Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av HansH » tis 02 dec 2014, 12:43

Tänkte köra en avfuktare i båten ett par dygn för att få den helt torr inför vintern.
Dock så finns det anslag vid hamnens eluttag att man inte få ha någon elförbrukare inkopplad nattetid.
En lös kupéfläkt skulle jag inte vilja lämna oövervakad men en avfuktare är ju faktiskt konstruerad för att köras konternueligt.
Skulle vara OK om strömmen bara bryts automatiskt över natten, men hamnens personal har även instruktioner att koppla ur alla kablar ur centralerna.
Att åka till hamnen varje morgon för att stoppa i kontakten igen är tyvärr inte genomförbart och genererar dessutom massa onödiga bilresor.
Ringde GREFAB men de hänvisade bara till sitt reglemente, och kunde inte tala om för mig varför en avfuktare skulle kunna vara farlig.
Samma avfuktare är ju dessutom tillåten att använda bara det sker under dagtid...
I min sommarhamn (icke GREFAB) får jag iofs betala för varje använd kilowatt, men strömmen finns också tillgänglig under dygnets alla timmar.
Trodde i min enfald att GREFAB är ett tjänsteföretag som levererar det jag som kund behöver i form av hamnplats och tjänster kopplade till denna.
Känns mer o mer som att vi båtägare bara är till besvär för GREFAB - nä, det var bättre på Göran Johansson tid :)
Han var definitivt en bromsande faktor i GREFABs strävan att bli mer "marknadsanpassade".
Vad finns det för bestämmelser runt inkopplade elförbrukare i era hemmahamnar?

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av Excel 319 » tis 02 dec 2014, 14:57

Det är troligen inte GREFAB som krånglar utan försäkringsbolaget. I vårt försäkringsbrev står det att det får inte vara några förbrukare inkopplade när ägaren inte är närvarande. Det gäller för båthuset. Reglerna hårdnade efter den stora branden i Åmål för några år sedan.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av Lasse L » tis 02 dec 2014, 15:16

När jag vill ha ström kontinuerligt, i min GREFABhamn, exv. för batteriladdning märker jag kontakten med en "etikett" oftast så respekteras det och kontakten får sitta i.
Ser jag någon "hamngubbe" så varskor jag om det.
Iland stängs strömen av under natten.
På bryggorna 'är det ström dygnet runt under "segelsäsongen".
elpanel.jpg
Det gäller att ha ordning på strömmen.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av paliswe » tis 02 dec 2014, 15:34

Det handlar också rätt mycket om att ha båten på "rätt" ställe och använda rätt uttag. Alla båtar som har vinterplats i Grefabs hamnar har strömvirvlare som kopplas på dygnet runt när isen lägger sig och de har även ett litet värmeaggregat när det blir kallt. Denna ström hämtas från vissa utvalda stolpar. Så det går om man hittar rätt i hamnarna bland gubbar och stolpar.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av Lasse L » tis 02 dec 2014, 19:15

paliswe skrev:Det handlar också rätt mycket om att ha båten på "rätt" ställe och använda rätt uttag. Alla båtar som har vinterplats i Grefabs hamnar har strömvirvlare som kopplas på dygnet runt när isen lägger sig och de har även ett litet värmeaggregat när det blir kallt. Denna ström hämtas från vissa utvalda stolpar. Så det går om man hittar rätt i hamnarna bland gubbar och stolpar.
Jomenvisst är det så.
I Hinsholmen finns det en brygga med "vinter"-uttag med elmätare.
Där ligger inte jag, klarar vintrarna i sjön utan ström.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av thomask » tis 02 dec 2014, 21:35

Upplever att el verkar vara farligare i åtminstonde Hinsholmen. Jag har legat där ett år nu, och dom flesta elanslutningar verkar vara väldigt slitna och väldigt mycket ur funktion. Man får leta länge ibland för att hitta ett uttag som fungerar. Dom andra grefabhamnarna kanske är bättre. I Björlanda brukade dom åtminstonde laga trasiga uttag i bryggstolpar.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av peterh » tis 02 dec 2014, 22:31

thomask skrev:Upplever att el verkar vara farligare i åtminstonde Hinsholmen. Jag har legat där ett år nu, och dom flesta elanslutningar verkar vara väldigt slitna och väldigt mycket ur funktion. Man får leta länge ibland för att hitta ett uttag som fungerar. Dom andra grefabhamnarna kanske är bättre. I Björlanda brukade dom åtminstonde laga trasiga uttag i bryggstolpar.
Det är si och så med att laga uttagen i björlanda, det kan skötas bättre!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av Lasse L » ons 03 dec 2014, 08:31

peterh skrev:
thomask skrev:Upplever att el verkar vara farligare i åtminstonde Hinsholmen. Jag har legat där ett år nu, och dom flesta elanslutningar verkar vara väldigt slitna och väldigt mycket ur funktion. Man får leta länge ibland för att hitta ett uttag som fungerar. Dom andra grefabhamnarna kanske är bättre. I Björlanda brukade dom åtminstonde laga trasiga uttag i bryggstolpar.
Det är si och så med att laga uttagen i björlanda, det kan skötas bättre!
Hade ni inte problem med en mastkran också hela säsongen?

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av SYBY » ons 03 dec 2014, 11:05

Enligt Grefabs allmänna villkor från 2012 får avfuktare inte användas, punkt slut.

"Eluttag på land och bryggor får av brandskydds- och säkerhetsskäl endast användas för handverktyg och batteriladdning men inte för värmehållning, avfuktningsaggregat eller kylskåp. Båtägaren får inte inom hamnen ansluta elektrisk värmekälla av vad slag det vara må, utan GREFABs i varje särskilt fall meddelade skriftliga tillstånd.
El får vara kopplad till båten enbart när båtägaren har full uppsikt över elanvändningen och anslutningarna."

Bortsett från förbudet mot avfuktare så undrar man vad "full uppsikt" egentligen innebär. Får man ladda batterierna utan att hela tiden vara på plats? Får man ens ladda batterierna över natten om man sover i sin egen båt?
Det finns flera liknande punkter i villkoren: Stränga krav som ingen efterlever och som Grefab i praktiken struntar i – exempelvis förbudet mot tomgångskörning i mer än 1 minut och förbudet mot att lagra dieselolja och gasol i (båtarna i) inomhushallarna.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av HansH » ons 03 dec 2014, 12:44

Jo, jag har läst både GREFABs allmäna villkor och de skyltar som finns i hamnen.
Men vad är det som gör att en avfuktare som är OK att ansluta i princip överallt (bla i många källare/krypgrunder) anses vara osäker alt farlig om den kopplas in i GREFABs eluttag...?
Enligt ovan nämnda allmäna villkor förbjuds mycket riktigt användande av värmare (el-anslutna) eller avfuktare men det är helt OK att elda/grilla bland de vinterupplagda båtarna så länge det inte sker i båten eller på bryggorna.
Ev elkablar måste även vara oskarvade mellan båtens reling och "uttagsboxen", vilket i praktiken är omöjligt då det ofta är mer än 50m till närmaste eluttag...

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av SYBY » ons 03 dec 2014, 13:42

Regeln om avfuktare har knappast tillkommit som resultatet av en avvägning mellan nytta och risk.
Utan för att Grefab vill hålla ryggen fri om något (brand?) skulle inträffa och en avfuktare är inblandad.
Kan ju finnas en ekonomisk aspekt också – beroende på hur mycket en avfuktare drar. Om man begränsar "gratiselen" till verktyg och batteriladdning så blir det inte så många kWh som går åt.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av Lasse L » ons 03 dec 2014, 15:02

GREFAB säljer ström till vinterliggare i sjön.
Inga restriktioner vad strömmen får användes till.
Många värmer sina båtar.

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av tompelompe » ons 03 dec 2014, 15:48

Lasse L skrev:GREFAB säljer ström till vinterliggare i sjön.
Inga restriktioner vad strömmen får användes till.
Många värmer sina båtar.
Är det likadant för de som har båtarna på land under vintern att man betalar för elen?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av HansH » ons 03 dec 2014, 16:25

Nej, vi som står på land med båtarna betalar inte extra för förbrukningen.
Den kostnaden har man väl redan täckt upp för genom de ganska kraftigt ökade priserna för vinteruppläggningen.
Blir ju ännu konstigare om det är OK att värma upp båten om den ligger i sjön men inte på land. Även en brand i en sjöliggande båt sprider sig tämligen lätt till omkringliggande båtar och bryggor.

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Varför är el farligare i GREFABs hamnar...?

Inlägg av SYBY » ons 03 dec 2014, 17:17

Lasse L skrev:GREFAB säljer ström till vinterliggare i sjön.
Inga restriktioner vad strömmen får användes till.
Många värmer sina båtar.
Villkoren som citeras ovan lämnar ju en öppning för eluppvärmning om Grefab lämnat skriftligt tillstånd i det enskilda fallet.
Det antyder att det även krävs en skriftlig ansökan och då är det inte orimligt att det finns villkor för vad elen ska användas till. Eller att Grefab gör en inspektion av värmeanläggningen. Men detta kanske inte (heller) följs?
Om det är som du skriver, att det inte finns några restriktioner (bara man betalar för strömmen), så är det som står i villkoren falskt. Där motiveras ju förbudet mot att ansluta elvärme (och avfuktare) med "brandskydds- och säkerhetsskäl".

Skriv svar