Segla till Gotland via gotskasandön.

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Danielake
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 21 jul 2012, 01:47

Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av Danielake » ons 03 sep 2014, 00:10

Hej!
Jag har haft min Misil2 i två månader och seglat i mälaren så mycket jag hunnit. Det är den enda erfarenheten jag har av segling.
Ska gå första skepparkursen i vår.
Jag tänkte göra en längre segling nästa sommar.
Vad ska man tänka på när det gäller utrustning?
Ska man ha bilbatteriladdare, gps,(vilken?) papperssjökort, skarvsladd till el i hamn...? Jag har ingen toa...
Blir det ofta dåligt väder på Östersjön på sommaren?
Alla tips uppskattas. Tack!

Orm
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 16:34

Re: Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av Orm » ons 03 sep 2014, 09:17

Hej,

Föreslår att du ökar på din kompetens stegvis så märker du vad som behövs.
Ta din kustskepparexamen. Se till att båten är sjöduglig, framför allt beträffande roder, genomföringar och rigg med revningsmöjlighet. Skaffa absolut papperssjökort. Se till att du har en kompass där du har ett hum om deviationen. Använd gärna men gör dig inte beroende av elektronik. Gå till Stockholms ytterskärgård sen kanske till Åland. Sen kanske till Gotland men lita inte på att du kan få skydd vid Gotska Sandön-där finns ingen hamn. Det är inte ofta det blir oväder i Östersjön på sommaren men det blir det ibland och det kan blåsa rejält även vid högtryck. Toa? Du har kanske plats för en portabel kem-toa typ 'Porta Potti'. Se till att den sitter stadigt fast bara. Elförsörjning? Särskilt om du har utombordare borde du överväga en solcell men visst kan du ha med batteriladdare.

Lycka till!
Senast redigerad av 1 Orm, redigerad totalt 0 gånger.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av peterh » ons 03 sep 2014, 09:51

Danielake skrev:Hej!
Jag har haft min Misil2 i två månader och seglat i mälaren så mycket jag hunnit. Det är den enda erfarenheten jag har av segling.
Ska gå första skepparkursen i vår.
Jag tänkte göra en längre segling nästa sommar.
Vad ska man tänka på när det gäller utrustning?
Ska man ha bilbatteriladdare, gps,(vilken?) papperssjökort, skarvsladd till el i hamn...? Jag har ingen toa...
Blir det ofta dåligt väder på Östersjön på sommaren?
Alla tips uppskattas. Tack!
Gör det inte ensam utan se till att ni är minst två i båten.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av lvedin » ons 03 sep 2014, 11:34

Mössa och vantar.
Eko-lod för sandbankarna på Gotska Sandön.
Planera för direkt Gotland, se gotska sandön som en option.

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av jaba » sön 07 sep 2014, 19:49

Jag har seglat flera gånger via gotska sandön, utan toa(hink), utan ekolod. Bra ankare, gärna 2 då sanden är lite osäker.
Går ofta att hitta skaplig lä, men lite rulligt kan det bli. Och inte särskilt långt till fårö om det kniper.

Danielake
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 21 jul 2012, 01:47

Re: Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av Danielake » lör 08 nov 2014, 18:20

Tack för svar :)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av Peter_K » lör 08 nov 2014, 23:02

En fråga/tanke - radarreflektor; är det nödvändigt, eller klarar man sig på riggen?
Alla borde ha skägg

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av paliswe » sön 09 nov 2014, 08:24

En radar ska upptäcka något som sticker upp från vattenytan. En radarreflektor ökar möjligheterna att en radar ska upptäcka en liten båt. Men den måste då vara tillräckligt stor för att göra nytta när den verkligen behövs, nämligen i grov sjö. När det är kav lugnt syns alla båtar, optiskt som på radar. När vågorna går höga försvinner småbåtar från radarskärmen i det klotter som vågorna ger. Man kan likna det med att du lägger en ärta på ett glasbord, den syns väldigt tydligt. Lägg ärtan på en ryamatta och den är svår att se. Man måste förstora ärtan till en tennisboll, då syns den även på mattan.
Små radarreflektor, typ rör som är 10 cm i diameter är värdelösa. Det ska vara den typ som har tre skivor ställda 90 grader mot varann och sidan ska vara så stor som möjligt, helst 30 cm eller mer. Den ska placeras så att det har en tratt upptill (fånga regn). Tyvärr sitter ofta fästhålen i spetsarna så man får greja lite för att få den optimalt.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av sangris » sön 09 nov 2014, 11:10

Jag köpte en radarreflektor i rör, ca 60 cm lång och kanske 8 cm i diameter. Var det bortkastade pengar då? Tror att den skulle motsvara ca 9 m2, om jag inte minns helt fel. Har monterat den på akterstaget ca en halvmeter från masttoppen.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av oceansailor » sön 09 nov 2014, 15:28

sangris skrev:Jag köpte en radarreflektor i rör, ca 60 cm lång och kanske 8 cm i diameter. Var det bortkastade pengar då? Tror att den skulle motsvara ca 9 m2, om jag inte minns helt fel. Har monterat den på akterstaget ca en halvmeter från masttoppen.
Bortkastade pengar tror jag inte att det var. Den gör säkert nytta.

Vill man vara säker på att man får en bra radar reflektor bör man kolla att den är SOLAS godkänd.

En AIS mottagare eller ännu bättre en transponder är ett mkt. bra komplement till radarreflektor. Då är man rimligt säker på att man ser och blir sedd av yrkessjöfarten.

Fritidsbåtar med radar är lite svårare eftersom de har en radar som är en kompromiss och störs kraftigt av regn och sjö. Dessutom är kanske kunnandet när det gäller radar inte alltid på topp.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av paliswe » sön 09 nov 2014, 15:30

sangris skrev:Jag köpte en radarreflektor i rör, ca 60 cm lång och kanske 8 cm i diameter. Var det bortkastade pengar då? Tror att den skulle motsvara ca 9 m2, om jag inte minns helt fel. Har monterat den på akterstaget ca en halvmeter från masttoppen.
Ja. tyvärr, tester som jag sett har visat att dessa rör inte gör någon större nytta uppe i en rigg. Man kan säkert mäta sig fram till att de ger 9 m2 men då bara i en viss vinkel, i andra vinklar ger de i stort sett ingenting.
Det som bestämmerm hur mycket reflektionen blir är beroende på våglängd hos radarn och hur stor yta som reflekterar.
Ska man till Gotland rekommenderas en reflektor som denna
http://www.hjertmans.se/article/radarreflektor-ior
fast inte monterad som på bilden, utan i position som "samlar vatten".

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Radarreflektor...

Inlägg av Anders S » mån 10 nov 2014, 09:40

Nu tror jag att man skall vara realist. Det betyder att man förstår hela kedjan, från radareko till åtgärd. En liten båt, oavsett ekostorlek är såpass sårbar och samtidigt ofarlig för ett stort fartyg att man till att börja måste inse att man bör jämföra sig med en fotgängare som korsar en motorväg. Om man skulle ens fundera på något sådant, så innebär det att man inte springer över förrän man VET att det inte finns en enda bil inom synhåll. OCH att synhåll är någon kilometer eller så...

Så, även om man ar en verkligt effektiv reflektor, så måste man veta att på bryggan, så står en ensam styrman, som inte bara tittar på radarn, utan på andra instrument och, i idealfallet, dessutom tar en titt i kikaren också, särskilt om något triggat bevakningen på radarn. En modern radar är såpass känslig att man måste skruva en smula på känsligheten, om man inte vill ha bomeko från vågorna, och är det så att sjögången döljer segelbåten optiskt, så kommer radarn INTE att vara inställd på att larma för ett litet eko (den får då tusentals "småbåtsekon" från vågorna), och då kan det (kommer det) att förbises. På ett stilla hav fungerar det bättre, om styrman trimmar "sea clutter".

Därför gör seglaren (alla småbåtsägare) bäst i att utgå från att de, på havet, aldrig syns på fartygens radar. Det betyder inte att det är meningslöst att ha en radarreflektor, utan helt enkelt på att den skall betraktas som en flytväst, frälsarkrans eller en nödraket - bra att ha, men inget man räknar med skall vara till nytta om inte något exceptionellt inträffar. En betydligt bättre strategi är att utnyttja att man är liten, rörlig och vaken, och förstå att ett superpassivt (men korrekt enligt väjningsreglerna!) beteende är den bästa strategin då man möter ett stort fartyg. Det kan alltså vara så att de sett segelbåten och gjort en liten gir för att segelbåten skall gå fri. De åtgärder man själv då gör måste fungera vare sig fartyget gör "ingenting" eller det som det skall göra. Vanligen (men inte riktigt alltid) fungerar det att försöka gå akter om fartyget, men inte om fartyget saktar ner för att släppa segelbåten framför sig (det är ovanligt på havet, men kan förstås förekomma).

Alla försiktighetsåtgärder, reflektorer, lanternor och egen AIS-sändare är fullt motiverade, men man skall ställa in sig på att de inte kan ge relevant information till fartygen så att fartygen kan agera meningsfullt på dem. Informationen från våra reflektorer kommer för sent (de sitter inte högt nog, i regl), vår AIS är svag, våra lanternor lyser bara några få M etc etc. Vår egen utsiktspunkt ger oss bara ca 4 M i synräckvidd - bara en sådan sak.

Nu skall problemen inte överdrivas på något sätt, för sommarturer i svenska vatten talar att vi har korta och ganska ljusa nätter och att egen vaksamhet räcker alldeles utmärkt för att kunna hålla sig undan. Så för den som seglar med en liten båt (alla våra båtar), över en fartygsled, på en så lång tur att det kräver att man seglar då det är mörkt, så ser man till att ha kikare, sover ordentligt innan man sticker iväg och håller sig vaken och har koll på natten. Kikare är bra skit i det läget, liksom att man har koll på vädret. Blir det blåsigt och sjögång väljer man att segla någon annan stans, där det inte finns stora fartyg.
Anders S

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av matz » mån 10 nov 2014, 11:46

Jag bor på gotland och seglar sträckan ofta..räkna med att inga fartyg väjer, och speciellt ett som heter Palanga som går mellan sthlm -litauen..finns det någon på bryggan överhuvudtaget så är dom förmodligen både blinda och döva eller fulla

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av oceansailor » mån 10 nov 2014, 14:52

Visst skall vi hålla oss undan så bra det går. Ibland kan det faktiskt vara så mycket trafik att det är bättre att segla efter strikt efter väjnings reglerna för att undvika kaos.

AIS är ett utmärkt hjälpmedel för utomskärsegling i mörker och dålig sikt. Andra båtar med AIS ser mig, samt ännu viktigare, jag ser dem. Uppstår tveksamhet så är det bara att ropa upp fartyget. Det förvånar mig att fler inte ropar upp fartyg och talar om att de finns där om osäkerhet uppstår. På AIS:en finns både MMSI och båtnamn.

Med AIS så är det betydligt enklare att se om fartyg väjer. Och visst väjer de, de kör inte över fritidsbåtar i onödan! Det är väldigt svårt att se när ett fartyg ändrar kursen med 2-3 grader för blotta ögat. Med en AIS blir det betydligt tydligare. Eftersom de kanske gör 20+ knop händer det något med CPA.

När det gäller större fartygs radar så syns segelbåtar faktiskt riktigt bra. Det finns flera radar för olika vågländer just för att man skall klara regn och vågor. Har man segel uppe så reflekterar de faktiskt en hel del om det är lite blött, vilket det ju ofta är när sikten är dålig. Ta alltså inte ner seglen!

Men faktum kvarstår vi är små de är stora! Håll undan om osäkerhet finns. Ropa upp dem om det finns möjlighet. Glöm sedan inte att det finns en massa andra båtar som utgör i princip lika stor fara, andra fritidsbåtar, fiskebåtar som ibland inte vill synas, mindre fartyg med mindre bra radar utrustning och båtar utan AIS!

Största faran med AIS är att det är lätt att börja tro att plotterskärmen med sina AIS mål är verkligheten! Så är det definitivt inte!!

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Segla till Gotland via gotskasandön.

Inlägg av paliswe » mån 10 nov 2014, 17:11

Nu var ju mitt inlägg om funktionaliteten ett tekniskt inlägg. Det ÄR ett faktum att de smala rören är tämligen värdelösa och att om den ska göra någon nytta i grov sjö och regn (det är då den verkligen behövs) måste ha en viss reflekterande yta. Sedan ska man givetvis hålla sig borta från stora fartyg så gott det går, det är ju en ren självbevarelsedrift och där är en AIS-mottagare mycket användbar. Alla fartyg över 300 ton och de flesta fiskebåtar har AIS-sändare så man ser dessa mycket tydligt på sin plotter.
Då jag varit radartekniker i Flottan i 5 år och sedan lärare i radarteknik i 8 år och gjort en del praktiska mätningar på radarmålarea, har jag viss erfarenhet på detta området.

Skriv svar