig ett scenario när det kan hända.... Saxade från båtsystem "Skivan är tillverkad i marinplywood och har en ytbehandling av fenolplast"

Ja! vad är snyggt egentligen?? Teaken är jädrigt snyggt när det är nytt/fixat. Men det kräver ju sitt eviga slipande o annat. Mitt peke är av den svarta plastvarianten, Och DET är snyggt. och än så länge underhålls fritt. Men den sitter ju långt ovan vatten, Badplattformen är kanske doppad i sjön emellanåt.
Det handlar väl i så fall om en ful svallvåg (en sån där som börjar med att trycka upp badplattformens träskiva (den sliter ut skruvarna OCH kröker infästningarna), och sedan lyfter båten så att allt man dukat i sittbrunnen välter (särskilt sillspadet OCH den linjerullade akvaviten, gärna samtidigt), för att sedan lyfta båten framåt-uppåt så att fören bankas emot berget, kanske med peket först, där skivan håller, men rören kröks. Annars behövs det nog sjögång av en kaliber som gör att man funderar på helt andra saker än om badplattformen kan fara illa.

Att skivan måste tåla vatten tror jag är viktigt på riktigt, men varför skulle den inte göra det? Finns det ändträ kan man (bör man ju!) måla det emellanåt (vart femte år eller så), det är ju fullt rimligt "underhåll".

JAg har prövat en sorts melassimpregnerat trä på ett par ställen på båten (ett fotsteg på pulpiten och ett motorfäste på akterpulpit. Det är trallträ från (rys!) Hornbach ( http://www.hornbach.se/cms/sv/se/produk ... 51539.html ). Jag har haft (bara) en säsong på båten, men det verkar rätt trovärdigt att det kommer att hålla. Hur det blir om man ytbehandlar har jag inte kollat, gillar (är lat) "obehandlat grått". Det skulle jag våga lägga på badplattformen.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Badplattform

Inlägg av thomask » tor 04 dec 2014, 20:04

:D :o
Du får mig verkligen att tänka till en gång extra om jag ska ha badplattform överhuvudtaget.
(Egentligen vill jag inte ha någon, Men jag vill att min bättre hälft ska kunna komma ner och upp ur vattnet lättare)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Badplattform

Inlägg av Anders S » tor 04 dec 2014, 21:25

thomask skrev::D :o
Du får mig verkligen att tänka till en gång extra om jag ska ha badplattform överhuvudtaget.
(Egentligen vill jag inte ha någon, Men jag vill att min bättre hälft ska kunna komma ner och upp ur vattnet lättare)
Jag gillar egentligen heller inte badplattform rent visuellt, men det är mycket praktiskt. Man badar enklare, man har en bekväm plattform att nå ner till vattnet, man har ett bra ställe att ställa grillen, man bordar gummijollen enklare och en badstege som går att dra ut från vattnet gör badplattformen till "en chans till" om man gör det mest förbjudna, trillar i vattnet utan att det handlar om bad. På min båt har jag också en ankarbox och ett ankare (med elspel, lyxigt värre) vilket är praktiskt, det också.

Men det är inte så snyggt. Detta stör dock bara om man är ute och ror i jollen, och ser eländet från aktern. Men man glömmer det snabbt då man klättrat upp på båten på ett behändigt sätt.

Klart du skall ha en badplattform, om du väljer mellan ingen plattform eller plattform med massiv skiva. Jag tänkte mer på argument för att välja trall eller massivt. Det kan ju i så fall alldeles kvitta.
Anders S

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Badplattform

Inlägg av stockankare » fre 05 dec 2014, 10:38

Tittade själv på det svarta peket från båtsystem med svetsad stege, hur passade det, jag hade fundeingar kring att min sw26 var lite smal om näsan och att det då skulle hamna långt bak? Jag hade en tanke på att köpa teaklist och byta ut den svarta "skärbrädan", kanske går att göra på badbryggan också?

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Badplattform

Inlägg av thomask » fre 05 dec 2014, 11:06

Peket både passade bra och blev jäkligt snyggt, (svarta skärbrädan) Köpte det svarta, just för att det blev både snyggt och underhållsfritt. Fäste peken ovanför relingslisten och figursågade det svarta tätt intill listen.
Vill du inte ha "skärbrädevarianten", så finns ju vanlig med teakbrädor färdigt. säkert billigare med.

Det enda jag retar mig på, är att kasettstegen kommer någon cm utanför peken, så när man kör in i berget/bryggan, så lär man ju mosa stegen. En miss av Båtsystem! :evil:


Ville först ha samma stuk på Badplattformen i häcken, Men nu får jag se hur det blir med det efter att Anders skrämt upp mig med senariot med sillspad som rinner efter benen och nubben utslagen.

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Badplattform

Inlägg av stockankare » fre 05 dec 2014, 11:29

Blir till att borra hål i bordsskivan för nubbeglas och flaska, vindunken kan man hänga från bomnocken :D

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Badplattform

Inlägg av tompelompe » fre 05 dec 2014, 18:07

Trall av obehandlad teaktrall ÄR snyggt.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Badplattform

Inlägg av thomask » fre 05 dec 2014, 19:11

Är det bara jag som tycker det är snyggast med den moderna svarta "Skärbrädelooken"?
Och där man kanske slipper allt underhåll i alla år. ????

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Badplattform

Inlägg av Anders S » fre 05 dec 2014, 21:15

thomask skrev:Är det bara jag som tycker det är snyggast med den moderna svarta "Skärbrädelooken"?
Och där man kanske slipper allt underhåll i alla år. ????
Jag kan ju bara nämna att jag inte direkt underhållit teaktrallen på min badplattform heller. Men svart är den inte, men grå.
Anders S

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Badplattform

Inlägg av stockankare » lör 06 dec 2014, 17:20

Enl. monteringsanvisningarna ska badbryggan monteras ca 30-40cm ö.h vilket låter högt, frågade min vanliga design och båtmentor och hans omedelbara kommentar var att det måste vara för att skydda mot häckvågor.
Hur nära ytan har ni som har vanliga, teakplank, monterat era bryggor? När jag tänker på det vill jag dessutom helst ta hål för monteringen över vattenlinjen, så stagen till monteringen ska alltså i mitt tycke gå uppåt och fästa istället för neråt!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Badplattform

Inlägg av Lasse L » lör 06 dec 2014, 19:17

stockankare skrev:Enl. monteringsanvisningarna ska badbryggan monteras ca 30-40cm ö.h vilket låter högt, frågade min vanliga design och båtmentor och hans omedelbara kommentar var att det måste vara för att skydda mot häckvågor.
Hur nära ytan har ni som har vanliga, teakplank, monterat era bryggor? När jag tänker på det vill jag dessutom helst ta hål för monteringen över vattenlinjen, så stagen till monteringen ska alltså i mitt tycke gå uppåt och fästa istället för neråt!
Vilken "höjd" man vill ha plattformen på ur bekvämlighetssynpunkt beror på hur/var man seglar.
"Hemma" vatten lågt, havssegling "högre".
Man kan ochså sätta plattformen på "gångjärn" och "fälla" upp den vid havssegling.

Skriv svar