Membransegel och taffeta

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Spider » ons 29 okt 2014, 18:17

Jag frågade Boding nu vad viktskillnaden skulle vara mellan ett g2 membran och mitt dacronsegel. Då pratar vi om ett fathead i 24kvm. Svaret blev 15-20%. Vad det innebär i kg vet jag först när jag har vägt mitt nuvarande. Jag är lite fundersam på hur stor skillnad det verkligen gör för en gammal 80-talare att ha något eller några fler kilo segel. Jag frågade en bekant för några år sedan, han är segelmakare med eget mycket litet loft men mycket framgångsrik inom kappsegling fram till för några år sedan, han skrattade och svarade "om du frågar dom som kom tvåa så är vikten allt" ( om dom hade lite tyngre segel ), för familjeseglaren menade han att skillnaden var knappt märkbar. Någon med egen erfarenhet? Som kappseglare tror jag det spelar roll.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av oceansailor » ons 29 okt 2014, 19:04

Viktskillnaden är inget större problem för ett cruisingsegel. Men för en lättvindsgenua som skall stå bra i 2-3 m/s är en lätt duk A och O.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Spider » ons 29 okt 2014, 19:24

oceansailor skrev:Viktskillnaden är inget större problem för ett cruisingsegel. Men för en lättvindsgenua som skall stå bra i 2-3 m/s är en lätt duk A och O.
Självklart är det så, jag tyckte bara det kunde vara intressant eftersom forumet ibland tar upp vikten som en faktor, sen kanske jag missat att det var en lättvindsgenua tråden gällde, sorry.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Peter_K » ons 29 okt 2014, 20:14

Inte lättvindsgenua, utan genua 1. Huvudseglet. Dvs, det ska funka även i lättare vindar, och jag har märkt att en skothake gör skillnad på seglets form då.

Fråga kring dubbel-taftade; har du seglet på rulle, eller viker ni ner det varje gång?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Anders S » ons 29 okt 2014, 20:48

Peter_K skrev:Inte lättvindsgenua, utan genua 1. Huvudseglet. Dvs, det ska funka även i lättare vindar, och jag har märkt att en skothake gör skillnad på seglets form då.

Fråga kring dubbel-taftade; har du seglet på rulle, eller viker ni ner det varje gång?

Viker? VIKER? Hu! Brrrr!

Ett sådant fint laminatsegel med kraftorienterad armering skall man nog rulla, om man inte vill bråka med det i onödan. En av förklaringarna till taft på ena sidan kan ju vara att man då rullar in laminatet (folie/scrim/folie) skyddat bakom taften, i de lägen man har seglet på rulle..

Det blir ju ett evigt tjat, men frågan är ju om vi inte skall tjôta på dig en rulle i det här läget. Eller så skall du diskutera litet till med segelmakaren, för det kan ju vara så att han inte insett att du inte "rullar på höjden". Har du profil, även att du inte har rulle? Skothakar kan nog bli litet knepigt på ett laminatsegel av G2-typ, det också (punktbelastningar och behov av förstärkningar).
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av HansH » fre 31 okt 2014, 10:49

Vi viker faktiskt åtminstone tre av våra membransegel :)
Storseglet har ju travare så där är det inte mycket att välja på.
Och på två av förseglen har vi valt att inte göra dem rullbara på "förstags-furlern" utan de halsas i däck (med en cut-out för furlern så att man slipper plocka av lin-trumman).
De hissas direkt ur "race-bagen" som är lika lång som underliket. Ett rullat försegel hade varit svårare att hissa.
Cruising-fockarna rullar vi däremot på furlern.
En nackdel med att rulla dem på furlern är att de riskerar att drabbas av "form-minne". Dvs akterkant av seglet hookar lite åt det håll som det varit rullat.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Anders S » fre 31 okt 2014, 11:07

HansH skrev:Vi viker faktiskt åtminstone tre av våra membransegel :)
Storseglet har ju travare så där är det inte mycket att välja på.
Och på två av förseglen har vi valt att inte göra dem rullbara på "förstags-furlern" utan de halsas i däck (med en cut-out för furlern så att man slipper plocka av lin-trumman).
De hissas direkt ur "race-bagen" som är lika lång som underliket. Ett rullat försegel hade varit svårare att hissa.
Cruising-fockarna rullar vi däremot på furlern.
En nackdel med att rulla dem på furlern är att de riskerar att drabbas av "form-minne". Dvs akterkant av seglet hookar lite åt det håll som det varit rullat.
Fy så HEMSKT! :mrgreen:

Mina membranerfarenheter är att travarna (lattfickorna vid genomgående travare) är svaga punkter och ger med sig, och när de slitit sig från stommen är det "kört". Rullar man sina försegel "från botten" så får man ju vara med på noterna och kroka i halshornet det sista innan fallet sträcks, annars måste man ju förstås lägga seglet i veck.

Problemet med att vika är ju egentligen bara hur "vassa" vecken blir. men i själva vecket kommer laminatet att frestas ordentligt om det blir för bra. "Runda vikningar" (är det verkligen vikningar?) är väl vad de flesta då föredrar och det går ju att få till hyfsat på bommen. Stora och rymliga säckar hjälper för det andra. En långsäck som tillåter svepande veck är väl inte så illa, men du har väl slavar som hjälper dig med detta - och visst tar de plats? (både säckarna och gastarna... )
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Spider » fre 31 okt 2014, 14:23

Hur länge har man kunnat köpa membransegel? För ganska många år sedan pratade jag med Next och dom pratade om sina "bakade segel" med hela fibrer i kraftriktningarna, är det också det man kallar membran? Boding använder det ju i sin marknadsföring som om dom vore skapligt ensamma om detta, eller är det g2 dom anser sig vara ganska ensamma om? Jag känner att jag får svårt ibland att förstå exakt vilken typ sv segel vi skriver om.
Hittade svaret själv efter lite googlande :oops: .

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Peter_K » fre 31 okt 2014, 15:23

Jo, viker blir det. Att rulla en genua utan att ha rulle på förstaget är inte att leka med. Rullen blir också otroligt lång. Enligt Boding är det samma-lika att vika ett membransegel som ett bättre dacronsegel, om man inte har kolfiber i det förstås.

Angående membransegel verkar det finnas lite olika; dels de som har obrutna fiber från horn till horn, dela de som tillverkar membranpaneler som sammanfogas. Det senare är det som Boding och Gransegel kör med; sedan kan de få tycka de är hur unika som helst. Obrutna membranfiber trodde jag bara North körde med, och kanske UK som om inte annat hsr sina Tape-drive där förstärkningen ligger utanpå.

Det är en ganska stor prisskillnad på de två olika metoderna, panel-metoden kostar idag ungefär som ett triradialskuret laminatsegel.

Angående profil och så - min kryssfock är tillverkad för pistolhakar, inget konstigt alls att få det så. Profil och rulle är inte aktuellt, det framgår tydligt av min förfrågan.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
burkslaven
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 09:56
Ort: Söder om Stockholm

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av burkslaven » mån 03 nov 2014, 09:02

Är i segelköpartagen och kollade med Gransegel ang taft, de rekommenderar två vikter 40 och 70 gr/m2 (40 är dyrare). Kostnaden för taft verkar vara cirka 10-20 procent av "naket" segel. Viktökningen blir ganska kraftig om man gissar på en snittdukvikt runt 220gr/m2 (dimension-polyant PEN laminat) gör enkeltaft (70 gr/m2) seglet ~30% tyngre (bara räknat på dukvikt). Funderar själv på kryssfock och att sätta dit "skyddsremsor" där det behövs.

Peter, vadan denna aversion mot rullsystem?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Anders S » mån 03 nov 2014, 11:57

Peter_K skrev:Jo, viker blir det. Att rulla en genua utan att ha rulle på förstaget är inte att leka med. Rullen blir också otroligt lång. Enligt Boding är det samma-lika att vika ett membransegel som ett bättre dacronsegel, om man inte har kolfiber i det förstås.

Angående membransegel verkar det finnas lite olika; dels de som har obrutna fiber från horn till horn, dela de som tillverkar membranpaneler som sammanfogas. Det senare är det som Boding och Gransegel kör med; sedan kan de få tycka de är hur unika som helst. Obrutna membranfiber trodde jag bara North körde med, och kanske UK som om inte annat hsr sina Tape-drive där förstärkningen ligger utanpå.

Det är en ganska stor prisskillnad på de två olika metoderna, panel-metoden kostar idag ungefär som ett triradialskuret laminatsegel.

Angående profil och så - min kryssfock är tillverkad för pistolhakar, inget konstigt alls att få det så. Profil och rulle är inte aktuellt, det framgår tydligt av min förfrågan.
Jag har ett storsegel tillverkat med Dimension-Polyant Flexduk, och poängen med den väven är att man får kraftspelet gynnsamt även om syr den som traditionell crosscut. Nu vet ju inte jag vad du fått offererat, men min uppfattning är att det kan bli mycket bra även på det litet enklare sättet. Då tror jag inte att seglet du får liknar seglet på bilden så mycket, det ser ut som ett "Bodingdrive"-segel, dvs laminerat i ett stycke (de hade något trollerinamn på detta) Jag viker detta mjukt och stort över vintern, så väven tål uppenbarligen det (pentex=trimmad polyester).

PS: När jag hjälper sonen med H-båten slår han mig med flaggstången (hårt) om jag ens skulle fundera på att vika dem, inte ens skräpseglen (här är det standarddacron av bästa sort som gäller). Man skall vara snäll mot sina segel.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Peter_K » mån 03 nov 2014, 13:44

burkslaven skrev: Peter, vadan denna aversion mot rullsystem?
Det är enkelt; min båt behöver kunna seglas både med fock och genua. Ett rullsystem försvårar den skiftningen, och att segla med delvis inrullad genua är inte ett fullgott alternativ till kryssfock i min värld. Det är det stora avgörandet - de mindre är att ha en stor tung och dyr klump i näsan på båten som gör att seglet hamnar högre upp, som tynger båten i ändskepp, som man sparkar i vid av- och påstigning hjälper inte till. Dessutom gillar jag att hålla mig borta från prylar som kan paja.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Mackey » tor 06 nov 2014, 14:56

Blir det verkligen svårare?

Med ett rullsystem med två spår är det ju som en vanlig förstagsprofil.
Upp med det nya seglet i det tomma spåret och skota lagom.
Ner med det andra seglet.

Men, ok. Det kanske är lite lättare med pistolhakar, man blir mer oberoende av när man byter och man behöver inte tänka på vilket segel som ska vara i lovart och lä.
Mest en vanesak tror jag.

Det ger i alla fall en möjlighet att ha ett rullsystem om man tycker det är bekvämt under semestern.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Peter_K » tor 06 nov 2014, 17:37

Tja... tänk dig att göra manövern ensam. Både stå på fördäck och mata segel i spåret, och i sittbrunnen och hissa. Samtidigt. Svårt... :wink:
Dessutom köpte jag en kryssfock med pistolhakar förra året.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Membransegel och taffeta

Inlägg av Mackey » fre 07 nov 2014, 09:52

Ok, förstår.
Det är nog rätt bra med pistolhakar trots allt och dessutom verkar det ju som att du vill ha det så.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar