Vajer eller lina

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Rigg:aren

Vajer eller lina

Inlägg av Rigg:aren » ons 23 nov 2005, 15:45

Hej på er, ska dra om mitt stor fall till sittbrunnen. Har idag en vajer-lina kombo (det gamla vanliga helt enkelt), men funderar på att sattsa på endast lina. Har någon erfarenhet av detta, samt vad de olika alt. kostar?

MVH/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 23 nov 2005, 16:12

Det har nog många gjort och det brukar bli bra, men det finns litet att tänka på:

Handlar det om en rullfock eller rullgenua bör du överväga att behålla wirefallet. I just den tillämpningen har wire få nackdelar och fördelen att hålla mot skavning mycket bättre.

Det kan sitta wiretrissor i masttoppen som har en smal ränna/spår i skivan. I så fall behöver du byta dessa - en lina vill ha en bredare trissa.

Med lina är det viktigt att inga vassa plåtskruvar sticker in i masten. Det är enkelt att kolla (om man tar ner masten...) och hittar man såna kan man antingen byta dem till popnitar eller gänga och sätta en avrundad, avkortad snäll maskinskruv i stället.

Dyneema och andra \"trollerifibrer\" är dyra, och för att slippa att byta dem i onödan/förtid, köp minst två-tre meter mer än du behöver. Knopa sedan fallhaken/schackeln i fallet, så kan du flytta litet på belastningspunkterna mellan säsongerna eller till och med under den. Får du ändå ett skav i masttoppsändan (den är svår att inspektera ;-) ) kommer du att vara glad över att ha litet extra fall att skjuta till. Vid behov nallar du lite från reserven tills du (om många år) ännevänder fallet och använder sin sista säsong åt andra hållet.

Du kommer säkert att bl nöjd, bara du ser till att inget kan skava på linan. Det är det enda ställe där wire är bättre.
Anders S

Hans H

Lina!

Inlägg av Hans H » ons 23 nov 2005, 16:20

Tycker absolut att du skall skippa vajern o köra en (försträckt) lina av bra kvalitet - tex Dyneema/Spectra eller liknande. Inte minst för att slippa splitsen mellan wire och fallina. \"Kött-tjuvar\" på gamla wire-fall är inte heller skoj :cry:
Har gjort detta byte på båda mina förra båtar!
Notera att detta kan kräva byte av falltrissor i masten och ev att avlastarna måste bytas. Dels så är de nya tamparna ofta halare/blankare än de gamla (kräver en modern avlastare som \"kramar\" om linan) samt att man oftast går ner i dimension då de nya tamparna har mycket bättre brottstyrka än de gamla - självklart kan man köpa samma dimension, men då blir det dyrare. Så gjorde jag på min förra båt för att slippa byta avlastarna - inte för kostnaden utan för att avlastarna var krångliga att byta. En tjockare lina är även trevligare/lättare att hantera.
Man bör dock tänka på att en tunn lina i Dyneema lätt bränner/skär i händerna. Seglarhandskar rekommenderas!
Nuvarande båten har inga wire-fall utan varvet levererar heldragna fall från början. Dock så skall jag byta häckstagets wire till Dynema utan hölje - nuvarande häckstagswire är såpass tung att den tenderar att fastna i storseglet när den är obelastad. Blir även en \"häckstags-sträckare\" i form av en latta/block i toppbeslaget som håller ut häckstaget från akterrundan.

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » ons 23 nov 2005, 16:30

Dyneema är säkert bättre i de flesta fall, men man måste nog byta trissa .Jag har varit tvungen att kapa storfallet tre ggr i sommar. Inget större problem iofs men man vill ju gärna ha koll på grejorna å de har man inte när ngt skaver konternuerligt.
Så ny trissa till våren.//Johan

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » ons 23 nov 2005, 16:34

Dyneema lina funkar utmärkt. Enda problemet kan vara att få linan att ta i avlastare eftersom man ofta kan ha en dimesion mindre än vad haländan på ett vajerfall är. Om man inte har bra kontakter har Hjertmans de bästa priserna och dessutom julrea på Roblon Admiral Racing (26 kr för 8 mm och 42 för 10)

Hans H

\"strumpa\"

Inlägg av Hans H » ons 23 nov 2005, 16:47

Ett \"trix\" för att få avlastaren att greppa linan är följande.
Jag bytte mitt storfall till en 6mm Dyneema lina - brottstyrkan är mer än tillräcklig för mitt storsegel men avlastaren vill helst ha en lina på minst 8mm. Tog därför en halvmeter hölje från en grövre Dynema-tamp o trädde på fallet. Sydde fast den där tampen hamnar vid hissat segel (en halvmeter är fullt tillräckligt för att kunna justera fallspänningen - det finns ju cunningham också). Vid revning så funkar det OK dels pga att belastningen blir mindre med mindre segelyta - sen så kan jag ju låsa/säkra tampen i nåt...
På detta sätt så är det \"strumpan\" som tar slitaget - bara att byta \"strumpa\" när avlastaren tuggat på den :wink:

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » ons 23 nov 2005, 16:56

Ett extra hölje är utmärkt för avlastaren. En annan sak man bör tänka på med \"high-tech\" linor är att knopar försvagar linan betydligt. Gör amn en pålstek tappar man minst 40% och på en del linor (dynex och vectran) upp till 60% av styrkan. En rätt utförd splits kan ge 90% styrka.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 23 nov 2005, 16:58

Det där med att fodra Dyneematampen var fiffigt. :idea: 8)

Tackar för tipset....
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 23 nov 2005, 19:51

Bara en kommentar om splits vs knop: På en dyneemalina som används som fall har man inga problem - linan är så makabert överstark att 60 % räcker och blir över - men det är rätt att en bra splits kan nå 90 % av linans styrka om man gör den korrekt.

Den ena poängen med att knopa är att man lätt flyttar knopen litet grann - det är bra mot skav. Den andra poängen är att man automatiskt får ett stopp för att dra in eventuell fallhake i trissan - det är lätt hänt att man skadar kanterna på trissan, och då kan fallet i sin tur skadas. Har man wire eller splitsar sitt Dyneemafall kan det vara bra att sätta på en \"stoppkula\" - en sån tar emot innan man drar för långt in.

I Seldens \"tipsbroschyr\" finns en fallknop beskriven. Den är kompakt och stabil och lär hålla lika bra som en pålstek.
Anders S

Hans H

tack Rigg:aren

Inlägg av Hans H » tor 24 nov 2005, 11:56

Tack Rigg:aren
Ditt inlägg fick mig att komma ihåg de prylar jag skaffade för att byta från vajerfall till Dyneema-tamp, men som aldrig kom till användning (jag gick upp i dimension på Dyneeman istället för att byta avlastare mm).
Bättre att nån annan får användning av dem än att de ligger o samlar damm i mitt förråd - har lagt ut grejerna till försäljning istället :wink:

SWERNY
Silvermedlem

Re: \"strumpa\"

Inlägg av SWERNY » tor 24 nov 2005, 13:28

Hans H skrev:Ett "trix" för att få avlastaren att greppa linan är följande.
Jag bytte mitt storfall till en 6mm Dyneema lina - brottstyrkan är mer än tillräcklig för mitt storsegel men avlastaren vill helst ha en lina på minst 8mm. Tog därför en halvmeter hölje från en grövre Dynema-tamp o trädde på fallet. Sydde fast den där tampen hamnar vid hissat segel (en halvmeter är fullt tillräckligt för att kunna justera fallspänningen - det finns ju cunningham också). Vid revning så funkar det OK dels pga att belastningen blir mindre med mindre segelyta - sen så kan jag ju låsa/säkra tampen i nåt...
På detta sätt så är det "strumpan" som tar slitaget - bara att byta "strumpa" när avlastaren tuggat på den :wink:
Se bara till att sy fast höljet ordentligt, jag råkade ut för att sömmen släppte och höljet korvade ihop sig akter om avlastaren och jag fick knappt ner storen....

Mvh Roger N
LG-91 ½ton

Inlägg av Rigg:aren » tor 24 nov 2005, 13:35

Tackar för alla tips. Är det någon som har köpt Polyropes IQ lines? Hörde att de tydligen har Dyneema med färdig ögla (dock inte splitsad med kaos?) och schakel. Vilken dimension har ni kört på ni som inte har bytt trissor? Är det 8mm som gäller då? Såg på Polyropes hemsida att man till min moddade maxi 68 (riggen mer lik en 84/alt magic) skulle köra på 6mm. Vad passar bäst på en Selden rigg frå -82?

Hans H, vilken längd och dimension hade du på dina fall? Kankse skulle vara intressant för min del.

MVH/
Rigg:arn

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » tor 24 nov 2005, 15:26

Jag har kört med 8mm på express och 6 mm på 606. 6 mm håller garanterat men då får du nog sätta på ett hölje till i avlastaren.

herr P

Inlägg av herr P » tor 24 nov 2005, 15:36

Vajer-lina är absolut bäst.
Sitter bra, har lite elasticitet, ger inga brännskador.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 24 nov 2005, 15:44

herr P skrev:Vajer-lina är absolut bäst.
Sitter bra, har lite elasticitet, ger inga brännskador.
Att det sitter bra och inte ger några brännskador är ju utmärkt.
Annars är det just elasticiteten man vill undvika. Till (nästan) varje pris.
/T

Skriv svar