Masthead eller partialrigg
Re: Masthead eller partialrigg
9/10-dels alla dagar i veckan!
B&R alla dar i veckan 
Riggtyp har i hög grad styrts av mätreglers utformning. Gamla ORC och IOR premierade MH vilket medförde att (nästan) alla båtar fram till mitten av 80-talet utformades så. Syftet sades vara att man ville ha en robust rigg. Försegel satta på långa förstag ansågs ge bättre dragkraft än storsegel som stördes av masten. Typiskt för IOR-anpassade båtar var just stora försegel med "slipsar" till storsegel som i princip användes för att ge balans. Regeln kritiserades också för att man fick de stora förseglen.
Är den mycket trimbar?HansH skrev:9/10-dels alla dagar i veckan!
Visuellt är det mycket SNYGGARE med 8/10 eller 9/10, men i praktiken har man samma nackdel (och fördel) som med en MH: Den är inte så trimbar (nackdel) och den behöver heller hanteras i gippar eller bevakas avseende invertering och annat spännande (fördel). Jag tycker ju att alla båtar är fina båtar, så det handlar egentligen bara om att vara vaken på egenskaper. Min mest riggspännande båt (dubbeltydig vits avsedd!) var en sunkig Starbåt, och H-båten som sonen seglar verkar vara överraskande microtrimbar (små skillnader spelar stor roll). Heffaklumpen är bara att skruva åt akterstaget, så blir det bra, (men eftersom den inte tävlas så kan jag egentligen inte veta det!).
Egentligen hade det inte behövt vara så, och det är inte heller så på riktigt alla båtar: Det finns inget som hindrar att man har en "normalstor" stor och ett rimligt försegel på en MH-riggad båt. Möjligen är man en smula låst av var masten placerats (tänk Toaen, men inte lika extremt). Sedan innebär MH att man tar vara på segelytan för om masten maximalt, och kan man arrangera skotning och winchar bekvämt, så tar man bort en del av nackdelarna med stora försegel. Att ha förseglet på rulle hjälper mycket. likadant hjälper det en del med moderna material och konstruktioner för försegel. En sak att se upp med på en MH-båt (om man nu har ett val) är hur undermasten stagas - har man ett babystay eller har man dubbla undervant? Det senare är att föredra, och helt tvunget om man vill fundera på ett "semestersegel" på självslående skena.Kjelle skrev:Riggtyp har i hög grad styrts av mätreglers utformning. Gamla ORC och IOR premierade MH vilket medförde att (nästan) alla båtar fram till mitten av 80-talet utformades så. Syftet sades vara att man ville ha en robust rigg. Försegel satta på långa förstag ansågs ge bättre dragkraft än storsegel som stördes av masten. Typiskt för IOR-anpassade båtar var just stora försegel med "slipsar" till storsegel som i princip användes för att ge balans. Regeln kritiserades också för att man fick de stora förseglen.
Anders S
Mkt lärorikt Anders!
Du får fram fördelar och nackdelar i allting verkar det som.
Om det är något jag inte skall ha på nästa båt, så är det babystag/backstag/barduner och allt vad det heter.
Är allergisk mot allt som heter extra snöre o rep överallt som man kan snubbla på.
Och definitivt allt som kan som kan störa ordningen på mig och båten.
Ser samtidigt att utbudet av den perfekta båten med allt annat (mast & motor) just så som man vill ha det är stort begränsat.
/T
Om det är något jag inte skall ha på nästa båt, så är det babystag/backstag/barduner och allt vad det heter.
Är allergisk mot allt som heter extra snöre o rep överallt som man kan snubbla på.
Och definitivt allt som kan som kan störa ordningen på mig och båten.
Ser samtidigt att utbudet av den perfekta båten med allt annat (mast & motor) just så som man vill ha det är stort begränsat.
/T
Visst är ju självslående fock en välsignelse. Semestersegling dock, låga ambitioner
Jomenvisst är den det.eriksbo1 skrev:Visst är ju självslående fock en välsignelse. Semestersegling dock, låga ambitioner
Seglar hellre bekvämt, för då får jag vara ute längre på sjön än snabbisarna
På min IF bytte jag till dito. http://lasselundell.se/segel.html Mycket nöjd.
På min nuvarande kommer jag troligtvis att byta till självslående, men det får bli till säsong 2016.
Haver många andra "projekt" på gång till nästa år, så fram till 2015 blir det att segla genua och div. "lösaktiga" fockar.
Båten skall få "ny" underedsbehandling", bogpropp som blivit "över" från motorbåten skall installeras
Haver ett smärre antal fockar som skall utvärderas innan självslående övervägs.
http://lasselundell.se/adagio.html
Det var en finurlig tes, Lasse, som jag kan luta mig mot för att motivera min fasta trebladiga propeller som gör min båt lite långsammare!Lasse L skrev: Seglar hellre bekvämt, för då får jag vara ute längre på sjön än snabbisarna
Min båt är försedd med babystag som irriterar mycket när man ska slå. Alltid fastnar skoten i staget och jag känner det som att seglet slits onödigt vid ett slag mot vad det skulle göra om jag inte hade det. Men är det idé att fundera på ombyggnad till framåtriktade undervant eller drar det med sig mera beskymmer än att behålla babystaget?
Jag har en förpikslucka som sitter i vägen för att montera skena för självslående fock, så den funktionen eftersträvar jag inte. Jag gillar däremot att veva på mina fina nyinköpta självskotande Harken-vinschar när jag kryssar fram i sommarbrisen.....
Instämmer, man måste inte ha stor förtriangel men när regeln med stort J-mått ger fördel och när man börjar räkna 1/100 och 1/1000 delar så.... Sedan blir de framgångsrika båtarna förebilder för andra. Jag kan tänka mig reklamtext som "stort försegel garanterar lågt mätetal och hög fart".Anders S skrev:Egentligen hade det inte behövt vara så, och det är inte heller så på riktigt alla båtar: Det finns inget som hindrar att man har en "normalstor" stor och ett rimligt försegel på en MH-riggad båt. Möjligen är man en smula låst av var masten placerats (tänk Toaen, men inte lika extremt). Sedan innebär MH att man tar vara på segelytan för om masten maximalt, och kan man arrangera skotning och winchar bekvämt, så tar man bort en del av nackdelarna med stora försegel. Att ha förseglet på rulle hjälper mycket. likadant hjälper det en del med moderna material och konstruktioner för försegel. En sak att se upp med på en MH-båt (om man nu har ett val) är hur undermasten stagas - har man ett babystay eller har man dubbla undervant? Det senare är att föredra, och helt tvunget om man vill fundera på ett "semestersegel" på självslående skena.Kjelle skrev:Riggtyp har i hög grad styrts av mätreglers utformning. Gamla ORC och IOR premierade MH vilket medförde att (nästan) alla båtar fram till mitten av 80-talet utformades så. Syftet sades vara att man ville ha en robust rigg. Försegel satta på långa förstag ansågs ge bättre dragkraft än storsegel som stördes av masten. Typiskt för IOR-anpassade båtar var just stora försegel med "slipsar" till storsegel som i princip användes för att ge balans. Regeln kritiserades också för att man fick de stora förseglen.
Det förekommer att man sätter en smal genua som går fri från masten och en skotskena för den på MH-riggat. Toaens båt är extrem. Låt Scampi och Ballad vara "typbåtar" för MH ritade för IOR. Sedan har det ju visat sig att IOR inte medförde de säkra och goda seglare som man tänkt sig.
-
styrmankarlsson
- Rookie
Om du vill segla ensam tycker jag att partialrigg och självslående fock är det givna valet.
En mastheadriggad båt har nackdelen att det är svårt att krumma masten under segling. Mastkrum planar ut storseglet och gör att man kan jobba med olika bukdjup enkelt beroende på vindstyrka etc.
Alla borde ha skägg
Ballad och Comfort nämns i tråden. För något tiotal år sedan valde vi Murena för att slippa babystag och få en stadig rigg. Jag är ju väldigt förtjust i B&R riggen men den är ju som Peter_k skriver om andra mh riggar inte trimbar.
På en typisk gammal IOR-ritad mastheadbåt, har rullgenuan inneburit en stor skillnad för semesterseglare. Man kan välja ett 130% försegel (maxgenua är 150%) så blir det lättare att skota in i slagen och drar nästan lika bra.
Men eftersom den typiske semesterseglaren inte kryssar så mycket i hårdare vindar, handlar det då bara om att på maximalt bekvämt sätt kunna minska segelytan och fortsätta.
Det innebär att man rullar in förseglet efter hand som vinden ökar, tills det bara är en liten bit kvar ute på det, allt medan man plattar ut storen som behålles in i det längsta.
Båten blir inte lovgirig av detta, eftersom den kvarvarnade försegleytan sitter markant föröver och kompenserar för storen.
Faktum är att detta sätt att hantera mastheadseglen är betydligt bekvämare än att reva ett stort 7/8-storsegel när det brallar i. Alltså för semesterseglare, inte kappseglare.....
Men eftersom den typiske semesterseglaren inte kryssar så mycket i hårdare vindar, handlar det då bara om att på maximalt bekvämt sätt kunna minska segelytan och fortsätta.
Det innebär att man rullar in förseglet efter hand som vinden ökar, tills det bara är en liten bit kvar ute på det, allt medan man plattar ut storen som behålles in i det längsta.
Båten blir inte lovgirig av detta, eftersom den kvarvarnade försegleytan sitter markant föröver och kompenserar för storen.
Faktum är att detta sätt att hantera mastheadseglen är betydligt bekvämare än att reva ett stort 7/8-storsegel när det brallar i. Alltså för semesterseglare, inte kappseglare.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
På min båt revar jag storseglet snabbt. Slackar skotet, släpper fallet, tar hem revlinor, sträcker fall, sträcker skot. Tar under minuten. Men - eftersom jag har partialrigg och kan plana storen behöver jag sällan reva. Visst, rulla in ett försegel går snabbare än att plocka revet, men å andra sidan får ett delvis inrullat försegel betydligt sämre form än ett revat storsegel vilket ger ökad krängning och sämre höjdtagning.
Att man som semesterseglare inte kryssar i hårdare vind vet jag inget om - är det kryss och blåser mycket så blir det kryss i hård vind för min del. Men såklart är det olika från båtägare till båtägare.
Att man som semesterseglare inte kryssar i hårdare vind vet jag inget om - är det kryss och blåser mycket så blir det kryss i hård vind för min del. Men såklart är det olika från båtägare till båtägare.
Alla borde ha skägg
Peter... är du ingen gentleman?Peter_K skrev:....
/T