Skummad PVC

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Skummad PVC

Inlägg av barry » fre 24 okt 2014, 10:03

Hej,

Sugen på att göra ett par inredningssektioner (garderobsvägg m.m.) i Skummad PVC. Vill helst gå ned till så låg tjocklek som möjligt, gärna 3-5 mm. Det blir förstås väldigt sladdrigt med så tunnt (fast även 10 mm känns mindre förtroendeingivande när jag klämt på det i butik!).

Överväger om man kan laminera lagom tjock matta glasfiberväv med epoxy på baksidan för att styva upp materialet? Och i förlängningen, hur bra fäster epoxy rent generellt mot PVC:n om man vill laminera fast inredningsbitarna mot skrovet. Den känns rätt hal!

Någon med erfarenheter av detta eller att bygga (och leva med) skummad PVC som inredningsmaterial rent generellt?

Alternativen som övervägs är att plasta upp sektionerna med

väv-distansmaterial-väv-spackel-gelcoat/2-komp polyuretanlack

Båda dessa alternativ innebär väsentligt mer arbete och ger en något högre vikt på färdiga detaljerna. Dock bättre tryckhållfasthet och vridstyvhet (högre än behovsbilden föranleder). Gissningsvis även motståndskraft mot mekanisk åverkan (vilket inte är en helt oväsentlig parameter). Misstänker att skummad PVC är relativt repkänslig vs alternativen. Hur ser en sektion skummad PVC ut efter 5-6 år som inredningsdetalj i en segelbåt?

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Skummad PVC

Inlägg av jaba » mån 27 okt 2014, 16:03

På pvc fäster inte mycket, funkar inte plywood?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Skummad PVC

Inlägg av Besqua » mån 27 okt 2014, 20:02

Känner inte till "skummad pvc" är det samma som vi använder i våtrum?
Dom känns både lätta och relativt stumma, men då är jag uppe i tjocklek en del.

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Skummad PVC

Inlägg av barry » mån 27 okt 2014, 21:00

Skummad PVC finns under en rad varumärken, Forex och Formalux tex. Är ett ypperligt inredningsmaterial. Relativt slagtåligt, lätt att bearbeta, går att forma med lite värme etc. Framförallt är det lätt. Användning i våtrum är jag osäker på. Reklamskyltar och båtinredningar är de områden jag känner till där man använder materialet.

Ska jag göra en inredningsdetalj hamnar jag på lite drygt 2 kg/m2 med glasfiberkonstruktion (10 mm distansmaterial, 2 lager 200 g matta på varje sida, epoxy, spackel, färg). 10 mm Skummad PVC landar på 700 g per kvadratmeter.

9 mm björkplyfa blir närapå 7 kg för färdig detalj. Går man ner på 6 mm ca 4.5 kg. Det är en annan liga och nej, i detta projekt finns det inte på kartan att använda något så pass tungt.

Hade ju en tudelad fråga, dels hur svårt det är att få epoxy att fästa på det. Specifikt laminera lite matta för att stadga upp. Vore kul att kunna gå ned från 10 till 3 mm och styva upp med en 300-matta på baksidan.

Dels funderade jag allmänt hur väl det står emot slit och släng med segel, spring upp och ned i båten osv. Ser förmodligen lite repigare ut efter några år än om man gelcoatar ett stycke glasfiberinredning. Framförallt svårare att göra något åt.

Apropå den första funderingen gör jag slag i saken och undersöker saken iaf :)

Köpte hem en skiva 5 mm idag och ska prova att smeta fast lite glasfiberväv på det. Får böja och slå lite på det få se om det delaminerar lätt. Återkommer med rapport från experimentet om några dagar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skummad PVC

Inlägg av Anders S » tis 28 okt 2014, 07:33

barry skrev:Skummad PVC finns under en rad varumärken, Forex och Formalux tex. Är ett ypperligt inredningsmaterial. Relativt slagtåligt, lätt att bearbeta, går att forma med lite värme etc. Framförallt är det lätt. Användning i våtrum är jag osäker på. Reklamskyltar och båtinredningar är de områden jag känner till där man använder materialet.

Ska jag göra en inredningsdetalj hamnar jag på lite drygt 2 kg/m2 med glasfiberkonstruktion (10 mm distansmaterial, 2 lager 200 g matta på varje sida, epoxy, spackel, färg). 10 mm Skummad PVC landar på 700 g per kvadratmeter.

9 mm björkplyfa blir närapå 7 kg för färdig detalj. Går man ner på 6 mm ca 4.5 kg. Det är en annan liga och nej, i detta projekt finns det inte på kartan att använda något så pass tungt.

Hade ju en tudelad fråga, dels hur svårt det är att få epoxy att fästa på det. Specifikt laminera lite matta för att stadga upp. Vore kul att kunna gå ned från 10 till 3 mm och styva upp med en 300-matta på baksidan.

Dels funderade jag allmänt hur väl det står emot slit och släng med segel, spring upp och ned i båten osv. Ser förmodligen lite repigare ut efter några år än om man gelcoatar ett stycke glasfiberinredning. Framförallt svårare att göra något åt.

Apropå den första funderingen gör jag slag i saken och undersöker saken iaf :)

Köpte hem en skiva 5 mm idag och ska prova att smeta fast lite glasfiberväv på det. Får böja och slå lite på det få se om det delaminerar lätt. Återkommer med rapport från experimentet om några dagar.
Divinycell är kanske bekant, (skummad PVC, vanligt distansmaterial)? Om de här skivorna du tänker på har någon specifik ytbehandling kanske lamineringsepoxy inte biter, men ruggar du ytan lätt, så varför inte? Berätta!
Applikationen får förstås avgöra om du skall laminera lättviktsskott (matta-skumkärna-matta) eller om du kan använda skummet enbart eller med laminat bara på ena sidan. Konstruktionsmässigt torde laminat bara på ena sidan ge dragstyrka, men inte böjstyrka. Mina egna enkla experiment (göra lättviktsskivor att bygga skott med) pekar på att laminatet ganska lätt fläks loss från skummet och därför använder jag hellre balsa, som limmar helt suveränt (men har andra nackdelar, vikten framför allt).
Anders S

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Skummad PVC

Inlägg av SteX » tis 28 okt 2014, 08:31

Jag har byggt vakuumbaggade lättviktskivor med kolfiber och epoxi med divinycell som distansmaterial hemma i källaren.
Det finns polyuretanskivor att köpa på tex Biltema, gjorde en testskiva förra vintern. Inget att rekommendera då det visade sig att den delaminerade ganska så lätt.
Däremot fungerade mina skivor med divinycell (finns även på Biltema) mycket bra. Den skivan jag byggde med Polyuretan ska ersättas med en divinycellskiva under vintern. Med mina skivor minskade jag vikten från 13 (träskivor) till lite drygt 3 kg, men det är mycket jobb med vakuumbagging. Bla så står septiktanken på en kolfiber/epoxi/divinycell skiva.
Stefan

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Skummad PVC

Inlägg av jaba » tis 28 okt 2014, 16:43

Förmodligen har vi olika båtar då det är så viktigt med vikten :mrgreen:
Men hur mycket väger 4mm plywood med polyester/ glasfiber?
Är det stora konstruktioner vi talar om?

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Skummad PVC

Inlägg av Mats Brage » tis 28 okt 2014, 19:15

Hej,

Jag har istället för divinycell använt polyuretanskivor när jag byggt inredning - lätt och smidigt att jobba med.


Mats
Scanner 391 nr 142

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Skummad PVC

Inlägg av barry » tis 28 okt 2014, 20:19

Jovisst är Divinycell en sorts skummad PVC men nu är det inte den varianten jag far efter, utan den sorten som används som inredningsskivor. Undrar om engelskans "rigid" är kodordet. Divinycell känns inte "rigid".

Passa på att känna på en bit om ni oförhappandes råkar passera en SeaSea. De brukar lagerföra vita skivor i 5 och 10 mm.

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1481

Fler exempel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Closed-cell_PVC_foamboard
http://www.scandraft.se/artikel/469/skummad-pvc.html
http://plexiglasbutiken.se/?product_cat=skummadpvc

Ska man prata distansmaterial och lättviktsdetaljer så är jag hyfsat väl förtrogen med området. Det är ju liksom det jag söker ett alternativ till i mindre (hållfasthets)krävande applikationer. Med skummade PVC-skivor skulle man få ytfinish på en gång och spar massa tid och vikt. Borde landa runt 700 g/m2 (eller lägre ändå) stället för mina epoxy-glasfiber-bonocell konstruktioner som ligger strax över 2 kg för en kvadratmeter när väl spackel och färg sitter på.

Jag vacum-baggar inte mina hemmabyggda inredningsskivor, sådana krav på konstruktionerna har jag inte att jag tycker det varit värt mödan att försöka sig på. Använder mestadels Polyuretan som distansmaterial (bonocell, inotan, biltema no-name). Delar erfarenheten att det delaminerar något lättare än med exvis Divinycell-varianterna, dock omkring halva priset så är det inte alltför stora skjuvkrafter inblandade så kör jag polyuretan utan att tveka.

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Skummad PVC

Inlägg av barry » lör 01 nov 2014, 15:08

Dags att avlägga rapport från experimentet.

Material: 5 mm skummad PVC från SeaSea, NM Lamineringsepoxy 275 samt 300 g glasfiberväg från Biltema.

PVC-skivan vägde in på motsvarande 2.2 kg/m2, väsentligt högre densitet än förväntat.

Tillvägagångssätt:

Skar ut en 1 dm bred skiva på tvären, mått på provbiten således 60x10 cm.
A.jpg
Utgångsmaterial - Skummad PVC 0.5x60x10 cm
Som ett relativt mått på styvheten placerades skivan på en 5 cm hög distans. Halva skivan, dvs 30 cm, hängde fritt över kanten. En tarerad hushållsvåg placerades ytterst på skivan och ett tryck applicerades med fingret tills skivans nedböjning uppgick till de fulla 5 cm som fanns tillgodo till bordskanten.
C.jpg
Profilbild nedböjning
B.jpg
Skivan slår i bordskanten - 5 cm nedböjning
Totalt applicerades en belastning om ca 250-275 g för att få skivans ytterkant att slå i bordsytan 5 cm längre ned.

Epoxy och ett lager av glasfiberväven applicerades på skivans ena sida
D.jpg
Laminerad skiva
Efter renskärning vägde provbiten in på motsvarande 2.65 kg/m2. En förväntad viktökning då matrisåtgången erfarenhetsmässigt ligger omkring hälften av vävens vikt.

Experimentet utfördes igen med resultatet att med matta på ena sidan krävdes en belastning från fingertoppen motsvarande 1000-1100 gram för samma nedböjning. En ökning av böjmotståndet med ca en faktor 4 med andra ord.

Efter en mycket mild dragkraft i ett par fibrerstrån som stack ut från provbiten skedde dock detta:
E.jpg
Delaminerad provbit
Vidhäftningen av matris + matta vid provbiten var obefintlig.

För att eventuellt förbättra vidhäftningen upprepades experimentet med en ny provbit som innan laminering slipades för hand med 60-papper och därefter noggrant tvättades med Aceton. Vidhäftningen blev härvidlag väsentligt bättre och det är endast med svårighet man kan dra loss väven från provet. Dock delaminerade även denna provbit partiellt i provbitens ytterkant vid mycket kraftig böjning av provet.

Sammanfattning:

Skummad PVC kräver uppruggning av ytan för att få någon vidare vidhäftning med epoxy. Vidhäftningen är dock fortfarande tämligen dålig och inredningsskivor bör fästas med skruvförband eller annan alternativ metod. Det är ej att rekommendera att de lamineras fast.

För enklare applikationer som ej kommer utsättas för större laster kan ökad styvhet uppnås genom att laminera fast glasfiberväv i önskad densitet på ena sidan av PVC-skivorna.

För egen kommer jag att använda materialet som inredningsskivor om än i något mer begränsad omfattning än vad jag hoppats på.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Skummad PVC

Inlägg av Calle C » fre 14 nov 2014, 22:23

Hej
Det material som du söker och bör ha heter Rohacell som är skummad akryl (Plexiglas).
Togs fram av Röhm Gmbh slutet 70-talet, ett helt fantastiskt material.

Själv har jag byggt en kylbox av frigolit och epoxi med vanlig glasfiber.
Calle

Se gla ut

Skriv svar